سیاست نخ‌نما

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آقای رییسی‌جمهور در مصاحبه اخیر خود از مذاکره و ترک نکردن میز آن گفت اما تاکید هم کرد که «کار پشت میز مذاکره انجام نمی‌شود» برای همین معلوم نشد که واقعا چه رویکردی در حوزه سیاست خارجی دارد و چقدر برای لغو تحریم‌ها خواهد کوشید.


تاکید کرد که دغدغه روزانه و ساعتی او سفره مردم است اما نگفت که برای کوچک نشدن سفره مردم چه کرده و چرا در همین دو ماهه اخیر این همه به گرانی‌های کمرشکن افزوده شده است. البته باید منصف بود. او تقصیر را گردن دولت قبل انداخت و گفت که «این شرایط آثار تورمی تصمیماتی است که پیش از این گرفته شده است.»

از بررسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت و اطمینان خاطر داد که بدون اطلاع‌رسانی اقدامی نمی‌کنند اما کلام را آنقدر پیچاند که نفهمیدیم بالاخره تکلیف ارز دولتی در این دولت چه خواهد شد.

روش انفعالی

از همین رو گفته‌ها و رویکرد او با انتقاداتی همراه شد. هدایت آقایی فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله همین منتقدان است. او به «جهان‌صنعت» گفت: «هرچه از عمر این دولت می‌گذرد بیشتر به سست بودن پایه‌های سیاسی تشکیل آن پی می‌بریم. به نظرم مصاحبه تلویزیونی اخیر یکی از ضعیف‌ترین مصاحبه‌های تلویزیونی در چهار دهه گذشته بود. بسیار انفعالی بود و بیشتر می‌خواست علل مشکلات موجود را در دولت قبل تعریف کند که این هم یک روش نخ‌نما و بلااستفاده است.»

وی افزود: «آقای رییسی هیچ پاسخ روشنی به وعده‌ها و قول‌های خود نداد درحالی که بیش از دو ماه از دولت می‌گذرد و اما و اگرهایی هم که گفت عملا نشدنی است. مثلا اینکه اگر دولت آمریکا تحریم را بردارد، ما چنان می‌کنیم و… از جمله حرف‌های کلی است که نه شدنی است و نه خریداری دارد.»
نماینده پیشین مجلس تاکید کرد: «به نظر من توقعات مردم برآورده نشد و دولت باید فکری به حال خود کند.»

آقایی در پاسخ به اینکه وقتی دولت تازه اول کار است و کار خاصی هم انجام نداده انجام این مصاحبه‌ها چه ضرورتی دارد و با چه هدفی انجام می‌شود؟ گفت: «این مصاحبه‌ها به نظر من جنبه تبلیغاتی و روانی دارد با این هدف که وقت بخرند و فرصت تازه‌ای ایجاد کنند اما اگر پشتوانه نداشته باشد خودش به ضد هدف تبدیل شده و نتیجه‌ای ندارد. با این حال هر کسی هم جای اینها باشد سعی می‌کند با این صحبت‌ها تا حدی فضا را آرام کند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین عملکرد دوماهه دولت رییسی را مورد نقد قرار داد و گفت: «اتاق‌های فکری که نشسته و در این دوره انتخابات نامزدها و رقیب‌ها را کنار گذاشتند تا آقای رییسی بیاید همین حالا که خیلی هم زودهنگام است به اشتباه خود پی برده‌اند. اصولگرایان و اقتدارگرایان تمام سرمایه سیاسی خود را گذاشتند تا نامزدی که فکر می‌کردند بتواند امید و تحرک ایجاد کند، نه فقط در غشای خارج از اصولگراها بلکه در داخل اصولگراها هم نتوانست تحرکی ایجاد کند. دلیل اصلی آن هم این است که جایگاه ریاست‌جمهوری شاید برای اصولگرایان هم مشخص نباشد. در حال حاضر شرایطی را ایجاد کرده‌اند که ریاست‌جمهوری عملا نمی‌تواند تصمیمات کلان بگیرد. چه در دولت روحانی و چه رییسی و حتی احمدی‌نژاد این مساله وجود داشته و دارد.»
او افزود: «نکته دوم اینکه کاندیدای آنها اگرچه از نظر اسم و چهره شناخته شده بود اما از نظر عملکرد امتحانی پس نداده و در کارهای اجرایی کلان ورود نکرده بود. نه به لحاظ سطح سواد و نه تجربه اجرایی، مناسب نبود. آقای رییسی فرد محترمی است اما ریاست‌جمهوری یک قد و قواره خاص دیگر می‌طلبد.»
آقایی ادامه داد: «مساله سوم هم بحث سهم‌خواهی است که در بین پشتیبانان آقای ریسی وجود دارد. اکنون بخش عمده‌ای از نیروهای نظامی در استانداری‌ها، معاونت‌ها و پست‌های کلیدی قرار می‌گیرند و درحالی که تجربه اجرایی ندارند سرنخ مسائل اجرایی را به دست می‌گیرند! به نظر من آقای رییسی با وجود اینکه ظاهر پشتیبانان زیادی دارد و اطرافش شلوغ است تنهاترین رییس‌جمهوری در مجموعه خودش است و عملا تصمیم‌گیرنده نیست. او تبدیل شده به نقطه اتصال جریانات مختلف اصولگرا که طبیعتا ضعیف‌ترین نقطه است و نمی‌‌تواند جوابگوی مردم باشد.»

کلی‌گویی و فرافکنی

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران هم از جمله کسانی است که معتقد است رییسی در مصاحبه تلویزیونی اخیر صرفا کلی‌گویی کرده است. او به «جهان‌صنعت» گفت: «در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر نشانه‌هایی از کارهای انجام‌شده ندیدم و آقای رییسی بیشتر به صورت انشایی صحبت کرد. دائما می‌گفت برنامه داریم، در فکر هستیم و… یعنی مدام کلی‌گویی کرد.»
وی افزود: «وقتی سوال از بحث تورم شد گفت که ماه قبل بدون برداشت از بانک مرکزی حقوق‌ها را پرداخته و مهر ماه هم همین کار را می‌کنیم اما برای کاهش تورم راه‌حلی ارائه نکرد. گفت که چطور قرار است تورم را کاهش دهند.»
نمازی در پاسخ به اینکه نتیجه چنین مصاحبه‌های تلویزیونی وقتی دولت هنوز نه کارنامه‌ای دارد و نه برنامه‌ای! چیست؟ گفت: «اولین نتیجه انداختن تقصیرها گردن دولت قبل است. وقتی با شروع کار دولت اجناس گران شده و قیمت دلار بالا رفته است، رییس‌جمهور مجبور می‌شود گذشته را مقصر معرفی کند و بگوید که ریشه همه مسائل به قبل برمی‌گردد. به هرحال دو ماه از دولت گذشته و مردم می‌گویند در این مدت همه چیز گران‌تر و شرایط بدتر شده است. این مصاحبه‌ها پاسخی برای این وضعیت ندارد و اینکه هر رییس‌جمهوری، رییس‌جمهوری و مسوولان قبلی را به عنوان مقصر معرفی کند هم فایده ندارد.»

عمل به جای حرف

نکته قابل توجه این است که اصولگرایان هم از مصاحبه اخیر و عملکرد دو ماهه دولت رییسی دل خوشی ندارند و از آن دفاع نمی‌کنند. مثلا محمدصادق کوشکی- فعال سیاسی اصولگرا- در گفت‌وگو با «جهان صنعت» گفت: «فکر نکنم یک نطق یک‌ساعته بتواند تصویر مناسبی از دولت و رییس‌جمهوری ارائه دهد و باید همه اتفاقاتی که در دو ماه اخیر رخ داده، تصمیماتی که رییسی گرفته، سخنان و سفرها و… جمع‌بندی و ارزیابی شود.»
او افزود: «باید به چند نکته توجه کرد. اول اینکه آقای رییسی هنوز دید همه‌جانبه پیدا نکرده است یعنی آن تمرکزی که بر اقتصاد دارد را بر سایر عرصه‌هایی که دولت مسوولیت دارد، ندارد. مشخصا وزارت آموزش و پرورش، علوم، ارشاد ورزش و آن بخشی که در عرصه فرهنگی فعالیت دارند را رها کرد و ظاهرا طرح و برنامه‌ای برایشان ندارد. تمرکز او بر وزارتخانه‌هایی است که به اقتصاد ربط دارند و این در بلندمدت برای کشور مساله‌ساز است. حتی همین الان هم آموزش و پرورش با همه مشکلات عظیم خود، رها شده است.»کوشکی ادامه داد: «این تعبیر که اولویت با اقتصاد است به این معنی نیست که سایر عرصه‌ها باید حذف شوند. اولویت داشتن اقتصاد به معنی بی‌توجهی به عرصه‌های فرهنگی، آموزشی و… نیست. این مهم‌ترین نقص دولت رییسی است.»
این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به اینکه «آقای رییسی هنوز با ویژگی‌های اجرایی آشنا نشده» گفت: «نگاه او هنوز همان نگاهی است که در قوه قضاییه داشته و به نظر می‌رسد باید زمان بگذرد تا درک کند که اینجا قوه مجریه است. مثلا در عرصه قضایی او خیلی اوقات می‌توانست با یک دستور مشکل را حل کند اما در عرصه اجرا باید برنامه و تامین اعتبار داشته باشد و کار با دستور پیش نمی‌‌رود اما آقای رییسی با توجه به سی سال سابقه در قوه قضاییه می‌خواهد مشکل را با دستور دادن حل کند که چنین نمی‌شود.»
وی افزود: «نکته دیگر اینکه او هنوز به مرحله‌ای نرسیده که تصمیم‌گیرنده جدی باشد. مشکل بعدی هم آن است که نیروشناس نیست. الان دولت به صورت جدی با مشکل بلاتکلیفی دستگاه‌ها مواجه است.

استانداری‌ها و ادارات کل استانی، معاونت‌ها و… هنوز بلاتکلیف هستند. در برخی از این عرصه‌ها از یکی، دو ماه قبل از انتخابات تا حالا بلاتکلیفی ایجاد شده و مدیران نمی‌دانند که ابقا می‌شوند یا می‌مانند و وضعیت رو هوا است. این نشان می‌دهد که دولت و آقای رییسی متوجه نیستند که رها بودن اینها چه زیان‌هایی به کشور می‌زند و چه مشکلاتی درست می‌کند و این نماد همین است که او هنوز برای عظمت و گستردگی قوه مجریه توجیه نشده و نمی‌داند که تاخیر و بلاتکلیفی در این عرصه چه آسیب‌های سختی به کشور خواهد زد.»

کوشکی گفت: «در عین حال آقای رییسی نشان داده که می‌تواند یک مدیر متفاوت باشد یعنی می‌تواند بدون تشریفات و با سادگی بین مردم رفته و حرف آنان را بشنود و این مثبت است. تصویری که در این دو ماه به مردم نشان داده تصویر یک مدیر جدی و کاری است و مردم هم فکر می‌کنم این را درک کرده باشند.»

او در پاسخ به اینکه در دومین مصاحبه تلویزیونی چطور ظاهر شد نیز گفت: «به نظر من مردم خیلی این حرف‌ها را جدی نمی‌گیرند و آنچه که اتفاق می‌افتد را جدی می‌گیرند. مردم دیدند که واکسیناسیون سرعت گرفته و این برایشان مهم است. حالا اگر ببینند که تورم متوقف می‌شود، آن را هم جدی می‌گیرند. مردم سفرهای استانی را جدی گرفته‌اند اما سخنرانی‌ها را نه. مسوولان هم به نظرم باید این را رویه را کنار بگذارند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 223110
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا