صادرات کشور مرز ۲۷ میلیون دلار را رد کرد

جهان صنعت نیوز: بررسی آخرین آمار منتشرشده درباره تجارت خارجی کشور در هشت ماه سال جاری نشان می‌دهد که صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی(به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی)، حدود ۸۸ هزار تن و به ارزش ۲۷ میلیون دلار بوده است.

صادرات هشت ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۶.۵ درصدی در وزن داشته ، اما ارزش آن با کاهش حدود ۱۱ درصدی مواجه شده است؛ چرا که صادرات هشت ماهه اول سال ۹۷ از مرز ۳۰ میلیون دلار عبور کرده بود.  

کاهش ۵ درصدی واردات کشور

از سوی دیگر میزان واردات کشور در این مدت به ۲۲ هزار تن و ۲۸ میلیون دلار رسیده است، مقایسه این ارقام با مدت مشابه سال گذشته کاهش حدودا پنج درصدی در ارزش و اما افزایش ۱.۵ درصدی در وزن را نشان می‌دهد.

چین و عراق؛ مقاصد عمده صادرات

بر این اساس طی هشت ماه سال ۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر ۶ میلیارد و ۸۰۱ میلیون دلار و سهم ۲۵.۱۵ درصد از کل ارزش صادرات، عراق با پنج میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار و سهم ۲۱.۱۲ درصد، امارات متحده عربی با دو میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار و سهم ۱۰.۸۴ درصد، ترکیه با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و سهم ۱۰.۳۵ درصد و افغانستان با یک میلیارد و ۴۹۷ میلیون دلار و سهم ۵.۵۴ درصد از کل ارزش، بوده است.

چین و امارات؛ مبدا عمده واردات

همچنین در هشت ماه سال جاری، کشور چین با اختصاص رقمی بالغ بر هفت میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار و سهمی در حدود ۲۵.۵۹ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

کشورهای امارات متحده عربی با پنج میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و سهم ۱۸.۸۱ درصد، ترکیه با سه میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار و سهم ۱۱.۸۶ درصد، هند با دو میلیارد و ۵۱۲ میلیون دلار و سهم ۸.۸۵ درصد و آلمان با یک میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار و سهم ۴.۸۵ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 69776
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا