ضرورت تمرکز بر اشتغال در صنایع خرد و متوسط در کشور

به گزارش جهان صنعت نیوز:    از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «علیرضا رزم‌حسینی» در نشست ویدئوکنفرانسی گرامی‌داشت روز حمایت از صنایع کوچک، با اشاره به تدوین بسته حمایتی از صنایع کوچک، آن را کامل توصیف کرد و افزود: در چهار دهه گذشته خدمات خوبی در حوزه صنایع به‌ویژه صنایع خرد و متوسط شکل گرفته است.

وی بیان‌داشت: ایجاد افزون بر یک‌هزار ناحیه و شهرک صنعتی، گواه این موضوع است و نشان‌دهنده اینکه سیاستگذاران به درستی در این حوزه عمل کردند.

رزم‌حسینی با ابراز خرسندی از اجرای نقش راهبردی صنعتی و راهنمای تولیدی شهرک‌ها در کشور، بر لزوم شکل‌گیری ارتباطات تجاری بین‌المللی توسط این نواحی و شهرک‌ها تاکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات مالی و محدودیت‌هایی که واحدهای صنعتی در تامین مالی دارند، شرایط اقتصادی فعلی کشور را یکی از بدترین شرایط اقتصادی کشور توصیف کرد و بیان‌داشت: خسارت‌ها و صدماتی ناشی از شیوع کرونا در کنار تحریم‌ها، باعث شد تا بدترین شرایط اقتصادی را در این دوره تجربه کنیم و بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنایع کشور، در جریان بحران اقتصادی آسیب ببینند.

وزیر صنعت ادامه‌داد: با توجه به محدودیت‌هایی که دولت در حمایت از این واحدهای صنعتی دارد لازم است از ظرفیت‌های شهرک‌ها و واحدهای صنعتی برای حل مشکلات موجود استفاده کنیم.

وی گفت: شهرک‌ها با ایجاد هماهنگی می‌توانند از ظرفیت مالی واحدهای فعال برای تامین مالی واحدهای کوچک و خرد آسیب دیده استفاده کنند و این موضوع بخش از فرهنگ ما ایرانیان در تجارت سنتی است.

رزم‌حسینی با اشاره به رشد صنایع در سال گذشته، کمک‌های پنج هزار میلیارد تومانی بخش صنعت کشور به حوزه بهداشت و درمان در دوره شیوع کرونا را یادآور شد و رشد صنعتی ۷.۱ درصدی صنعت در سال گذشته، فعالیت چند شیفت واحدهای صنعتی و رشد ۲۵ رشته صنعتی در کشور را حاصل تلاش صنعتگران و اجرای سیاست‌های مناسب در دولت‌های مختلف دانست .

در این نشست مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی نیز گزارشی از آخرین وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کشور و برخی از چالش‌های موجود در این بخش را ارائه داد.

«علی رسولیان» با اشاره به اهمیت صنایع کوچک و خرد در صنعت کشور، سهم این صنایع را ۸۰ درصد صنعت کشور اعلام کرد و از تحقق ۴۱درصدی بودجه این سازمان در سال جاری خبر داد.

 سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 209589
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا