ظرفیت های زیاد همکاری اقتصادی داغستان و ایران

جهان صنعت نیوز: محمد اف این مقام داغستانی که برای حضور در “نمایشگاه بین  المللی صنعتی جمهوری آذربایجان – ۲۰۱۹ ” با محوریت محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران ، وارد باکو شده بود، امروز (شنبه) افزود: باید از ظرفیت های خوبی که برای همکاری دو طرف در بخش های کشاورزی و صنعتی وجود دارد به نحو احسن استفاده کرد و می توان واحدهای تولیدی مشترک در ایران و داغستان راه اندازی کرد .


محمد اف با اشاره به این که در حال حاضر تعدادی از فعالان اقتصادی داغستانی در منطقه آزاد انزلی فعال هستند، گفت: با توجه به این که تسهییلات مالیاتی و گمرکی لازم در این منطقه ایجاد شده، فعالیت آنها موفقیت آمیز بوده و از این شرایط فراهم شده بسیار راضی هستند .

وی اضافه کرد: با وجود تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران، در سال جاری نیز روند رشد حجم گردش تجاری میان داغستان و ایران ادامه داشته و همکاری خوبی میان دو طرف در زمینه تولید  محصولات صنعتی ایجاد شده است.

رییس اتاق بازرگانی جمهوری خودمختار داغستان افزود: با توجه به علاقه متقابل طرفین برای همکاری، می توان با اطمینان کامل پیشبینی کرد، حجم گردش تجاری میان جمهوری داغستان روسیه و ایران افزایش خواهد یافت و ما شاخص های خوبی در این زمینه خواهیم داشت .

محمد اف گفت: اخیرا گسترش همکاری میان فعالان اقتصادی داغستان و ایران در حوزه صنعتی بیشتر در کانون توجه بوده و  در این زمینه طرح های سرمایه گذاری برای ساخت واحدهای تولیدی  در داغستان از سوی ایران و  نیز طرحهای مشترک راه اندازی صنایع پیشرفته در ایران در دست بررسی است .

وی با اشاره به  فعالیت بندر “محاچ قلعه” در داغستان که یکی از مهم ترین بنادر روسیه در دریای خزر است، تاکید کرد: در حال حاضر حمل و نقل دریایی میان این بندر و بنادر جمهوری اسلامی ایران از جمله انزلی و امیرآباد جریان دارد.

به گفته وی، حجم حمل و نقل دریایی از بندر محاچ  قلعه و  بنادر ایران بیش از پیش افزایش یافته و در حال حاضر حجم قابل توجهی غله از این بندر به بندر انزلی انتقال می یابد .

محمد اف گفت: از بندر امیرآباد ایران نیز به بندر محاچ قلعه عمدتا سیمان صادر می شود و در حال حاضر منتظر واردات اولین محموله ۳ هزار تنی میلگرد تولیدی ایران هستیم، چرا که آزمایش انجام گرفته  نشان داد، میلگردهای تولیدی ایران از کیفیت بالای برخوردار است .

  وی افزود: بندر محاچ قلعه تنها بندر در فدراسیون روسیه  است که در زمستان یخ نمی زند، بنابر این انتقال محموله ها در طول سال در آن  امکان پذیر می باشد که فرصتی برای افزایش حجم حمل و نقل میان دو کشور را فراهم می کند .

 به گفته وی،  در حال حاضر در داغستان بیشتر شرکت های بازرگانی ایرانی فعال هستند و این شرکت ها محصولات تولیدی ایران را به داغستان و  از این جمهوری به مناطق دیگر روسیه صادر می کنند و  برخی شرکت های ایرانی نیز در راستای واردات محصولات تولیدی روسیه به ایران فعال هستند .

 وی با اشاره به این که اولین نمایشگاه مشترک ایران و داغستان در سال ۲۰۱۲ میلادی در شهر محاچ  قلعه  مرکز جمهوری خودمختار داغستان برگزار شد،گفت: اکنون در زمینه برگزاری نمایشگاه مشترک جدیدی اقدام می شود و نماینده رسمی داغستان در این ارتباط در ایران بسر می برد .

محمداف تصریح کرد: برنامه ریزی شده نمایشگاه و همایش بزرگی با هدف معرفی متقابل محصولات تولیدی ایران و روسیه در داغستان برگزار شود و یکی از اهداف این  نمایشگاه و همایش نیز راه اندازی تولیدات مشترک فعالان اقتصادی دو کشور می باشد 

نمایشگاه بین  المللی صنعتی جمهوری آذربایجان – ۲۰۱۹ با محوریت محصولات تولیدی جمهوری اسلامی ایران ۱۵ آبان ماه جاری به مدت سه روز و با حضور ۳۸ شرکت تولیدی و خدماتی ایران فعال در حوزه های صنایع مختلف، ۱۰ شرکت جمهوری آذربایجان، یک شرکت روسیه، ۴ شرکت از پاکستان، یک شرکت  از گرجستان و یک شرکت اوکراین امروز در باکو افتتاح  شد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 59392
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا