ظریف و دو کارت زرد در یک روز!

به گزارش جهان صنعت نیوز: دونالد ترامپ که از امروز دیگر رییس‌جمهور سابق و قلدر مخالف برجام آمریکایی محسوب نمی‌شود که دو سال پیش به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و عامل ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بود، یکی از دلایل سوال جواد کریمی‌قدوسی نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری در مجلس از ظریف است. او در طرح سوالی با بیان اینکه «چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی کد مذاکره با آمریکا را می‌دهید؟» وزیر امور خارجه کشورمان را که این روزها برخی اصرار بر کاندیداتوری او برای انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌جمهوری دارند به مجلس کشاند و در نهایت با بیان اینکه «از توضیحات او قانع نشدم!» سوال را به رای گذاشت و نمایندگان همفکر او به این دیپلمات کشورمان که سال‌ها سنگربان جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی بوده است، کارت زرد دادند.

ظریف از جمله وزرایی است که مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم به دلیل تفاوت نگاه خود با سیاست‌های دیپلماسی او مخالفت زیادی با او دارند. همچنین ظریف ازجمله وزرایی است که همان روزهای اول شروع به کار مجلس یازدهمی‌ها از تیغ تیز و تند اهانت و تهمت و فحاشی آنها بی‌بهره نماند؛ همان وزیری که رهبری او را در جریان مذاکرات برجام، فرزند انقلاب خواندند و بعد از موضع‌گیری تند نمایندگان تازه‌وارد به بهارستان، آنها را بابت این اهانت‌ها مورد مواخذه قرار دادند و از تهمت و توهین منع کردند.

ولی ظاهرا تندروهای مجلس و بیرون مجلس بیش از آنچه در ظاهر نشان می‌دهند، با ظریف مشکل دارند و حالا که با تهمت و فحاشی و برچسب‌زنی نمی‌توانند او را از میدان به در کنند، قصد دارند در این روزهای پایانی دولت او را از راه‌های قانونی مثل طرح سوال و دادن کارت زرد و در نهایت شاید استیضاح! از میدان به در کنند. به همین دلیل در جلسه علنی روز گذشته، جواد کریمی‌قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره علت گفت‌وگوی او با مجله اشپیگل آلمان از وزیر خارجه کشورمان سوال کرد.

محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال گفت: «وظیفه و هدف سیاست خارجی جلوگیری از سیاست‌های آمریکا، رقبا و دیگران است. ابزار سیاست خارجی هم مشخص است. سیاست خارجی مستظهر به ابزار ملی است ولی ابزاری که در اختیار وزیر امور خارجه و کارگزار سیاست خارجی وجود دارد مصاحبه،‌ مذاکره و ائتلاف‌سازی است و غیر از این چیز دیگری نداریم.»

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مصاحبه‌ای که نماینده سوال‌کننده به آن استناد کرده است، گفت: «این مصاحبه، مصاحبه‌ای بسیار محکم با مجله اشپیگل آلمان است که در آن چیزی جز فرمایشات مقام معظم رهبری در سخنرانی چند روز قبل از این مصاحبه البته پیش از شهادت سردار سلیمانی نبوده است و ایشان در فرمایشات خود تاکید کرده بودند که اگر آمریکا توبه کند و به چارچوب ۱+۵ بازگردد با آمریکا مذاکره خواهیم کرد.»

ظریف افزود: «آنچه من عرض کردم در پاسخ به یک سوال بوده و علت آن نیز این بوده که آمریکا نتواند در یک بازی سیاسی ادعا کند ما به دنبال دیپلماسی بوده‌ایم و ایران به دنبال دیپلماسی نیست. امیدوارم در برابر مردم بزرگ ایران و نمایندگان مردم در استفاده از ابزارهای دیپلماسی در رسیدن به نتایج مطلوب مورد قبول واقع شویم.»

مجلس انقلابی بوی گند برجام را با قانون انقلابی دفع ‌کرد

جواد کریمی‌قدوسی نماینده سوال‌کننده از ظریف در تشریح سوال خود مبنی بر اینکه «چرا سه هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی کد مذاکره با آمریکا را می‌دهید» گفت: «در تاریخ نقل است یکی از علمای بنی‌العباس همسری داشت که خیلی او را دوست می‌داشت و اتفاقا آن همسر مُرد. آن حاکم آنقدر دلبسته بود که دستور داد دفنش نکنند. اما پس از چند روز مردم شهر هم شکایت کردند که آقای خلیفه بوی گند میت شهر را آزرده کرده است و او را دفن کنید. این داستان برجام و آقای روحانی و شماست. برجام مُرد و این مجلس انقلابی بوی گند آن را که مردم را آزار داده بود، با آن قانون انقلابی دفع ‌کرد. خواهش می‌کنم تکرار نکنید.»

ظریف: از نظر رهبری برجام نه بوی گند می‌دهد نه دفن شده است

ظریف در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به اظهارات کریمی‌قدوسی گفت: «ما در خط مقام معظم رهبری حرکت می‌کنیم که هفته گذشته در سخنرانی خودشان فرمودند ما عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام نداریم بنابراین از نظر حضرت ایشان هنوز برجام نه بوی گند می‌دهد و نه دفن شده است.»

وزیر امور خارجه با اشاره به قانون مصوب مجلس با تاکید بر اینکه «این قانون نیز برای اجرایی شدن برجام است نه لغو و دفن برجام» تصریح کرد: «ریاست محترم مجلس نیز این‌گونه به ما منتقل کردند.»

او با اشاره به اظهارات کریمی‌قدوسی درباره ملاقات ظریف با فردی به نام بریگمن یک هفته قبل از شهادت سردار سلیمانی ادامه داد: «ملاقات من نه یک هفته قبل از شهادت سردار بزرگ ما جناب آقای سلیمانی بود بلکه یک سال و نیم قبل از آن بود و برای آزاد کردن یک سلیمانی دیگر یعنی جناب آقای دکتر مسعود سلیمانی دانشمند بزرگ کشورمان که یک سال در بدترین شرایط اسیر آمریکا بود، انجام شد.»

ظریف با تاکید بر اینکه برای آزادسازی این دانشمند من با افرادی گفت‌وگو کردم که از آنها هیچ خوشم نمی‌آید، گفت: «بنده حتی با صدام نیز مذاکره کردم، خیال می‌کنید از اینکه با صدام مذاکره کرده‌ام خوشم می‌آمد؟ خیال می‌کنید از اینکه روبه‌روی صدام نشستم، لذت بردم؟ خیر، این کار من است و ناگزیرم؛ این را به عنوان یک گناه برای من ثبت نکنید.»

وی درباره اینکه به او گفته شده درخواست مذاکره از آمریکا کرده است، اجازه خواست که متن مصاحبه خود با اشپیگل را قرائت کند و با استناد به فرمایشات رهبری که عنوان کرده‌اند ظریف محکم صحبت می‌کند، گفت: «سوال خبرنگار این بوده که «آیا در پی قتل سلیمانی احتمال مذاکره با آمریکا را رد می‌کنید؟ پاسخ من این بود خیر، من هرگز این احتمال را که افراد رویکرد خود را تغییر داده و واقعیات را دریابند، رد نمی‌کنم.»

ظریف افزود: «برای ما مهم نیست چه کسی در کاخ سفید ساکن است؛ آنچه مهم است نحوه رفتار آنهاست. دولت ترامپ می‌تواند گذشته‌اش را اصلاح کرده، تحریم‌ها را برداشته و به میز مذاکره برگردد، ما هنوز پشت میز مذاکر ۱+۵ هستیم و آنها هستند که میز مذاکره را ترک کرده‌اند.» پس از توضیحات وزیر خارجه کشورمان کریمی قدوسی اعلام کرد که از توضیحات ظریف قانع نشده است به همین دلیل سوال به رای نمایندگان گذاشته شد که آنها هم با کارت زرد خود اعلام کردند که توضیحات قانع‌کننده نبوده است.

**

پس از آن نوبت سوال فرهاد بشیری، نماینده مردم پاکدشت از وزیر امور خارجه رسید. بشیری از ظریف سوال کرد که «چرا دیپلماسی اقتصادی جدی گرفته نمی‌شود؟» ظریف در پاسخ به سوال دومی که آن هم منجر به کارت زرد دوم مجلس آن هم در یک روز به او شد، گفت: «بحث دیپلماسی اقتصادی مساله پیچیده‌ای است که نیازمند همکاری همه ارکان کشور به ویژه دولت و مجلس می‌باشد. بنده امروز برای توضیح به مجلس نیامده‌ام بلکه برای درخواست کمک به مجلس آمده‌ام؛ ساختار وزارت خارجه از سال ۱۳۶۶ به ساختار منطقه‌ای تبدیل شد در ساختار منطقه‌ای معاونت اقتصادی وزارت خارجه که در کنار معاونت سیاسی قرار داشت کنار گذاشته شد. هدف این بود تا روابط با کشورها در یک معاونت متمرکز شود که این فلسفه درست بود اما واقعیت این است به خاطر حجم فشارهای سیاسی و امنیتی که روی وزارت خارجه وارد بود طبیعتا دستگاه دیپلماسی و معاونت منطقه‌ای به مسائل سیاسی و امنیتی گرایش پیدا کرد.»

ظریف افزود: «ما باید راهکاری پیدا کنیم که کل سیاست خارجی را هماهنگ پیش ببریم. اکنون ما یک بانک اطلاعاتی برای خارجی‌ها از امکاناتی که در داخل کشور داریم و یک بانک اطلاعاتی برای فعالان اقتصادی از امکاناتی که در خارج وجود دارد، ایجاد کرده و از سوی دیگر تهاتر را به عنوان یک راهکار برای افزایش تولید و شکست تحریم‌ها دنبال می‌کنیم. روابط با همسایگان را نیز با جدیت دنبال می‌کنیم؛ افزایش تبادلات با همسایگان و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه در اولویت کار ما قرار دارد.»

پس از توضیحات ظریف درباره سوال بشیری نسبت به «ضعف وزارت خارجه در دیپلماسی اقتصادی» قالیباف که ریاست جلسه را بر عهده داشت از فرهاد بشیری سوال کرد که آیا از سخنان وزیر قانع شدید؟ او پاسخ داد: «خیر؛ قانع نشدم. سوال را به رای بگذارید.» پس از آن نمایندگانی که گویی همه آرامش خود را در دادن کارت زرد و مخالفت با وزیر امور خارجه کشورمان می‌دیدند، با ۹۰ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به وزیر امور خارجه کشورمان کارت زرد دادند تا نشان دهند تنش‌ها همچنان میان مجلس و دولت باقی است. حتی حالا که بازار از نظرروانی هم که شده پالس مثبتی به رفتن ترامپ نشان داده، نمی‌خواهند دست از سیاسی‌کاری بردارند و شاید هم منفعت برخی در این تنش‌زایی‌ها است!

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 166545
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا