صادرات ۳۰میلیون دلاری فولاد بناب با هدف توسعه تجارت با اروپا

به گزارش جهان صنعت نیوز: با توجه به اینکه زنجیره فولاد در آذربایجان شرقی و کشور تکمیل شده است ارزش افزوده آن نیز در ارزآوری بیشتر شده و هدف گذاری صادراتی این محصول صنعتی به کشورهای اروپایی و آسیای میانه ترسیم شده البته صادرات به کشورهای همسایه آغاز شده و افزایش ظرفیت تولید اجازه توسعه صادرات غیرنفتی را فراهم آورده است. 

بنا به اعلام کارشناسان اقتصادی و صنعتی صادرات محصولات فولادی کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ رشد خوبی داشته که این موضوع در شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب آذربایجان شرقی نیز با رشد ۱۰۰درصدی نسبت به سال گذشته محقق شده است. 

در مجتمع فولاد بناب هر دقیقه یک تن میلگرد فولادی در دمای نورد ۱۲۵۰درجه سانتیگراد در سایزهای مختلف تولید می شود که در ساختمان سازی کاربرد دارد، اکنون میلگرد، شمش های فولادی و فولاد آلیاژی از تولیدات فعلی این واحد صنعتی است که البته قابلیت تولید نبشی، ناودانی، تیرآهن معمولی و تیرآهن نیمه سبک نیز در این مجتمع وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت مجتمع فولاد صنعت بناب در این خصوص گفت: اکنون بازارهای هدف این مجتمع بیشتر کشورهای عراق، سوریه، لبنان و ترکیه بوده و با برنامه ریزی های انجام شده در آینده ای نزدیک کشورهای آسیای میانه از جمله ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و ترکمنستان نیز به بازارهای صادراتی افزوده می شود.  

سورنا زمانیان اظهار کرد: امسال برای نخستین بار به طور نمونه به کشور لهستان در شرق اروپا صادرات فولاد داشتیم که می تواند مقدمه ای برای ورود به بازارهای این مناطق باشد.

مدیر منابع اداری و نیروی انسانی مجتمع فولاد بناب نیز گفت: در ۶ ماهه اول امسال ۵۱هزار تن صادرات فولاد به ارزش ۳۰میلیون دلار انجام شده که نسبت به سال گذشته ۲۰درصد افزایش یافته است. 

روح الله خیری با اشاره به اینکه میزان تولید فولاد برای سال جاری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای بخش ذوب و نورد فولاد پیش بینی شده است، ادامه داد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات فولاد برای سال جاری تا ۹۰میلیون دلار پیش بینی شده که برای تحقق آن اقدامات لازم انجام شده است. 

مدیر منابع اداری و نیروی انسانی مجتمع فولاد بناب یادآور شد: در ۶ ماهه اول امسال ۵۰۰هزار تن فولاد (میلگرد) تولید داشتیم که در نیمه دوم سال بیش از این مقدار خواهد بود. 

وی افزود: سال ۱۳۹۹ نیز میزان صادرات محصولات فولادی، شمش فولاد و میلگرد از این مجتمع با حدود ۵۰میلیون دلار نسبت به سال ۱۳۹۸ سه برابر افزایش نشان می دهد بر این اساس به عنوان صادرکننده نمونه آذربایجان شرقی برگزیده شد. 

خیری اظهار کرد: در این مجموعه علاوه بر شمش فولادی میلگردهای سایز ۸ تا ۳۲ آج دار و ساده، نوع A۲، ۳ و ۴ در چهار خط فعال نورد تولید می شود. 

وی خاطرنشان کرد: اشتغال ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم، ۲۰۰ نفر پیمانکاری و هفت هزار نفر اشتغال غیرمستقیم با فعالیت این مجتمع تولید فولاد در منطقه موجب شده است. 

وی همچنین گفت: این مجموعه دارای ۲واحد ذوب (ذوب شاهین با کوره قوس الکتریکی و ذوب شهریار با کوره های القایی) می باشد و اکنون میلگرد آجدار در سایزهای مختلف، تیرآهن، نبشی، ناودانی، شمش فولادی و مفتول آلیاژی در قالب ۷ خط نورد و ۲واحد ذوب در این مجتمع تولید می شود.

وی اضافه کرد: هم اکنون ظرفیت اسمی این مجتمع تولیدی در بخش نورد گرم مقاطع فولادی یک میلیون و ۹۵۰ هزار تن و ذوب و ریخته گری ۴۵۰هزار تن در سال می باشد.

خیری یادآور شد: فولاد بناب در میزان تولید در بین بخش های خصوصی مقام اول و کل تولیدکنندگان فولاد کشور مقام چهارم را دارا می باشد. 

وی گفت: امسال مجتمع فولاد صنعت بناب که دارای چندین شرکت فولادی ذوب و نورد است تجمیع شد که راه را برای حضور در بورس هموار کرد.   

مجتمع فولاد بناب یک تن میلگرد در دقیقه تولید می کند 

مدیر ذوب القائی مجتمع نیز گفت: پس از شکل گیری به صورت شمش فولادی در دمای نورد ۱۲۵۰ درجه در هفت مرحله نورده می شود و شمش رفته رفته به مقطع کمتر و به صورت طولی افزایش پیدا می کند، در واقع به میلگرد ۶متری در ضخامت های یازده گانه تبدیل می شود. 

اصغر نوری اظهار کرد: از کوره تا بسته بندی میلگرد یک دقیقه طول می کشد و در این مدت یک تن میلگرد تولید می شود، در مجموعع ۱۱نوع میلگرد با ضخامت مختلف در یازده مرحله مختلف تولید می شود.

وی خاطرنشان کرد:  بیش از هزار مورد از اقلام ریز و درشت دیگر مجتمع فولاد بومی سازی شده و آهن اسفنجی مواد اولیه تولید شمش فولاد و میلگرد است. 

هلدینگ مجتمع فولاد صنعت بناب از چندین شرکت بزرگ فولادی شامل کارخانجات ذوب و نورد با هدف فعالیت در زمینه‌های گوناگون صنعت فولاد تشکیل شده است که فعالیت خود را در چندین فاز از اواخر سال ۱۳۸۳ در زمینی به وسعت ۱۴۰ هکتار در شهرک صنعتی بناب و با امکانات زیر بنائی ایده‌آل اعم از دسترسی به جاده اصلی، خط آهن، نیروگاه، خطوط انتقال گاز وآب آغاز کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 225007
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا