عسگراولادی: سامانه نیما را نمی‌شناسم!

جهان صنعت نیوز| تاجر با سابقه و عضو اتاق بازرگانی که همزمان ریاست اتاق‌های بازرگانی ایران – چین و ایران – استرالیا را برعهده دارد، این روزها از بی‌توجهی دولت به بخش‌خصوصی و مشورت نکردن در مسایل مهم اقتصادی گله‌مند است. اسدالله عسگراولادی که صادرکننده بزرگ پسته، زیره، کشمش و زعفران است،از مشکلات سامانه نیما ابراز ناراحتی می‌کند. انتقاد او به این سامانه همزمان با شکل‌گیری سامانه نیما شروع شد.حتی بانک مرکزی هم بیانیه داد و اعلام کرد که او و چند صادرکننده دیگر از زمان شکل‌گیری سامانه نیما، ارز حاصل از صادرات خود را به این سامانه عرضه نکرده‌اند. عسگراولادی اما معتقد است که سازوکار سامانه نیما نه تنها درست نیست، بلکه امکان انتقال پول حاصل از صادرات به داخل کشور وجود ندارد.

اسدلله عسگراولادی در گفت وگو با جهان صنعت نیوز می‌گوید:« من سامانه نیما نمی شناسم! پیش از نیما دولت به تعهدات خود عمل می‌کرد. قبل از شکل‌گیری سامانه نیما، صادرات شکل بهتری داشت.ما می‌خواهیم صادرات انجام دهیم، اما دولت صدها شرط می‌گذارد. وقتی پول را نتوانیم بیاوریم، بسیاری از صادرکننده‌ها کار را تعطیل می‌کنند، کما اینکه الان چنین رویه‌ای شکل گرفته است.»

او تاکید کرد:« من نیما نمی‌شناسم؛به دولت می گوییم جایی را معرفی کن که برویم پول را به آ‌ن‌ها بدهم.این روزها جلسات بسیاری داریم که این مشکل را حل کنیم.امیدواریم به نتیجه برسیم.»

او در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود الزام به عرضه ارز حاصل از صادرات، شما ارز خود را به سامانه نیما عرضه نکردید،گفت: «چطور عرضه کنم؟ وقتی شرایط برای ارایه نیست؛ اصلا چطور پول وارد کشور کنیم؟ مثلا به ونزوئلا پسته صادر کرده‌ام. دولت به ما بگوید پولش را چطور بیاورم؟»

دولت بخش خصوصی را هم تحریم کرد

عسگراولادی ریشه مشکلات بوجود آمده را قوانین و مقررات داخلی و تحریم‌های توامان عنوان می‌کند. او معتقد است:« دو مشکلی که امروز اقتصاد ایران با آن مواجه است مقررات دولتی و تحریم‌هاست؛ دولت برای اداره امور خود از بخش غیردولتی مشورت نمی‌خواهد و خود راسا تصمیم می‌گیرد. ما هم به عنوان بخش‌خصوصی وقتی توصیه‌ای می‌کنیم، قبول نمی‌کند.»

او امسال را به لحاظ اقتصادی سال سختی توصیف می‎کند و می‌گوید :« امسال سال بدی به لحاظ اقتصادی است.از یکسو در روابط بین‌الملل دچار دردسر هستیم .تحریم‌ها به گونه ای است که بعضی کشورها به ما وسیله‌ای برای حمل کالا نمی‌دهند و از سوی دیگر در مسایل بانکی دچار مشکل هستیم. بیشترین رنجی که می‌بریم این است که اجازه نقل و انتقال پول به ما نمی‌دهند.»

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین تصریح کرد:«البته به جز مسایل تحریم‌ها، تصمیمات دولت هم در راه توسعه تجارت مشکل‌ساز است. به نظرمن این تحریم دو طرفه است. در حال حاضر تجار برای این‌که بخواهند صادرات انجام بدهند، با مشکلاتی که بانک مرکزی ایجاد کرده، مواجه می‌شوند. یعنی به نوعی صادرکننده‌ها هم از داخل کشور تحریم هستند و هم خارج از کشور.»

وی افزود:«صادرکننده‌ها دچار نابسامانی شده‌اند ؛ریشه این نابسامانی‌ها هم دولت خودمان است. اگرچه خارجی‌ها هم تحریم کرده‌اند،اما ما تحریم داخلی هم هستیم. همین الان وزارت کشاورزی صادرات برخی کالاها را ممنوع کرده که باعث دردسر برای تجار و صادرکننده‌ها شده است.»

شورای کم‌خاصیت دولت و بخش‌خصوصی

عسگراولادی در پاسخ به این سئوال که خروجی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم چگونه ارزیابی می‌کنید،گفت:«تصمیم‌هایی که در شورای دولت و بخش‌خصوصی گرفته می‌شود، توسط دولت مورد توجه قرار گرفته نمی‌شود. همواره محور صحبت‌ها درباره این است که چه باید کرد؛ اما هیچ وقت دولتی‌ها نمی‌گویند، الان در حال انجام چه کاری هستند. مشورت هم نمی‌گیرند. خواسته بخش‌خصوصی که در این جلسات شرکت می‌کند این است که نطراتشان مورد توجه قرار بگیرد، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. لذا این شورا کم‌خاصیت شده است.»

وی افزود:« نگاه دولت به بخش‌خصوصی نگاه نامحرم است. این نگاه نمی‌تواند باعث پیشرفت امور شود. من به عنوان صادرکننده امروز که می‌خواهم صادرات انجام دهم، غصه دارم که چگونه پول حاصل از صادرات را به کشور بیاورم. به ما می گویند پول صادرات را به سامانه نیما ببرید. خریدار خارجی من مثلا شخصی است که در آلمان است. شما به من بانکی معرفی کنید که بتواند پول من را بدهند. از دولت توقع داریم که با ما همکاری کند، ما نمی خواهیم با دولت درگیر شویم.»

این تاجر باتجربه عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت بخش‌خصوصی را قبول ندارد، اظهارداشت:« دولت می خواهد بخش‌خصوصی تابع باشد و هرچه او می‌گوید ما بگوییم چشم! البته ما هم می‌گوییم چشم، اما وقتی گیر می‌کند برای حل مشکل مراجعه نمی‌کند. مثلا اخیرا مقرراتی وضع شده که تنها کسانی می‌توانند برای واردات کالا ثبت سفارش کنند که از قبل این‌کار را کرده باشند. این چه قانونی است؟ چگونه است که به ما می‌گویند باید پول حاصل از صادرات را به نیما عرضه کنیم، اما ثبت سفارش باید مسبوق به سابقه باشد؟»

عسگراولادی با تاکید بر این‌که دولت با مشورت نکردن، فکر می‌کند علامه دهر است، گفت: « نمونه‌اش همین ارز ۴۲۰۰ تومانی. من از اول گفتم این کار غلط اندر غلط است. عامل این کار هم آقای جهانگیری بود.حالا خودشان پشیمان شده‌اند، نمی‌توانند جمع کنند.»

نبض تجارت در بازارهای همسایه

عسگراولادی همچنین درباره وضعیت تجارت در کشورهای همسایه نیز گفت:« در حال حاضر در افغانستان،آذربایجان و عراق وضیعت برای تجارت و صادرات خوب است. تجار می‌توانند پول حاصل از صادرات را برگردانند. امیدواریم که این رویه حفظ شود و دولت با دخالت این بازارها را از تجار نگیرد.»

او گفت:« اگر نتوانیم نفت بفروشیم،دولت آقای روحانی به لحاظ اقتصادی سال موفقی را به پایان نخواهد برد. رشد اقتصادی بهار امسال منفی بود.فکر می‌کنید چه کسی باعث این رشد منفی شده است؟ مسلما دولت!»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 36501
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا