سواستفاده چیان در تلاش برای فریب زائران عراقی

جهان صنعت نیوز: البته عده ای وارد کننده موبایل نیز از کاروان ها اطلاعات زائران را دریافت کرده و سپس از طریق هویت آنها به رجیستر کردن گوشی های قاچاق می پردازند. همچنین عده ای در مسیر حرکت زائران به کربلا اقدام به فروش سیم کارت های عراقی می کنند که مشخص نیست سیم کارت های معتبری هستند یا  خیر.به نظر می رسد این زیارت بسیاری از طمعکاران را حریص کرده است. در کنار اینها سازمان رگولاتوری علاوه بر اعلام تلاش هایی که برای ارتباطات و در اختیار گذاشتن اینترنت برای زائران انجام داده است، عنوان کرده است که اپراتورهای عراقی اینترنت پرسرعت ارائه می کنند در صورتی که به گفته زائرانی که در حال سفر به کربلا هستند اینترنت عراق به دلیل اغتشاشات قطع شده است.

از سویی دیگر رییس سازمان رگولاتوری مدعی شده است هزینه اینترنت و تماس با سیم کارت های عراقی بسیار گران است در صورتی که افرادی که پیش از این به عراق سفر کرده اند همواره می گویند که سیم کارت های عراقی بسته های اینترنتی پرحجم اینترنت هدیه می دهند و هزینه مکالمات نیز آنقدرها گران نیست. به هرروی اگر زائر کربلا هستید مراقب کلاهبرداران باشید.

با شماره‌های بین‌المللی غریبه تماس نگیرید!

کلاهبرداری‌های تلفنی باز هم همزمان با مسافرت زائران به اربعین شروع شده به این صورت که با شماره‌ای خارج از ایران با مشترک تماس گرفته و قطع می‌کنند و برقراری تماس‌ مجدد با تماس‌های بین‌المللی مذکور می‌تواند هزینه‌های زیادی برای مشترکان داشته باشد.

یکی از روش های کلاهبرداری  با عنوان«Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه ‌می‌کند (شماره‌های پرمیوم شماره‌هایی هستند که جهت ارائه سرویس خاصی ایجاد شده‌اند و هزینه‌ی تماس با آن‌ها بیش‌تر از حالت معمولی است) و از آن‌ها بصورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.

اما روش این کلاهبرداری اینگونه است که کلاهبرداران ابتدا یک تماس کوتاه با مشترک برقرار کرده و به سرعت قطع می‌کنند اما تعداد زیادی از مشترکان تلفن همراه عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماس گیرنده کنند؛ به دلیل آن‌که این تماس‌ها از سرشماره‌های بین‌المللی برقرار می‌شود، به محض تماس هزینه‌های سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل می‌شود.

در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیش‌تر ترغیب و هزینه بیش‌تری را به وی تحمیل کنند.

مراقب تماس‌های خارجی باشید

بستگان زائران به عراق ممکن است درصورت مشاهده‌ تماس ازدست‌رفته، آشنایان شخص مسافر تصور کنند شماره‌ ناآشنایی که با آن‌ها تماس گرفته، از کشور عراق و توسط مسافر آن‌هاست. اما با توجه به سوءاستفاده مهاجمان از این موضوع توصیه می‌شود تا زمان اطمینان از شماره‌ی شخص مورد نظر خود، با شماره‌ی از دست‌رفته تماس حاصل نکنید تا متحمل هزینه‌های اضافی نشوید.

به همین دلیل اخیرا پلیس فتا نیز درباره تماس‌های خارجی ناآشنا هشدار داده است. اخیرا گزارش‌هایی مبنی بر تماس‌های ناشناس با شماره‌های مشکوک به دست پلیس فتا رسیده که باعث شد این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. این روش و شیوه‌های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی از مشترکین اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویس‌های مخابراتی رخ می دهد.

در این روش مجرمان با استفاده از تماس‌گیرنده‌های خودکار و به صورت نرم‌افزاری با تعداد زیادی از شماره‌ها، یک یا دو تماس کوتاه برقرار ‌کرده تا تماس ازدست‌رفته روی گوشی طرف مقابل ثبت شود. افراد نیز پس از دیدن تماس‌های از دست‌رفته، به گمان اینکه تماس مهمی را از دست داده‌اند و یا از روی حس کنجکاوی و بدون دقت به داخلی یا خارجی بودن شماره، اقدام به تماس مجدد با این شماره‌ها می‌کنند و به این شکل هزینه‌های سنگین تماس بین المللی به آنها تحمیل می‌شود.

پس از برقراری تماس با شماره مورد نظر، اپراتور پاسخ داده و سعی می‌کند با صحبت در مورد موضوعات مختلف مانند پذیرفته شدن در لاتاری و برنده شدن جایزه‌های متنوع، مکالمه را طولانی کند تا درآمد بیش‌تری نصیبشان شده و از طرفی حساب شما را خالی کنند. بسیاری از آن‌ها دارای اپراتور نرم‌افزاری هستند و در صورت تماس با آن‌ها پیام ضبط‌شده برای شما پخش می‌شود. این پیام‌ها اغلب به زبان انگلیسی هستند ولی گاهی به صورت فارسی و عربی نیز پخش می‌شود.

بنابراین لازم است در صورتی که مکالمات بین‌المللی ندارید به این تماس‌ها اعتنا نکرده و آن‌ها را نادیده بگیرید. همچنین با توجه به قرار گرفتن در آستانه اربعین و حضور بسیار از زائران در عراق، اگر منتظر تماس آشنایان و نزدیکان خود که به زیارت اربعین رفته‌اند، هستید، کد کشور عراق که ۹۶۴+ است را به یاد داشته باشید.

مشکل اختلال رفع شد

حسین فلاح جوشقانی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به تصادف ماشین حمل سوخت در محور ایلام به مهران که ۳ روز گذشته باعث ایجاد ترافیکی چندساعته برای زائران شده بود، گفت: در آن مقطع به دلیل تجمع بیش از حد، شبکه ارتباطی در آن مسیر با مشکل مواجه شده بود و برخی کاربران دچار اختلال مقطعی شده بودند که بلافاصله با استقرار ۲ سایت موقت، مشکل برطرف شد.

وی با تاکید بر اینکه تیم های فنی و پشتیبان از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها در پایانه ها مستقر شدند، افزود: یک تیم پایش و پاسخگویی نیز در پایانه های مرزی مستقر هستند که در صورت بروز مشکل و اعلام آن، می توانند موضوع را گزارش و پیگیری کنند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه مسیر ارتباطی ما با زائران، سامانه ۱۹۵ است، گفت: زائران می توانند در صورت بروز مشکل ارتباطی، گزارش آن را به سامانه تلفنی ۱۹۵ اعلام کنند تا به طور ویژه به آن رسیدگی شود.

وی گفت: برای رفع مشکل نقاط کور و مشکلات سایتهای BTS ، هماهنگی های مناسبی در حال انجام است و حتی برخی سایتها به دلیل نبود امکانات، در حال سرویس دهی با ژنراتور هستند.

فلاح جوشقانی اضافه کرد: گزارشی که از سوی اپراتورهای عراقی اعلام شده است نیز نشان می دهد آنها نسبت به افزایش ظرفیت در خاک عراق اقدام کرده اند و پوشش اینترنت وای فای در نجف و کربلا را وعده داده اند. اینترنت در کشور عراق ۳G است و اپراتورهای این کشور اعلام کرده اند که آمادگی کامل برای ارائه خدمات به زوار اربعین را دارند.

اینترنت عراق گران  است!

فلاح جوشقانی گفته است که اینترنت عراق گران است اما اشاره ای نکرده است که سیم کارت های عراقی بسته های اینترنتی با ترافیک های بالا هدیه می دهند.

معاون وزیر ارتباطات در مورد تعرفه مکالمه و اینترنت برای زائران گفت: با مذاکرات صورت گرفته موفق شدیم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان به ازای هر دقیقه مکالمه، تعرفه ها را کاهش دهیم.

وی گفت: سال گذشته در ایام اربعین به دلیل آنکه شرکت ارتباطات زیرساخت، مسئول ارتباطات تلفنی بین الملل بود، تعرفه مکالمات به ازای هر دقیقه حدود ۹۰۰ تومان کاهش یافت اما امسال با توجه به آزادسازی سرویس دهی در تلفن بین الملل، اپراتورهای ایرانی با مذاکراتی که انجام دادند در نهایت هر دقیقه مکالمه در اربعین را نسبت به روزهای عادی سال، حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش دادند.

وی به زائران اربعین توصیه کرد که اگر قصد استفاده از سرویس رومینگ با سیم کارتهای خود را دارند، سرویس رومینگ گوشی خود را قبل از خروج از خاک ایران فعال کنند. در همین حال توصیه می شود در صورت استفاده از رومینگ، کاربران بسته اینترنت ویژه اربعین را که اپراتورهای موبایل ایرانی پیشنهاد داده اند فعال کنند و از اینترنت آزاد استفاده نکنند. چرا که قیمت اینترنت در عراق ۴۰ تا ۵۰ برابر گران تر از ایران است.

فلاح جوشقانی گفت: به زائران توصیه می شود برای استفاده از اینترنت، از وای فای رایگان موکب ها در مسیر نجف و کربلا استفاده کنند و یا اینکه بسته اینترنت ویژه اربعین را شارژ کنند. در غیر اینصورت از سیم کارت عراقی برای دیتا استفاده کنند. چرا که اپراتورهای عراقی نیز بسته های ویژه اینترنت برای زائران در نظر گرفته اند که مقرون به صرفه تر است.

سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نسبت به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت هشدار داد و اعلام کرد: سیم‌کارت‌های ثبت شده بدون اطلاع مالکان آنها، مسدود می‌شود.

پیمان قره‌داغی مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری در این باره اعلام کرد: چنانچه زائران اربعین حسینی، پیامکی با عنوان (ماسک) سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی مبنی بر صدور سیم‌کارت به نامشان دریافت کردند باید به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سیم‌کارت ثبت شده را مسدود و غیرفعال کنند.

وی با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هویتی زائران اربعین برای ثبت سیم‌کارت بدون اطلاع آنها، گفت: سیم‌کارت‌های ثبت شده بدون اطلاع مالکان آنها، مسدود می‌شود.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه پیش از این نیز سوءاستفاده از اطلاعات هویتی حجاج بیت الله الحرام، برای ثبت گوشی تلفن همراه به صورت مسافری در سامانه گمرک صورت گرفته بود، افزود: به همین دلیل برای جلوگیری از تضییع حقوق کاربران ضروری است مشترکان تلفن همراه و زائران اربعین حسینی از اسناد هویتی خودشان به طور جدی محافظت کنند.

وی تاکید کرد: زائران درصورت ثبت سیم‌کارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتماً سیم‌کارت را غیرفعال کرده و شکایت خود را در سامانه ثبت و پاسخگوئی به شکایات ۱۹۵ ثبت کنند.

قره‌داغی افزود: رگولاتوری به طور مستمر بر عملکرد دفاتر فروش اپراتورها و دفاتر پیشخوان خدمات دولت در فروش و فعال‌سازی سیم‌کارتهای تلفن همراه نظارت کرده و با متخلفان در این زمینه به شدت برخورد می‌کند.

 

اخبار برگزیدهدانش و فناوری
شناسه : 54284
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا