صادرات کالاهای ایرانی به ۱۴۲ کشور در سال ۱۴۰۰

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: ایران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان مهرماه، حدود ۹۹ میلیون تن کالا به ارزش تقریبی ۵۵ میلیارد دلار را با سایر کشورها تبادل کرده است.

وی در خصوص مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی تصریح کرد: ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۴ میلیون دلار در هفت ماه گذشته صادر شده که چین با هفت میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار، عراق با پنج میلیارد و ۴۸۳میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و ۳۹۷ میلیون دلار، امارات با ۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و افغانستان با یک میلیارد و ۱۲۶ میلیون دلار پنج مقصد اول صادرات کالای ایرانی بودند.

لطیفی افزود: کشورهای سوازیلند با هزار و ۸۰۰ دلار، کومور با پنج هزار و ۹۳۲ دلار، گواتمالا با ۶ هزار و ۲۶۴ دلار، اکوادور با ۶ هزار و ۵۳۴ دلار، آنگولا با ۶ هزار و ۶۲۸ دلار، هندوراس با ۶ هزار و ۸۰۰ دلار، نیکاراگوئه با هفت هزار و ۶۶۷ دلارو لائوس با ۹ هزار و ۸۰۰ دلار، هشت کشوری بودند که کمترین خرید را از ایران داشتند.

وی در خصوص واردات کشور در هفت ماه سال جاری گفت: در این مدت ۲۳ میلیون و ۵۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد که امارات با هشت میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار، چین با ۶ میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، ترکیه با ۲ میلیارد و ۸۶۱ میلیون دلار، آلمان با یک میلیارد و ۳۹ میلیون دلار و سوییس با یک میلیارد و ۳۵ میلیون دلار، پنج کشور نخست فروشنده کالای مورد نیاز کشور بودند.

وی افزود: کشورهای ترینیدادو توباگو با چهار هزار و ۹۷۶ دلار، لتونی با ۱۶ هزار و ۵۷۴ دلار، ایسلند با ۱۶ هزار و ۸۷۹ دلار، کامرون با ۲۵ هزار و ۹۵۱ دلار، سرزمین های جنوبی فرانسه با ۶۷ هزار و ۷۵۴ دلار، شیلی با ۸۳ هزار و ۷۴۹ دلار و کاستاریکا با ۸۶ هزار و ۵۹۶ دلار به ترتیب کمترین میزان فروش کالای موردنیاز را به ایران داشتند.

بر اساس آخرین اعلام گمرک، کل تجارت خارجی کشور در هفت ماهه سال جاری ۹۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود که سهم صادرات ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۲۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 227485
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا