سقوط پنجشیر در تنهایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در حالی مدعی تصرف کامل دره پنجشیر شده که جبهه مقاومت ملی افغانستان در پنجشیر خبر تصرف این منطقه توسط طالبان را تکذیب کرده و گفته که نیروهای مقاومت در همه نقاط این منطقه آماده مقابله با حملات طالبان هستند. در همین حال یک خبرگزاری روسی با اشاره به تلفات سنگین طالبان در پنجشیر، مدعی شد که احمد مسعود روز یکشنبه در میان اعضای جبهه این ولایت گفت تا ۹ سپتامبر (۱۸ شهریور) پنجشیر به طور کامل فتح خواهد شد.

طالبان سه روز پیش نیز مدعی تصرف پنجشیر شده بود، اما مبارزه نیروهای مقاومت ملی افغانستان ادامه یافت. طالبان در دوره نخست حکومت خود (۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱) موفق به تصرف این منطقه نشده بودند. ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان با اعلام خبر تصرف پنجشیر از رهایی افغانستان از باتلاق جنگ سخن گفته بود. در این میان، جنبش مقاومت افغانستان خبر کشته شدن فهیم دشتی، سخنگوی خود و همچنین ژنرال عبدالودود زره، یکی از خویشاوندان احمدشاه مسعود را تایید کرده است. فهیم دشتی پیش از کشته‌شدن با انتشار توئیتی از آمادگی جنبش مقاومت برای آتش‌بس سخن گفته بود.

روز یکشنبه حوالی ظهر خبر رسید که مقاومت، نیروهای طالبان را در دره پنجشیر به محاصره درآورده است، اما حوالی شب و نزدیک بامداد به یکباره ورق برگشت و خبر از کشته شدن فهیم دشتی و سقوط پنجشیر رسید. با کشته شدن فهیم دشتی‌ سخنگوی جبهه مقاومت ملی در دره پنجشیر افغانستان و ژنرال عبدالودود زره، خواهرزاده احمد مسعود فرمانده ارشد نیروهای مقاومت پنجشیر نیز به طالبان درخواست آتش‌بس داده‌اند.

تا لحظه نگارش این گزارش، آخرین پایگاه مقاومت ملی افغانستان در شرایط دشواری به سر می‌برد و طالبان مدعی شده‌اند که به بخش‌های مرکزی این استان وارد شده‌اند، اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده‌اند. انتشار خبر کشته شدن فهیم دشتی از فعالان شناخته‌شده رسانه‌ای و از یاران احمدشاه مسعود همراه با ژنرال ودود زره، خواهرزاده شیر پنجشیر برای دفاع از این استان واکنش‌های زیادی را در پی داشته است.

گزارش‌ها از استان پنجشیر حاکی از آن است که جنگ در اطراف بازارک مرکز این استان ادامه دارد و دو طرف ادعاهای ضد و نقیض از وضعیت در این استان دارند. این در حالی است که دفتر امرالله صالح معاون رییس‌جمهوری سابق افغانستان به پایگاه خبری الشرق خبر داد که احمد مسعود، فرمانده جبهه مدافعان پنجشیر در جایی امن در داخل پنجشیر قرار دارد. بر اساس ادعای این پایگاه خبری، طالبان سیطره بر مرکز ولایت پنجشیر را کامل کرده و امرالله صالح نیز به تاجیکستان گریخته است.

سرانجام پنجشیر

فهیم دشتی از یاران بسیار نزدیک احمد شاه مسعود و مشاور رسانه‌ای پسرش احمد مسعود در جبهه مقاومت به شمار می‌رفت و یکی از خبرنگاران باسابقه در افغانستان بود. او پس از پیوستن به جبهه مقاومت مشاور رسانه‌ای احمد مسعود، فرمانده کنونی این جبهه ضدطالبان شد و تا دقایقی پیش از کشته شدن درباره آمادگی دفاعی نیروهای این جبهه در ولایت پنجشیر اطلاع‌رسانی‌ می‌کرد.

همزمان نیروهای مقاومت در دره پنجشیر، تنها منطقه‌ای از افغانستان که در کنترل نیروهای طالبان نیست پس از گزارش‌هایی از تلفات سنگین در پایان هفته در بیانیه‌ای خواستار آتش‌بس شدند.

جبهه مقاومت ملی یکشنبه شب اعلام کرد به طالبان پیشنهاد داده است که عملیات نظامی خود را در پنجشیر متوقف کند و نیروهای خود را خارج کند. این گروه شبه‌‌نظامی تاکید کرد که در مقابل، آنها از نیروهای خود می‌خواهند که از هرگونه اقدام نظامی خودداری کنند. طالبان روز یکشنبه گفت که چندین ولسوالی در پنجشیر را در کنترل خود درآورده است، با این حال حامیان جبهه مقاومت ملی در شبکه‌های اجتماعی این ادعا را تکذیب کردند و گفتند که نیروهای طالبان به مناطق کوهستانی عقب‌نشینی کرده‌اند.

همزمان با تشدید درگیری‌های روز یکشنبه میان طالبان و نیروهای مقاومت در پنجشیر دو طرف از پیشروی‌ و پیروزی‌هایی خبر دادند که با توجه به نبود مستندات، هنوز از سوی منابع مستقل تایید نشده است.

برخی منابع آگاه نیز از کشته شدن مولوی فصیح‌الدین، یکی از فرماندهان ارشد طالبان در شمال شرق افغانستان در جریان نبرد با جبهه مقاومت در پنجشیر خبر داده‌اند. بر اساس آخرین خبرهای تایید نشده، نیروهای هوایی پاکستان با پهپادهای تهاجمی به دره پنجشیر حمله کرده و تلفات سنگین نیروهای مقاومت در روز یکشنبه اغلب ناشی از این حملات بوده است.

درخواست آتش‌بس

احمد مسعود پیش از تحولات روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای مذاکره با طالبان را پذیرفته و تاکید کرده که در صورت توقف حملات از سوی طرف مقابل حاضر به پذیرفتن درخواست شورای علمای افغانستان جهت پایان دادن به جنگ است.

در این بیانیه آمده است: «جبهه مقاومت ملی در اصول موافق به حل مشکلات جاری و قطع فوری جنگ و ادامه روند مذاکرات است و امیدوار است که گروه طالبان به این خواست علمای لبیک گفته و گام‌های عملی بردارد.»

گزارش‌ها از استان پنجشیر حاکی از آن است که جنگ در اطراف بازارک مرکز این استان ادامه دارد و دو طرف ادعاهای ضدو نقیض از وضعیت خود در این استان دارند. گروه طالبان مدعی شده  که وارد بخش‌هایی از بازارک شده‌اند اما جبهه مقاومت این ادعا را رد کرده است. علی میثم نظری، یکی از سخنگویان جبهه مقاومت در تماس با رسانه‌ها مدعی شده است که افراد طالبان در جاده‌های پنجشیر حضور دارند اما ادعای آنها مبنی بر وارد شدن به بازارک نادرست است. وی افزود: در شمال پنجشیر گروه طالبان زمین‌گیر شده‌اند و افراد این گروه که از مسیر شمال وارد پنجشیر شده بودند، در حال تسلیم شدن هستند. به گفته وی، طالبان از طرف جنوب این استان پیشروی‌هایی داشته است.

نظری در حالی این خبر را تکذیب می‌کند که ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در توئیتر خود نوشته: «آخرین سنگر دشمن در استان پنجشیر به طور کامل تسخیر شد… آخرین تلاش‌ها برای تامین امنیت کامل در کشور نیز نتیجه داد و استان پنجشیر تحت کنترل کامل امارت اسلامی قرار گرفت.»

مجاهد تاکید کرده است: به مردم شریف پنجشیر اطمینان کامل می‌دهیم که با آنها هیچ‌گونه برخورد تبعیضی صورت نمی‌گیرد. همه برادران ما هستند و برای یک کشور و یک هدف مشترک خدمت خواهیم کرد. سخنگوی طالبان تصریح کرده است: «با این فتح و تلاش‌های اخیر، کشور ما کاملا از گرداب جنگ بیرون آمد و مردم ما در فضای آزادی، استقلال و آبادی زندگی آرام و خرسندی خواهند داشت.»

واکنش‌ها به کشته شدن فهیم دشتی

اما خبر کشته شدن فهیم دشتی از نیمه‌های یکشنبه شب گذشته درفضای مجازی منتشر شد و بامداد دیروز احمدمسعود تایید کرد فهیم دشتی که یک چشمش در حمله علیه قهرمان ملی احمدشاه مسعود آسیب دیده بود، جانش را امشب برای مردم افغانستان از دست داد.

احمد مسعود گفته است که اگر طالبان به حملات خود به پنجشیر پایان دهد و آتش بس را بپذیرد حاضر است از طریق گفت‌وگو موضوع را حل کند، اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان این پیشنهاد را رد کرده و گفته است که دیگر فرصت گفت‌و‌گو از دست رفته است.

فهیم دشتی، خواهرزاده عبدالله‌عبدالله و از مبارزان و فعالان رسانه‌ای و آزادی بیان و سخنگوی جبهه مقاومت ملی پنجشیر بود که در نتیجه حملات گسترده یکشنبه شب گذشته گروه طالبان در این استان همراه با ژنرال ودود زره خواهرزاده احمدشاه مسعود در یک نبرد سنگین با طالبان کشته شدند.

ژنرال‌های پاکستانی بر فراز پنجشیر

شمار زیادی از مردم مدعی شده‌اند که یکشنبه شب گذشته هواپیماهای بدون سرنشین پاکستانی با راکت‌های هدایت شده مواضع مهم جبهه مقاومت در پنجشیر را هدف حملات هوایی قرار داده‌اند و فهیم دشتی در یکی از این حملات جان باخته است.

پیش‌تر نیروهای مقاومت ملی گفتند، پهپادهای پاکستان و نیروهای کماندوی این کشور مستقیما وارد جنگ علیه مقاومت ملی در پنجشیر شده‌اند. منابعی در جبهه مقاومت ملی به ایندیپندنت گفته‌اند که از بعد از ظهر یکشنبه حملات هواپیماهای بدون سرنشین بر سنگرهای مقاومت ملی آغاز شد و یکشنبه شب این حملات به اوج خود رسید. جنگ در پنجشیر زمانی شدت بیشتر گرفت که ژنرال حمید فیض، رییس سازمان استخباراتی پاکستان به کابل آمد. بسیاری از کارشناسان نظامی، سفر رییس آی‌اس‌آی و تشدید جنگ در پنجشیر را با هم مرتبط می‌دانند و برخی می‌گویند که رهبری جنگ پنجشیر به دست ژنرال‌های پاکستانی است‌.

ضیاآریانژاد، نماینده استان سمنگان در مجلس سابق افغانستان در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که پهپادهای پاکستانی با استفاده از بمب‌های هدایت شده، پنجشیر را بمباران کرده‌اند.

فهیم دشتی بیش از دو دهه قبل از نزدیکان و مشاوران احمد شاه مسعود بود و بیست و یک سال پیش در چنین روزهایی در جریان حمله دو مهاجم انتحاری که سبب کشته شدن احمد شاه مسعود شد، از ناحیه چشم آسیب دیده بود. او در سال‌های گذشته به روزنامه‌نگاری اشتغال داشت و مدیر یک هفته‌نامه در کابل و رییس اتحادیه خبرنگاران افغانستان بود، اما پس از تصرف کابل به دره پنجشیر رفت و در کنار احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود، با تشکیل «جبهه مقاومت ملی» به عنوان سخنگوی این جبهه فعالیت می‌کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 213978
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا