شفافیت اطلاعات، سنگ‌بنای توسعه بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کارشناسان بازار سرمایه تصویب و اجرایی شدن این طرح را به منزله واقعی‌سازی و افزایش شفافیت اطلاعات شرکت‌ها در بازار سهام و روشن‌تر شدن مسیر سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران عنوان می‌کنند. در همین حال گفته می‌شود توجه به استانداردهای جهانی گزارشگری مالی که در این اصلاحیه بر آن تاکید شده است می‌تواند راهگشای ورود شرکت‌ها به بورس‌های جهانی و همچنین مشارکت طرف‌های خارجی در فعالیت شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ایران باشد.

میثم کرابی معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران روز گذشته با اعلام این خبر گفت: این موضوع که بعد از اجرایی نشدن دستورالعمل لازم‌الاجرای رعایت استانداردهای حسابداری شماره ۱۵ در سال ۱۳۹۳ و به تعویق افتادن اجرای آن، همواره محل اختلاف مجموعه‎‌های درگیر در فرآیند حسابرسی بود، اخیرا به نتیجه رسید. به گزارش سنا، معاون اجرایی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران افزود: این مهم با پیگیری‌های مداوم همکاران در کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و مساعدت سازمان بورس و اوراق بهادار به خصوص رییس اداره امور حسابرسی و گزارشگری مالی، در نهایت منجر به ثبت موضوع ذیل ماده ۱۴۹ پیش‌نویس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم شد و جهت ارائه به هیات دولت، تحویل وزیر امور اقتصادی و دارایی شد. گفتنی است موضوع ارزیابی دارایی‌ها به ارزش منصفانه یا ارزش‌های جاری، یکی از موارد چالش‌برانگیز بازار سرمایه، سایر بازارهای اقتصادی و به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بوده است.

مزایای استانداردسازی گزارشگری مالی

عظیم ثابت تحلیلگر بازارهای مالی با مثبت ارزیابی کردن این اقدام به «جهان‌صنعت» می‌گوید: بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها در چند سال اخیر چالش‌برانگیز شده بود و نیازمند آن بود که نظام‌مند شود و در روند اصلاح آن نیز اندکی تسریع صورت گیرد. او افزود: امسال نیز با توجه به شرایط بازار سرمایه این نیاز پررنگ‌تر شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اصلاحیه ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم یک نوع معافیتی است که قرار است برای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها در نظر بگیرند و حالا شرط و شروطی به آن اضافه شده که استانداردهای مالی و گزارشگری مالی بین‌المللی (IRFS) در آن مد نظر قرار گرفته و رعایت شود.

ثابت تاکید می‌کند: اگر به سمت این نوع از گزارشگری‌های مالی استاندارد حرکت کنیم شرایط به نحو مطلوبی بهبود می‌یابد. او اضافه می‌کند: بحث گزارشگری مالی بین‌المللی از الزامات بورس ماست و باید از الزامات شرکت‌های ما قرار بگیرد. این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: اگر قرار است بورس توسعه پیدا کند باید بر اساس استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی بتوانیم در این فاز ورود کنیم. هر چه استانداردسازی‌ها درست‌تر و در مسیر صحیح‌تر صورت گیرد، طبیعتا برای شرکت‌ها هم در فضای داخلی شرایط رشد و توسعه را فراهم خواهد کرد. ثابت توضیح می‌دهد: در همین حال اگر شرکتی بخواهد شرکای خارجی داشته باشد یا طرف خارجی بخواهد سهام شرکت را در بازار سرمایه خریداری کند یا زمانی در آینده شرکت‌ها بخواهند در بورس‌های بین‌المللی پذیرش شوند رعایت استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی می‌تواند راهگشای آنها باشد.

لزوم به‌روزرسانی ارزش دارایی شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: در مورد تجدید ارزیابی دارایی‌ها باید دقت داشت که از نظر ترازنامه‌ای تغییراتی در آن ایجاد می‌شود و در واقع سودی عاید شرکت نمی‌شود. به عبارت دیگر باید گفت پولی وارد شرکت نمی‌شود و فقط ارزش دارایی‌ها به روز می‌شود. ثابت ادامه می‌دهد: طبیعتا در این فضا مهم این است که تلاش کنیم شرکت‌های دارایی‌محور، قیمت دارایی‌ها را تا آنجا که امکان آن وجود دارد به روز ارائه دهند چراکه این امر در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای ورود به سهم یا خروج از آن بسیار تاثیرگذار است.

او می‌افزاید: در واقع هر چه بیشتر در بازار شرکت‌هایی را ببینید که شفافیت مالی و اطلاعاتی در دارایی‌های سرمایه‌ای آنها بالاست، به معنای خبر خوبی برای بازار سرمایه است. این کارشناس بازار سرمایه ابراز می‌کند: این امر سرمایه‌گذار را به این نتیجه می‌رساند که شرکت با توجه به گزارش‌هایی که در کدال بر اساس استانداردهای بین‌المللی منتشر کرده است، بیشتر قابل اتکاست و دارایی‌های آن هم این‌گونه نیست که بر اساس قیمت‌های دفتری سال‌های قبل باشد که این امر برای شرکت بسیار خوب است.

ثابت با تاکید بر اینکه حرکت اصلاحی صورت گرفته اقدام بسیار خوبی است تصریح می‌کند: امیدواریم این اصلاح اتفاق بیفتد اما باید پس از آن بررسی کنیم که در عمل چگونه اجرایی می‌شود. ولی به طور کلی این اصلاحیه که کانون روی آن بسیار چانه‌زنی کرده، خیلی خوب است و در آینده هم ثمراتش حتما به بازار سرمایه بازمی‌گردد. ثابت همچنین بیان می‌کند: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که صورت‌های مالی شرکت‌ها حتی بانک‌های ما خیلی با استانداردها مطابقت ندارد و بر اساس فاکتورهای مالی بین‌المللی تنظیم نمی‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 158107
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا