شناسایی پیکر ۵۰ جان باخته سقوط هواپیمای اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: عباس مسجدی آراینی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: از بین ۵۰ پیکر شناسایی شده یک نفر خارجی( اوکراینی) و باقی پیکرها مربوط به مسافران ایرانی است.


وی ادامه داد: از ساعات اولیه پس از سقوط هواپیما، کارشناسان پزشکی قانونی در صحنه حاضر شدند و از ساعت ۱۱ همان روز اجساد به پزشکی قانونی انتقال یافتند.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطر نشان کرد: بر اساس دستور رییس قوه قضاییه ۱۵ تیم تخصصی پزشکی قانونی و ژنتیک  کار کارشناسی برای تشخیص هویت جان باختگان را شروع کردند.

مسجدی آراینی ادامه داد: ۸۰۰ نمونه از پیکرها برداشته و به صورت شبانه روزی توسط به روزترین تجهیزات استفاده شد و کار شناسایی این عزیزان را انجام دادیم. ۱۴۲ خانواده به ما مراجعه کرده و نمونه گیری و شرم حال آنها را گرفتیم و کار تطبیق و شناسایی انجام شد.
رییس پزشکی قانونی کشور ادامه داد: ۵۰ پیکر تاکنون شناسایی و طی چند روز آینده روند شناسایی دیگر پیکرها تکمیل و طی دستور قضایی به خانواده ها تحویل داده خواهد شد تا با برگزاری مراسم تدفین شوند.

مسجدی آراینی تصریح کرد: کار شناسایی کادر پرواز در مرحله دوم انجام می شود.
وی با بیان اینکه یک نفر از افراد شناسایی شده از جانباختگان اتباع اوکراینی است، گفت: تمام کسانی که بستگانشان مراجعه کرده یا پروفایل آنها توسط پلیس اینترپل انجام شده شناسایی شده اند.

رییس سازمان پزشکی قانونی ادامه داد: از ۱۷۶ جان باخته در این هواپیما ۱۴۷ نفر ایرانی، ۱۱ نفر اوکراینی، ۱۲ نفر افغانستانی و چهار نفر سوئدی و دو نفر کانادایی یک نفر انگلیسی ایرانی دو تابعیتی بودند. تا شب گذشته(یکشنبه) ۱۴۲ خانواده مراجعه کرده اند و پنج خانواده ایرانی هنوز مراجعه نکرده اند که این خانواده ها در خارج از کشور هستند. همچنین پروفایل ۱۱ خانواده اوکراینی تکمیل شده و سه خانواده افغانستانی نیز به ما مراجعه کرده اند.  
وی ادامه داد: با مقامات اوکراین توافق کردیم تا پایان هفته اجساد را تحویل دهیم.

خانواده جان باختگان پس از تماس تلفنی مراجعه کنند 

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران نیز در این نشست گفت: از زمانی که فرآیند تشخیص نهایی شد، از ساعت ۱۰ صبح با خانواده ها تماس گرفتیم و خانواده ها در محل کهریزک حضور پیدا کرده و پیکرها تحویل خواهد شد. از خانواده‌ها تقاضا داریم فقط با افرادی که با آنها تماس گرفته شده به کهریزک مراجعه کنند و بطور قطع با خانواده هایی که پیکرهای شناسایی شده دارند طی امروز و فردا تماس گرفته خواهد شد.

مهدی فروزش ادامه داد: مطابق با تکنولوژی روز دنیا برای تشخیص هویت استفاده می کنیم و امکان اشتباه، نزدیک به صفر است. امکان اینکه از یک پیکر نیز در ۸۰۰ نمونه جمع آوری شده نباشد نیز نزدیک به صفر است.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز گذشته (شنبه) تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و بصورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۶ مسافر ایرانی خدمه جان باختند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 82345
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا