سرنوشت تکراری حریری!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در حالی که لبنان در زیر بار سنگین‎ترین شرایط اقتصادی در بیش از ۴۰ سال اخیر کمر خم کرده و بانک جهانی حتی این معضلات را بی‌سابقه‎‌ترین موارد در ۱۵۰ سال اخیر نامیده است، به گفته نجیب میقاتی، دادن رای اعتماد به دولت جدید امید به حل تدریجی معضلات عظیم این کشور را زنده می‌کند.

معرفی کابینه تازه به ‌دلیل بن‌بست بزرگ سیاسی این کشور بیش از ۱۳ ماه طول کشیده بود. دولت پیشین به نخست‌وزیری حسن دیاب، که شش روز پس از انفجار سهمگین در نیمه تابستان سال گذشته در بندر بیروت کناره‌گیری کرد، در تمامی این دوره کشور را به صورت انتقالی اداره می‌کرد.

کابینه ۲۴ نفره میقاتی که اوایل ماه جاری میلادی پس از مذاکراتی طولانی و سخت معرفی شد، باید انتظارات زیادی را به خصوص درباره کمبود سوخت و دارو برآورده کند. دولت جدید همچنین باید با صندوق بین‌المللی پول برای کمک به لبنان مذاکره کند و نیز مقدمات انتخابات پارلمانی ماه می سال آینده را فراهم آورد. پیش‌شرط جامعه جهانی برای کمک‌های اقتصادی به لبنان ایجاد اصلاحات اساسی و بررسی قضایی بانک مرکزی این کشور است.

یکی از بزرگ‌ترین بحران‌های لبنان در حال حاضر کمبود برق است. بیمارستان‌ها، مدارس و ادارات دولتی در خاموشی به سر می‌برند. حتی جلسه پارلمان برای تایید کابینه نیز به دلیل قطع برق با یک ساعت تاخیر شروع شد و نمایندگان تا زمان وصل شدن برق در حیاط ساختمان جمع شده بودند. یکی از نمایندگان به خبرگزاری فرانسه گفت: «این خجالت‌آور است، اینجا یک کشور نیست.»

نجیب میقاتی در ماه جولای پس از آنکه دو نفر قبل از او موفق به تشکیل دولت نشدند به عنوان نخست‌وزیر انتخاب شد. کابینه او ترکیبی از تکنوکرات‌های تازه‌وارد است، اما همه وزرا از سوی یک یا چند جناح سیاسی که از زمان پایان جنگ‌های داخلی در دهه ۱۹۹۰ در قدرت هستند، تایید شدند.

نجیب میقاتی در نطق پایانی پس از تایید کابینه ضن تشکر از نمایندگان به خاطر اعتماد به او، قول داد که مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول را از سر بگیرد و برنامه‌ای برای بازسازی اقتصاد پیاده کند. او همچنین وعده برگزاری انتخابات سالم و شفاف و نیز تقویت پول بسیار ضعیف‌شده ملی را داد.

پس از حدود ۱۳ ماه بلاتکلیفی، چند روز پیش میشل عون رییس‌جمهوری لبنان، فرمان تشکیل کابینه جدید به ریاست نجیب میقاتی متشکل از ۲۲ وزیر را امضا کرد. بر این اساس، طلسم تشکیل دولت شکسته شد و دور باطلی که  لبنان در آن گرفتار شده بود، پایان یافت.  میقاتی پس از دریافت فرمان تشکیل دولت لبنان از سوی عون، طی سخنانی وضعیت کشورش را فوق‌العاده و دشوار خواند و خواستار اتحاد تمامی لبنانی‌ها و گروه‌ها در راستای نجات کشور شد.

شرایط این روزهای لبنان که از دو سال پیش آغاز شده، برای مردم این کشور بسیار بغرنج شده و نبود برق و افت شدید ارزش «لیره» (پول ملی لبنان) در مقابل ارزهای خارجی در کنار کمبود شدید سوخت و همچنین گرانی افسارگسیخته قیمت کالاها در این کشور، فشار مضاعفی بر مردم لبنان وارد کرده، مشکلاتی که از دوره سوم نخست‌وزیر سوم سعد حریری به لبنان تحمیل شده و هم‌اکنون نخست‌وزیر جدید باید برای آنها چاره‌اندیشی کند.

لبنانی‌ها امیدوارند که دولت جدید سرانجام بتواند راهی را برای خروج کشور از بحرانی که منجر به کاهش ۹۰ درصدی ارز از اواخر سال ۲۰۱۹ شده و سه چهارم مردم را به فقر کشانده است، پیدا کند.

نخستین آزمون دولت جدید لبنان

روزنامه «الاخبار» در گزارشی درباره تشکیل دولت لبنان نوشت، ظاهر دولت نجیب میقاتی شبیه به دولت قبلی لبنان به نخست‌وزیر حسان دیاب است و باطن آن شبیه به دولت وحدت ملی است که ماموریت تشکیل آن به فراکسیو‌ن‌های بزرگ واگذار شده است و وزرای آن از میان افراد وابسته به احزاب یا افراد مطیع نزدیک به آنها انتخاب شده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده، زمانی دولت حسان دیاب در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ از ۲۰ وزیر متخصص تشکیل شد تنها دو وزیر سابق باتجربه داشت و بقیه برای اولین‌بار وزیر می‌شدند. دولت میقاتی تا حد زیادی شبیه به دولت دیاب است به استثنای نخست‌وزیرش که بارها وزیر شده و دو بار نیز نخست‌وزیر بوده است. تعیین وزرای دولت میقاتی نیز از سوی فراکسیون‌های بزرگ صورت گرفته و بدین ترتیب می‌توان گفت که فراکسیون‌ها، خود به خود رأی اعتماد داده‌اند تا به نقش خود در اداره کشور ادامه دهند، «این دولت به جز رییس غیرحزبی آن به ناچار یک دولت حزبی است.»

 الاخبار افزود، در ظاهر آنچه رخ داده، این دولت شبیه به دولت تکنوکرات شبیه به آنچه سعد حریری قصد تشکیلش را داشت و دولت استعفا کرده حسان دیاب نیز است، اما دولت میقاتی باید از یک امتحان سخت که نخست‌وزیران قبلی به ترتیب در آن شکست خوردند، عبور کند؛ از جمله دیاب که نتواست درهای عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای به رسمیت شناختنش و کمک به دولت او به منظور عبور از سختی‌های یک سال پیش لبنان را به روی خود باز کند. در ادامه این گزارش آمده، اخیرا اطلاعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سه هفته پیش ایمن برادر سعد حریری و خانواده‌اش را عنصر نامطلوب در کشورش خوانده، منزل آنها را مصادره کرده و آز آنها خواسته این کشور را ترک کنند و به ابوظبی بروند. سعودی‌ها این اقدامات را برای گرفتن بدهی‌های چهارمیلیاردی سعدالحریری و شرکت «سعودی اوجیه» انجام داده‌اند و این‌گونه توجیه کرده‌اند که این اقدام بخشی از یک مسیر قضایی و مربوط به بدهی‌های سعد حریری و برادرش است و ربطی به سیاست ندارد. سعد و برادرش هنوز تابعیت سعودی خود را دارند. این تنها گرفتاری سعد حریری نیست. وی اختلافاتی نیز با خواهرش «هند» دارد، «هند» خواستار دریافت سهم ۸۰ میلیون دلاری خود در بانک «البحر المتوسط» و شرکت سعودی اوجیه شده و حکم قضایی آن را در پاریس گرفته و اگر حریری تن به این کار ندهد حکمی قضایی مبنی بر توقیف هواپیمای خصوصی حریری در صورت فرود در هریک از کشورهای اروپایی را خواهد گرفت.

الاخبار افزود، احتمالا ریاض اولین امتحان عملی دولت نجیب میقاتی است، اولین کسی که قرار است رشته‌های بریده شده را دوباره وصل کند و تضمین‌های اطمینان‌بخش را فراهم آورد، تضمین‌هایی که تعهد به آن در سایه موازنه قوای داخلی لبنان که بازیگر اصلی آن حزب‌الله است، سخت است. ابراز تأسف و ناراحتی میقاتی از نقض حاکمیت لبنان به خاطر ورود نفت ایرانی به لبنان تنها یکی از نشانه‌های عدم انجام تعهداتی است که ریاض از دولت لبنان می‌خواهد تا به شرط انجام آنها، به لبنان کمک کند.

در ادامه این گزارش آمده، اولین پیام منفی این بود که «ولید البخاری» سفیر سعودی در بیروت همزمان با تشکیل دولت جدید لبنان، این کشور را ترک کرد. عربستان در زمان مامور شدن سعدالحریری به تشکیل دولت گفت که دولت جدید را بر اساس ترکیب آن و موقعیت حزب‌الله در این دولت قضاوت می‌کند، اما اکنون ۱۰ روز از تشکیل دولت میقاتی می‌گذرد و ریاض هنوز حرفی نزده است. برخی وزرای جدید تماس‌هایی از همتایان کویتی و قطری خود یا سفرای این دو کشور در بیروت داشته‌اند که وعده کمک داده‌اند. این وزرا تماس از سمت دو کشور ثروتمند حاشیه خلیج فارس را کم نمی‌دانند اما انتظار بیش از اینهاست.

الاخبار در پایان نوشت: این دقیقا همان چیزی است که نخست‌‌وزیر نجیب میقاتی بر آن تکیه دارد. هیچ سرسختی یا نفرت متقابلی میان میقاتی و میشل عون رییس‌جمهور لبنان مانند قضیه سعدالحریری وجود ندارد همچنین تسویه‌حساب‌های قدیمی میان میقاتی و جبران باسیل دیده نمی‌شود.

میقاتی مرد مرحله پیش‌رو در آخرین سال از ریاست‌جمهوری میشل عون است و پیش‌بینی می‌شود که وی برای درخواست کمک سفرهایی به کشورهای عربی و غربی داشته باشد. همچنین قرار است وی با صندوق‌های بین‌المللی و طرف‌های مربوط برای توافق بر سر اصلاحات در لبنان مذاکره کند. میقاتی گذشته خیره‌کننده آل‌حریری در عربستان و حالِ تاریک و شکسته این خاندان در ریاض را ندارد  و این حداقل به وی اجازه می‌دهد برای کوبیدن درها تلاش کند البته بدون آنکه اطمینانی درباره سهولت باز شدن این درها در مقابل وی وجود داشته باشد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 217204
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا