ضعف سیاست‌گذاری،پاشنه آشیل صنعت دخانیات

به گزارش جهان صنعت نیوز: سید سلمان ذاکر در مورد انتقاد مدیران شرکت دخانیات ایران از ضعف سیاست گذاری در این صنعت که موجب عقب ماندگی صنعت داخلی شده، اظهار داشت: صنعت دخانیات صنعت بسیار مهمی است و علاوه بر تأمین نیاز داخل می‌تواند صادرات هم داشته باشد؛ اما متأسفانه دولت آنطور که باید و شاید به این صنعت توجه نداشته و برای توسعه صنعت دخانیات و استفاده از امکانات و تجهیزات پیشرفته تلاش خاصی نکرده است.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بی توجهی به صنعت دخانیات در حالی است که این صنعت هم به اشتغال‌زایی کمک می‌کند و هم می‌تواند ارزآوری داشته باشد اما مهم‌ترین مشکل در این بخش به کارگیری مدیران غیرمتخصص در حوزه‌های مربوط به سیاست گذاری دخانیات بویژه مرکز نظارت بر دخانیات ذیل وزارت صمت و نگاه جناحی داشتن به این حوزه است که موجب شده این صنعت نتواند توسعه خاصی را تجربه کند و به جای رشد، سال به سال پسرفت کند.

ذاکر گفت: باید به صنعت دخانیات توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که علاوه بر جنبه اقتصادی، از منظر سلامت نیز حائز اهمیت است و نوع سیاست گذاری به گونه‌ای بوده که منجر به افزایش قاچاق شده و عمده این اقلام قاچاق، فاقد استانداردهای بهداشتی و برای سلامت مضر هستند.

وی تصریح کرد: مدیران غیرمتخصص نمی‌توانند سیاست گذاری مناسب انجام داده و نیازهای این صنعت را پاسخ دهند و تولید داخلی که منجر به توسعه همه زنجیره صنعت دخانیات خواهد شد، با مانع مواجه می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: سیاست گذاری غلط موجب شده سهم اقلام قاچاق در بازار داخلی رشد شدیدی داشته باشد و اکنون شاهد هستیم که اقلام قاچاق در تنوع بسیار زیاد به راحتی در بازار داخلی توزیع می‌شوند که این مساله باید با تدبیر، حل و فصل شود.

وی اظهار داشت: البته مجلس طرح تحقیق و تفحص از صنعت دخانیات را در دستور کار قرار داده و در صورت انجام بررسی‌های لازم و حصول نتیجه، بهتر می‌توان در مورد مشکلات این بخش را ارزیابی کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 166625
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا