شریعتمداری: مسئولیت اجتماعی شرکت ها گفتمان غالب ادبیات کسب وکار جهانی شده است

جهان صنعت نیوز: محمد شریعتمداری در مراسم سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی، توسعه مسئولیت اجتماعی بنگاه های تولیدی را گفتمان غالب در ادبیات کسب وکار دنیا برشمرد و گفت که شرکت های ما باید در این زمینه فعال تر عمل کنند.
محمد شریعتمداری گفت: مساله مسئولیت اجتماعی فقط مربوط به اشخاص حقوقی و شرکت ها نیست، بلکه همگان در هر حوزه ای که فعالیت می کنند، نوعی مسئولیت اجتماعی بر دوش دارند.
وی با اشاره به شعر معروفی از سعدی که بنی آدم را اعضای یک پیکر می خواند، و عبارت کلکم راع و کلکم مسوول عن رعیته تصریح کرد که این مساله ریشه ای عمیق در فرهنگ و دین ما دارد و از گذشته در کشور ما مورد توجه بوده است.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: «در قرن بیستم این نظریه هر روز تکمیل تر شد و پروفسور آرش کارل هرمی شبیه هرم مازلو طراحی کرد و تقسیم بندی چهارگانه ای انجام داد که به نام هرم اجتماعی کارول معروف است. کارول در هرم چهارگانه خودش در نازل ترین مرحله از مسئولیت اجتماعی و اقتصادی شرکت ها صحبت کرده است و در بخش دوم مسئولیت های قانونی اجتماعی شرکت ها را قرار داده در بخش سوم مسئولیت های اخلاقی اجتماعی شرکت ها را معرفی کرده و در آخر مسئولیت های انسان دوستانه اجتماعی شرکت ها مورد توجه قرار داده است و امروز این نظریه به عنوان فرهنگ کسب و کار دنیا مورد توجه است و همه بنگاه ها به این موضوع اهمیت فوق العاده ای قائل هستند و حتی در محافل دانشگاهی به این مساله توجه جدی می شود.»
وی گفت: «سودآور کردن بنگاه ها هم در واقع یک مسئولیت اجتماعی در قبال سهامداران است که سرمایه خود را در اختیار شرکتها گذاشته اند تا با استفاده از تمام پتانسیل های موجود سرمایه شان را افزایش دهد و این انتظار طبیعی سهامداران است. بنابر این با این که سودآوری یک کار اقتصادی است اما نوعی عمل به مسئولیت اجتماعی هم محسوب می شود.»
شریعتمداری افزود: «یکی از مهم ترین مسئولیت اجتماعی شرکت ها تامین پایداری کسب و کار هاست که موضوع و هدف این جایزه هم هست»
وی در بخش دیگری از سخنان خود قانون مدار بودن و صداقت و تامین نیازهای اصلی کارگران و ذی نفعان بنگاه ها از دیگر مسئولیت های اجتماعی اصلی شرکت ها نام برد و گفت: «باید ایمنی کسانی که کار می کننند تامین شود و شرایطی ایجاد شود که در محیطی مناسب به فعالیت خود ادامه دهند. ضمن این که رعایت حقوق میحط زیست هم از مسئولیت های قانونی ماست.»
شریعتمداری در بخش دیگری از سخنان خود به مساله مالیات اشاره کرد و از آن به عنوان ایفای مسئولیت مدنی شرکت ها نام برد و افزود: «مالیات دهنده با پرداخت مالیات بقیه شهروندان را از مواهب این کار بهره مند می کند که نوعی مسئولیت اجتماعی محسوب می شود. شنیدم که از میان شرکت هایی که برای این جایزه انتخاب شده اند نه تنها بدهی مالیاتی ندارد بلکه از سازمان مالیاتی کشور طلب کار هم هست. این بدان معناست که فراتر از وظایف قانونی خود عمل کرده است. این درحالی است که همه ما می دانیم روش های قانونی زیادی برای فرار از مالیات وجود دارد که عده ای استفاده می کنند»
مبارزه کردن با فقر عمومی در جامعه و مشارکت در بهبود وضعیت معلولین از جمله مسائل دیگری بود که شریعتمداری بدان ها به عنوان بخشی از مسئولیت اجتماعی شرکت ها اشاره کرد و اضافه کرد: «به امید آن روز که مسئولیت اجتماعی در بطن استراتژی و کنش های بنگاه های ما باشد و سازمان های ما به سمت رشد و تعالی پایدار در حوزه ایفای مسئولیت های اجتماعی حرکت کنند.
وی در پایان یاد شهید سردار سپهبد سلیمانی و از دست دادن شهروندان در شهر کرمان و حادثه غم انگیز سقوط هواپیمای اوکراینی را تسلیت گفت و اظهار تاسف کرد.
پیش از سخنرانی محمد شریعتمداری، محمدرضا تابش، نماینده مجلس شورای اسلامی، فائزه دولتی عضو کمیته داوران، سید مجید منبتی مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی، فرید موسوی، نماینده مجلس شورای اسلامی، جمشید ملارحمان، مدیرعامل جدید گل گهر، یاسر رضاخواه، مدیرعامل رایتل، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، تایماز سید مصطفایی، دبیر جشنواره نیز سخنرانی کردند و پس از آن مراسم تقدیر از برگزیدگان باحضور وزیر کار و سایر دست اندرکاران برگزار شد.
نخستین دوره جایزه ملی مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی دراردیبهشت ۱۳۹۶، و دومین دوره این رویداد در دوم مرداد ۱۳۹۷ برگزار شد.
معرفی مسئولیت اجتماعی شرکتی و تبیین اهمیت آن، ایجاد تحول در نظام مدیریتی سازمان‌ها، تقویت و توسعه روابط سرمایه‌گذاران، اعضای هیات‌مدیره و سایر ذینفعان، بهبود فضای کسب و کار کشور از دید سرمایه‌گذاران خارجی و نهادهای بین‌المللی، تبادل اطلاعات و همفکری به منظور مشخص کردن چالشها و ریسک های اجتماعی و زیست محیطی بنگاهها، فراهم کردن زمینه حرکت شرکت های ایرانی به سمت تدوین گزارش های مسئولیت اجتماعی، ارائه تجارب بنگاه های اقتصادی در مسئولیت اجتماعی، تقویت همکاری بین بخشی میان بنگاه های اقتصادی و سازمان های مردم نهاد و فراهم کردن استفاده بنگاه ها از بستر فرهنگی و اجتماعی کشور و روشهای خلاقانه و نو در پیشبرد اهداف تجاری، از جمله اهداف برگزاری این جایزه هستند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 82527
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا