صعود خفیف دلار در معاملات جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آمارهای منتشرشده توسط وزارت بازرگانی چین نشان می دهد که صادرات این کشور در ماه نوامبر به بالاترین سطح خود از فوریه ۲۰۱۸ رسیده است که این مساله می تواند رشد اقتصادی این کشور را بیش از پیش تشدید کند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که تراز حسب تجاری این کشور با آمریکا نیز در این ماه مجددا به نفع چین افزایش یافته است. با توجه به این رشد محسوس انتظار می رود اقتصاد چین در سه ماهه پایانی سال رشدی فراتر از سایر رقبای خود از جمله آمریکا داشته باشد.  


ذخایر ارزی چین نیز به لطف افزایش صادرات ماه نوامبر به بالاترین سطح خود در چهار سال اخیر رسیده و آن طور که دفتر مدیریت ذخایر ارزی چین اعلام کرده، میزان ذخایر ارزی این کشور با ۵۰ میلیارد دلار افزایش نسبت به ماه قبل به سه تریلیون و ۱۷۸ میلیارد دلار رسیده است. با این حال تا پایان ماه نوامبر چین دارای ۱۱۰.۴۱ میلیارد دلار ذخایر طلا نیز بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۴۸ میلیارد دلار کمتر شده است.  

امیدواری ها برای بهبود روابط بین آمریکا و اروپا پس از روی کار آمدن دولت بایدن در ابتدای سال آینده میلادی بیش از پیش تقویت شده است و مقامات اروپایی از بایدن خواسته اند در اجرای پروژه های مورد اختلاف نظیر نورد استریم-۲ انعطاف بیشتری از خود نشان دهد. با این حال تحرکات جدید جمهوری خواهان به ویژه در مجلس سنا برای اعمال فشار بیشتر بر روی اروپایی ها و به تعلیق درآمدن این پروژه می تواند روابط آمریکا با اروپا به ویژه اقتصاد اول این قاره یعنی آلمان را بار دیگر با تنش مواجه سازد.  

با وجود رویکرد دولت ترامپ در کاستن از شدت کسری تراز حساب تجاری آمریکا که با اعمال تعرفه های وارداتی گسترده و جنگ تجاری با چین نیز همراه بود، این کسری در ماه اکتبر بار دیگر افزایش یافت و به ۶۲.۱ میلیارد دلار رسید که دومین کسری تراز حساب تجاری بالا در طول دو سال اخیر محسوب می شود. طی این مدت واردات با رشد ۲.۱ درصدی به ۲۴۵.۱ میلیارد دلار رسیده است که این رقم برای صادرات ۱۸۲ میلیارد دلار اندازه گیری شده است یعنی ۲.۲ درصد بیشتر از ماه قبل. کمترین کسری تجاری امسال آمریکا مربوط به ماه فوریه با ۳۷ میلیارد دلار بود.  

قانون گذاران آمریکایی هنوز نتوانسته اند بسته حمایتی دوم از اقتصاد این کشور در برابر کرونا را عملیاتی کنند. هر چند که از نظر مالی شرایط برای مقابله با کرونا خیلی رضایت بخش نیست اما در حوزه دارویی پیشرفت های جدیدی به دست آمده است و انگلیس نیز مجوز لازم برای استفاده از واکسن ساخت شرکت فایزر در این کشور را صادر کرده است. انتظار می رود تا پایان فصل بهار کار واکسیناسیون مقدماتی در آمریکا و اروپا به پایان برسد که در مرحله نخست سالمندان و گروه های حساس آسیب پذیر در برابر بیماری را در بر خواهد گرفت.  

به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد تغییرات گسترده در رویکرد دولت بایدن نسبت به دولت ترامپ نخواهیم بود. جو بایدن- رئیس جمهور منتخب این کشور در مصاحبه جدیدی گفته است که قصد ندارد بلافاصله تغییرات رادیکال در سیاست های دولت قبل بدهد. بایدن اولویت اصلی دولت خود را احیای اقتصاد آمریکا خواند و با ابراز تاسف نسبت به وضعیت کنونی به دلیل کرونا گفت: انتظار دارم حتی قبل از روی کار آمدن دولت جدید، سنا و کنگره لایحه بسته حمایتی جدید از اقتصاد را تصویب و برای اجرا ابلاغ کنند.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، طرحی را آماده کرده اند که در صورت تصویب، ۹۰۸ میلیارد دلار اعتبار دیگر را برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در برابر کرونا اختصاص می دهد. طبق طرح اولیه قرار است ۲۸۸ میلیارد دلار به حمایت از کسب و کارهای کوچک و ۱۶ میلیارد دلار برای توزیع واکسن کرونا در آمریکا تخصیص  یابد. همچنین ۳۰۰ دلار یارانه به صورت هفتگی به کسانی که بر اثر کرونا بیکار شده اند تعلق خواهد گرفت. پیش از این جمهوری خواهان خواستار تصویب یک بسته حمایتی ۵۰۰ میلیارد دلاری و دموکرات ها خواستار تصویب یک بسته ۲.۲ تریلیون دلاری بودند که پیشنهاد جدید می تواند به عنوان حد وسط باعث رضایت دو طرف شود.

در ژاپن نیز رئیس بانک مرکزی این کشور از آمادگی این نهاد برای اجرای بسته های حمایتی بیشتر در صورت لزوم خبر داده است. چینی ها نیز با وجود قرار داشتن فعالیت های اقتصادی در سطح مطلوب به حمایت از اقتصاد خود ادامه می دهند و بانک مرکزی این کشور حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به بازار تزریق کرده است.  

 در اروپا زمان برای انگلیس و اتحادیه اروپا به سرعت در حال گذشتن است و طرفین هنوز نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود با یکدیگر برسند. نخست وزیر اسکاتلند با انتقاد از روند فعلی مذاکرات برگزیت از برگزاری همه پرسی استقلال این منطقه از انگلیس دفاع کرده است. یکی از سخنگویان دولت انگلیس در گفتگو با سی ان بی سی از پیشرفت در مذاکرات خبر داده اما رسیدن به توافق در ضرب العجل تعیین شده را بعید دانسته است.  

تاکنون بیش از ۶۷ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۵۰۴ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۸۸۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۸۹ هزار و ۴۳۰ نفر، برزیل با ۱۷۷ هزار و ۱۰ نفر، هند با ۱۴۰ هزار و ۹۹۴ نفر، مکزیک با ۱۰۹ هزار و ۷۱۷ نفر و انگلیس با ۶۱ هزار و ۴۳۴ نفر بوده است.

شدت گرفتن سرعت شیوع کرونا باعث شده است تا شاهد رقم خوردن رکوردهای جدید از مرگ و میر روزانه ویروس کرونا باشیم تا جایی که روز دوم دسامبر با ثبت از ۱۲ هزار و ۴۳۱ فوتی در یک شبانه روز رکورد قبلی را که مربوط به روز یادهم نوامبر با ۱۱ هزار و ۱۰ قربانی بود، شکست.  

کیت جوکیس- استراتژیست ارزی بانک سوسیت ژنرال گفت: به زبان ساده از نظر معامله گران ارزش فعلی دلار بیش از حدی است که باید باشد و برای همین فکر می کنم روزهای بد دلار ادامه دارد. بازارها به آن چه در حوزه سیاست گذاری پولی رخ می دهد واکنش نشان می دهند و با وضعیت فعلی فشار زیادی روی دلار است. در مقایسه با ماه های ابتدایی سال جذابیت دلار برای بسیاری از معامله گران کاهش پیدا کرده است.  

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۰۲ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۷۹۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۲۴ دلار اعلام شد (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است).

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۳۸ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۳۴۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۰۷ درصد بالا رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۲۱ به ۱.۲۱۳ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

 در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۰۳.۹۶۹  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۳۴۳ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۵۳۰ یوان چین اعلام شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 157913
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا