سرطان؛ نقطه کور صنعت بیمه‌

به گزارش جهان صنعت نیوز: دکتر محمدرضا نوروزی، فلوشیپ سرطان‌شناسی دستگاه ادراری و تناسلی در حاشیه برگزاری سومین کنگره سالیانه یوروانکولوژی که در تهران برگزار شد ضمن اعلام این خبر به «جهان صنعت» گفت: متاسفانه بررسی‌ها نشان می‌دهد این بیماری‌ها در افراد جوان جامعه درحال گسترش است و سن شیوع آن‌ها که بیشتر در نیمه دوم زندگی افراد بروز می‌یافت، حالا به سمت نیمه اول زندگی کشیده شده است. سرطان‌هایی که اکثرا در دهه‌های پنجم و ششم ظاهر می‌شدند، اکنون به دهه‌های سوم و چهارم رسیده است که می‌تواند به دلیل افزایش آلاینده‌های شیمیایی، استرس‌های اجتماعی و همچنین عوامل زمینه‌ساز در این باره باشد.

نایب‌رییس اسبق شورای عالی نظام پزشکی کشور با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی گسترده درباره بیماری‌های دستگاه ادراری، تناسلی گفت: برخی سرطان‌ها در دستگاه ادراری و تناسلی مانند سرطان پروستات، از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان هستند که تغییرات زیادی در درمان‌ها و داروهای مربوطه حاصل شده و می‌شود. بنابراین لازمه این امر ارائه اطلاعات به روز به پزشکان حاضر در خط درمان است.رییس مرکز تحقیقات سرطان‌های دستگاه ادراری، تناسلی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در ادامه بیان کرد: ورود داروهای جدید و لزوم بومی‌سازی دارو‌ها برای بیماران داخل کشور، می‌طلبد که تجربیات پزشکان باتجربه در اختیار نیروهای جوان ارائه‌دهنده خدمت، قرار بگیرد.

امروز داروهای بسیاری در دنیا تولید می‌شوند؛ ولی اینکه آیا همه این داروها با وجود گرانی‌ها، برای کشور ما و بیماران ما حتما باید مورد استفاده قرار بگیرد یا خیر نیز موضوع مورد بحث است.

دکتر نوروزی با تشریح اهمیت جایگاه انجمن‌های مردم‌نهاد در کشور تصریح کرد: بحث‌هایی مانند کسب اطلاعات و نظرات بیماران در رابطه با بیماری‌ها، ایجاب می‌کند که تشکل‌های مردم نهاد ایجاد شوند که متشکل از بیماران و پزشکان ارائه‌دهنده خدمت باشند. از جمله این تشکل‌ها که به تازگی ثبت شده است، انجمن مردم‌نهاد سرطان‌های دستگاه ادراری، تناسلی است.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم که در همه رشته‌ها درکنار بحث‌های تخصصی، نقش خود را در رابطه با ارائه خدمات به مردم، کسب نظرات آنها و درگیر کردن آنها در امور مربوط به تشخیص و درمان، مورد توجه قرار دهند. این اورولوژیست و مشاور پیشین وزارت بهداشت درخصوص مرگ‌و‌میر‌های ناشی از سرطان‌های دستگاه ادراری، تناسلی گفت: چند سرطانی که مربوط به دستگاه ادراری می‌شوند به خصوص سرطان کلیه و بیضه در جوانان، جزو سرطان‌های مرگبار محسوب می‌شوند. درحال حاضر سرطان مثانه به عنوان یک سرطان شایع و آزاردهنده به شمار می‌رود که دیر رسیدن به درمان آن نیز مرگبار خواهد بود. برعکس، سرطانی مانند سرطان پروستات که شیوع زیادی هم در مردان دارد، با اقدام به موقع و درمان سریع می‌تواند قربانیان کمتری بگیرد. عضو هیات‌مدیره انجمن اورولوژی ایران خاطرنشان کرد: خوشبختانه اکثر درمان‌های سرطان‌های دستگاه ادراری یعنی تشخیص و جراحی، تحت پوشش بیمه‌های پایه است. اما اکثر داروهای جدیدی که تولید شده‌اند متاسفانه از بیمه‌های پایه برخوردار نیستند. به همین خاطر ما امیدواریم بیمه‌های پایه معیار‌های خود را تغییر دهند و داروهای جدید و گران‌قیمت مورد نیاز بیماران را بر اساس پروتکل‌هایی که بومی‌سازی شده‌، تحت پوشش قرار دهند.

کرونا و درمان دیرهنگام سرطان‌ها

دکتر محسن آیتی، فلوشیپ سرطان دستگاه ادراری و تناسلی نیز تبادل نظرات به روز و مشورت‌های علمی، تجربی پزشکان در مورد سرطان‌ها را از مهم‌ترین اهداف این کنگره دانست و گفت: هم‌اکنون مساله مهم، تاثیر بیماری کرونا در دو سال گذشته بر سرطان‌ها است. چراکه متاسفانه بسیاری از بیماران دیرتر از زمان مقرر و با بیماری پیشرفته‌تر به ما مراجعه می‌کنند. حال آنکه باید توجه داشت حتی با وجود کووید ۱۹ نیز بیماران باید به پزشکان مراجعه کنند و در بیمارستان تحت معالجه قرار گیرند. چراکه به نظر نمی‌رسد معالجه این بیماران با کووید منافات زیادی داشته باشد.

جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به نقش مسائل اقتصادی در درمان انواع بیماری‌ها گفت: مساله دیگر این است که متاسفانه مردم از لحاظ اقتصادی ضعیف‌تر شده‌اند. بنابراین باید درمان‌هایی را انتخاب کنیم که در شرایط کنونی به اقتصاد جامعه و خانواده خسارت زیادی وارد نکند و در ضمن معالجه نیز به خوبی انجام شود.

این اوروانکولوژیست خاطرنشان کرد: همه این درمان‌ها تحت پوشش بیمه‌های پایه است ولی متاسفانه بیمه‌ها بعضی از داروهای گران‌قیمت را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. حال آنکه این دارو‌ها برای بیماران ضروری هستند که به ناچار مجبوریم از کانال‌های مختلف برای بیماران کمک بگیریم تا درمانشان نیمه‌کاره نماند. وی درخصوص شیوع بیماری‌های سرطان مجاری ادراری در زنان و مردان نیز گفت: به طور کلی سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی در خانم‌ها کمتر از آقایان است؛ چه در مورد تومور کلیه و چه تومور مثانه. ولی بسیاری از دلایل این وضعیت با استعمال دخانیات، صنعت و آلودگی هوا در ارتباط هستند البته خانم‌ها در کشور ما کمتر در مراکز صنعتی کار می‌کنند و یا سیگار کشیدن در خانم‌ها خیلی معمول نیست. بنابراین شیوع این قبیل سرطان‌ها در خانم‌ها کمتر است. علاوه بر اینها ژن نیز در بروز سرطان‌ها نقش دارد. وی افزود: البته در رشته اورولوژی سرطان‌های دستگاه تناسلی را مورد بحث قرار نمی‌دهیم چراکه درمان سرطان‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها مثل سرطان رحم و تخمدان‌ها در حیطه کاری متخصصین زنان است.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری خاطرنشان کرد: امروز، آگاهی در مورد سرطان‌ها و تشخیص زودرس، همچنین در مورد درمان انواع بیماری‌ها و حمایت‌های بعد از درمان بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال فردی که مثانه‌اش برداشته و برایش کیسه گذاشته می‌شود، هم از لحاظ اجتماعی و هم از نظر درمانی نیاز به حمایت‌های جدی دارد. عضو هیات مدیره انجمن اورولوژی ایران ادامه داد: یا کسانی که عمل رادیکال پروستات انجام می‌دهند و سپس دچار بی‌اختیاری و زودانزالی می‌شوند، نیازمند حمایت از لحاظ روحی، روانی و درمان‌های مختلف هستند که نباید به آنها بی‌توجه بود. دانشیار مرکز تحقیقات سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی درخصوص پیشگیری از سرطان‌ها نیز گفت: متاسفانه در بعضی از مواقع سرطان‌ها قابل پیشگیری نیستند اما تشخیص زودرس سرطان بسیار اهمیت دارد. به طور مثال سرطان پروستات که ممکن است قابل پیشگیری نباشد، ولی اگر زود تشخیص داده شود و درمان صورت بگیرد، تاثیر زیادی بر درمان و کیفیت زندگی بیمار خواهد داشت. در عین حال اجتناب از استعمال سیگار، دوری از استرس‌ها، آلودگی هوا و مصرف چربی‌ها تا حد زیادی می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌ها موثر باشد.

نقش سرطان در مرگ‌و میرها

دکتر سیدحسن اینانلو، فلوشیپ تخصصی جراحی درون، بین کلیه، مجاری ادراری و تناسلی نیز گفت: شایع‌ترین بیماری‌هایی که در حوزه سرطان‌های دستگاه ادراری، تناسلی وجود دارد سرطان مثانه، کلیه و پروستات است که اینها از سرطان‌های شایع در جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه شیوع سرطان در کل مربوط به سنین بالای ۶۰ سال است، گفت: به هرحال موارد زیادی هم وجود دارد که سرطان‌ها در سنین پایین‌تر از ۶۰ سال و حتی زیر ۵۰ سال نیز پیدا می‌شوند. حتی در اطفال و نوجوانان نیز دیده می‌شوند که البته میزان آن خوشبختانه بسیار کم است. ولی بیشترین شیوع در افراد بالای ۶۰ سال است.

این اندیورولوژیست یکی از علل اصلی مرگ و میر انسان‌ها را مربوط به سرطان دانست و گفت: به هرحال سرطان‌ها جزو عوامل ‌اصلی مرگ و میر در دنیا هستند و در کشور ما نیز بخش قابل توجهی از مرگ‌ها را تشکیل می‌دهند. البته درصد ابتلا به هر نوع سرطان متفاوت است.

دکتر اینانلو اضافه کرد: اکثر خدماتی که بیماران مبتلا به سرطان نیاز دارند، تحت پوشش بیمه است ولی متاسفانه درمان‌ها و داروهای جدید که بسیار گران قیمت نیز هستند، هنوز تحت پوشش بیمه‌ها قرار نگرفته‌اند که مردم از این بابت در رنج و سختی هستند.وی تاکید کرد: مهم‌ترین راه برای پیشگیری از سرطان‌ها تغذیه مناسب، ورزش و در واقع به طورکلی اهمیت دادن به سبک زندگی سالم، دوری از مواد مخدر و دخانیات، دوری از استرس و موارد مشابه است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 220613
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا