صنایع بریتانیا لای منگنه برگزیت و کرونا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در چنین شرایطی اتحادیه اروپا و انگلستان ناچار خواهند بود طبق قوانین سازمان تجارت جهانی رفتار کنند که این موضوع مستلزم اعمال تعرفه‌ها و رعایت قوانینی است که هزینه‌های تجاری و مبادلاتی را میان دو طرف بالا می‌برد. در واقع در همان ابتدای مطرح شدن بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دو موضوع مهم و حیاتی میان دو طرف وجود داشت که همچنان حل و فصل آنها در‌ هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ نخستین موضوع، بحث قوانین تجارت دوجانبه و روندهای اقتصادی میان لندن و بروکسل بوده و مساله دوم به تعیین مرزها میان ایرلند شمالی و جنوبی بازمی‌گردد.

صنایع همچنان برای بریتانیا حیاتی‌اند

به گفته تحلیلگران این پیچیدگی در شرایطی به وجود آمده که همه‌‌گیری کرونا نیز یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای چند دهه گذشته برای اقتصاد و صنایع اروپا بوده و در پیوند با برگزیت، بریتانیا را از دو جهت در منگنه و فشار قرار داده است. در این رابطه و در حالی که اداره ملی آمار بریتانیا گزارش داده بحران کرونا سبب از بین رفتن ۸۰۰ هزار شغل در این کشور شده است، وب‌سایت «ukandeu» که به صورت تخصصی روابط و مسائل میان انگلستان و اتحادیه اروپا را بررسی می‌کند، در گزارشی از شرایط فعلی این کشور آورده است: اگرچه بریتانیا به عنوان یک اقتصاد مبنی بر خدمات و تجارت شناخته می‌شود و تولید تنها ۱۰ درصد اقتصاد و ۹ درصد اشتغال این کشور را تشکیل می‌دهد اما نمی‌توان اهمیت آن را کاملا نادیده گرفت زیرا این بخش ۴۵ درصد صادرات، ۱۵ درصد دستمزدهای متوسط به بالا و ۶۵ درصد هزینه‌های تحقیق و توسعه را به خود اختصاص داده است.

همچنین مشاغل خدماتی ارتباط تنگاتنگی با تحقیق و توسعه  صنعتی و تعمیر ماشین‌آلات دارند که روی هم رفته ۱۵ تا ۲۲ درصد اقتصاد و ۱۸ تا ۲۷ درصد اشتغال این کشور را دربر می‌گیرد. به همین دلیل آسیب‌پذیری و ضربه به صنایع بریتانیا در واقع ضربه‌ای به کل اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

بدترین سناریو، خروج بدون توافق است

در این راستا بررسی‌ها نشان می‌دهد صنایع بریتانیا نیز به طرق مختلف با اتحادیه اروپا دارای روابطی تنگاتنگ هستند. تقریبا نیمی از صادرات و واردات کالاهای انگلیسی از طریق اتحادیه اروپا صورت گرفته و نیروی کار اروپایی شکاف‌های مهم این بخش در بریتانیا را پر می‌کند. برخی از صنایع مانند خودرو به صورت چشمگیری در زنجیره تامین اروپایی ادغام شده و کالاهای واسطه‌ای مانند قطعات خودرو و میله‌های فولادی دائما در تبادل میان لندن و سایر اعضای اتحادیه اروپاست. این امر سبب شده ارتباط عمیقی در خصوص زنجیره تامین میان دو طرف شکل بگیرد که قطع احتمالی و یا تغییر مناسبات ارتباطی میان بریتانیا با اروپا پس از دوره انتقالی، می‌تواند برای بسیاری از واحدهای تولیدی این کشور مخاطره‌آفرین باشد.

در این گزارش با بررسی چند حوزه اصلی و مرتبط با صنایع بریتانیا مانند تعرفه‌ها‌، قوانین مبدا‌، موانع غیرتعرفه‌ای‌، ترازبندی مقررات‌، نشانه‌های جغرافیایی‌، حفاظت از داده‌ها‌، تحقیق و توسعه  و عدم اطمینان و سرمایه‌گذاری، نظر اغلب تولیدکنندگان انگلیسی بر این است که فارغ از نتیجه مذاکرات که بسیار تعیین‌کننده است، روندهای جاری به طور کلی اثری منفی و مخل تولید در این کشور دارند.

در اینجا بدترین سناریو آن است که هیچ توافقی میان اتحادیه اروپا و بریتانیا صورت نگیرد. این امر باعث بسته شدن مرزها شده و علاوه بر مختل کردن زنجیره تامین کالاها، هزینه‌های تولید را بالا می‌برد. اگر این اتفاق رخ دهد، برای برخی از بخش‌های صنعتی مانند خودرو‌سازی که در حال بازیابی خود از پیامدهای ناشی از همه‌گیری کرونا هستند، هزینه‌ها و تبعات بسیار زیادتر خواهد بود.

به گفته کارشناسان حتی دستیابی به یک توافق تجارت آزاد نیز می‌تواند برای بخش‌های تولید زیانبار باشد زیرا در اینجا باز هم اهرم فشار مقررات فنی و ایمنی میان دو طرف می‌تواند جزئی از موانع تولید به حساب آید. به عنوان مثال در صورت عدم تایید مقررات فنی و استاندارد میان دو طرف، تولیدکنندگان ناچار خواهند بود برای اخذ مجوزهای صادراتی و تولید، آزمایش‌های لازم را دو بار انجام دهند که این امر علاوه بر افزودن به هزینه‌های تجاری، مدت زمان مبادلات را نیز بالا خواهد برد.

از سوی دیگر چالش اصلی، شرایط ناشی از پایان یافتن دوران گذار است که هنوز دورنمای آن مشخص نیست. در این خصوص مسائل تجاری و مقررات تکلیف‌شان تقریبا مشخص است اما صنایع هنوز نمی‌دانند که برای تولید کالاها، استخدام کارگران خارجی و سیاستگذاری‌های دولتی چه اقداماتی باید انجام دهند؟ به همین دلیل به گفته ناظران عدم قطعیتی در اینجا اتفاق می‌افتد که بزرگ‌ترین آسیبش متوجه سرمایه‌گذاران خواهد شد. به عنوان نمونه از زمان آغاز روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بخش‌های تولیدی این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و برخی از سرمایه‌گذاران مانند پژو به طور کامل فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف کرده‌اند.

هشدار کارشناسان مبنی بر لزوم تدوین یک سیاست صنعتی جدید

در اینجاست که کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به شرایط کرونا، جلوگیری از پیامدهای برگزیت برای صنایع تولیدی انگلستان امری ضروری به حساب می‌آید. در این رابطه گفته می‌شود دولت لازم است همزمان با ارائه خدماتی برای حمایت از مشاغل آسیب‌دیده و پرداخت دستمزد به بیکاران، مواردی همچون تعویق یا کاستن از مالیات برای تولیدکنندگان را نیز در نظر داشته باشد. همچنین این کارشناسان تاکید می‌کنند که بسته‌های سیاستگذاری بلندمدت برای افزایش توان رقابتی تولیدکنندگان بریتانیایی از جمله موارد ضروری نجات‌بخش صنعت این کشور است. بنابراین پایان دوران گذار از اتحادیه اروپا و همزمانی آن با همه‌گیری کرونا، نیاز به تنظیم و تدوین یک سیاست صنعتی جدید دارد که عدم توجه به آن می‌تواند علاوه بر آسیب وارد کردن به اتحادیه اروپا، تولیدکنندگان بریتانیایی را بیشتر متضرر کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 159800
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا