صادرات بیش از ۸.۵ میلیارد دلاری ایران به کشورهای عربی

به گزارش جهان صنعت نیوز: از سازمان توسعه تجارت ایران، «فرزاد پیلتن» اظهار داشت: چین، عراق و امارات در رتبه‌های اول تا سوم و کشورهای قزاقستان، میانمار و هنگ کنگ در رتبه‌های ۱۸ تا ۲۰ کشورهای هدف صادراتی ایران قرار دارند.

وی افزود: بررسی فهرست ۲۰ کشور اول هدف صادراتی ایران نشان می‌دهد پنج کشور عربی شامل عراق با حدود ۵.۳ میلیارد دلار رتبه دوم، امارات با حدود ۳.۷ میلیارد دلار در رتبه سوم، عمان با ۲۴۴ میلیون دلار، بعد از کشورهای ترکیه، افغانستان، هند، پاکستان، اندونزی، جمهوری آذربایجان، روسیه، تایلند و ارمنستان در رتبه ۱۳، کویت با ۱۷۷ میلیون دلار در رتبه ۱۴ و قطر با ۹۸ میلیون دلار بعد از آلمان و ونزوئلا در رتبه ۱۷ جزو فهرست مذکور قرار دارند.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: مجموع صادرات به کشورهای عربی مذکور، حدود هشت میلیارد و ۵۶۵ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: سایر کشورهای عربی مانند عربستان، بحرین و یمن از حوزه خلیج فارس و سوریه، اردن و لبنان از حوزه خاورمیانه) در فهرست ۲۰ کشور اول صادراتی ایران طی مدت مذکور قرار نگرفته‌اند.

صادرات به کشورهای همسایه و جایگاه کشورهای عربی

پیلتن گفت: همچنین طی مدت هشت ماهه ابتدای سال ۹۹، حدود ۱۳ میلیارد و ۳۷۷ میلیون دلار صادرات به ۱۵ کشور همسایه صورت گرفته که از این میزان حدود هشت میلیارد و ۵۷۰ میلیون دلار آن به کشورهای عربی همسایه صادر شده است.

وی افزود: در فهرست مذکور، کشورهای عراق و امارات در رتبه‌های اول و دوم قرار داشته و کشورهای عمان، کویت و قطر پس از ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و روسیه به ترتیب در رتبه‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ و بحرین بعد از قزاقستان و ترکمنستان در رتبه ۱۴ قرار گرفته‌اند.

به گفته وی، عربستان نیز همچنان بدون هرگونه مبادله تجاری در رتبه آخر صادرات به کشورهای همسایه قرار دارد.

 بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی گمرک، تجارت خارجی ایران در هشت ماهه امسال ۹۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ثبت شد.

بر همین اساس، میزان واردات کالا در این مدت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن یک درصد و از نظر ارزش ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

همچنین بیش از ۷۵ میلیون تن کالا به ارزش ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار و افزون بر سه برابر میزان واردات، صادرات انجام شده که از نظر وزنی ۱۴ درصد و ارزشی ۱۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 158083
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا