سردرگمی و ابهام در وین

به گزارش جهان صنعت نیوز: جدای از این اظهارات، مساله این است که برخلاف آنچه در ابتدا تصور می‌شد، گزارش رافائل گروسی رییس سازمان انرژی اتمی درباره نوع فعالیت اتمی ایران، بر روند مذاکرات وین به حدی اثرگذار بوده که به گفته عراقچی لازم است مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌های خود بازگردند تا برای ادامه روند مذاکره کسب تکلیف کنند.


برخلاف آنچه تاکنون حسن روحانی رییس‌جمهوری با خوشبینی تمام درباره رفع تحریم‌ها و احیای برجام در روزهای پیش رو به مردم وعده داده بود می‌گفت «توافق اصلی» برای برداشتن تحریم‌ها به دست آمده و مذاکرات تنها بر سر «جزئیات ریز و موارد جزئی» است؛ اما اخیرا به افرادی که به زعم او می‌خواهند رفع تحریم‌ها را به تأخیر بیندازند، کنایه می‌زند و می‌گوید که مقابلشان می‌ایستد. این تغییر ادبیات و همچنین سکوت دوباره چند روز اخیر از وین، نشان می‌دهد ظاهرا مذاکرات به خوبی پیش نمی‌رود یا به بن بست رسیده است. نکته‌ای که علی ربیعی در نشست خبری خود آن را تکذیب کرد و گفت: «هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد.»

سخنگوی دولت افزود: «ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تامین منافع عالی مردم و نظام است. تیم گفت‌وگو‌کننده ما نیز در همین چارچوب حرکت کرده و دستورالعمل‌های مرکز را طابق النعل بالنعل جلو برده است. اگر گفت‌وگوها نیاز به تصمیماتی در تهران داشته باشد، قطعا این تصمیمات در پایتخت گرفته می‌شود.»

** عراقچی: مذاکرات برجام پیچیدگی‌هایی دارد

اما دوشنبه شب عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان در برنامه‌ای تلویزیونی برخلاف اظهارات گذشته خود، درباره به نتیجه رسیدن مذاکرات در تازه‌ترین دور نشست وین ابراز تردید کرد و گفت که مذاکرات «پیچیدگی‌های زیادی دارد و طرف‌های مذاکره به موضوعات اصلی مورد اختلاف رسیده‌اند.» او همچنین تاکید کرد: «مسیر خوبی در مذاکرات طی شده» ولی «ممکن است که لازم شود هیات‌های مذاکره‌کننده بار دیگر برای مشورت‌های بیشتر به کشورهای خود مراجعه کنند.»

 اگر چه عراقچی هنوز روند مذاکرات را خوب می‌داند و معتقد است مسیر خوبی تاکنون طی شده است، اما خبرگزاری تسنیم این اظهارات را خوشبینانه دانسته و به نقل از منابع آگاه خود مذاکرات وین را مذاکراتی بد معرفی کرده و مدعی شده است: «هرگونه توافق بدی در وین باید در همان وین رد شود و آوردن آن به تهران و قراردادن آن روی میز منازعات، هیچ نسبتی با منافع ملی ندارد.» این رسانه مخالف دولت، تلاش دولت برای احیای برجام در وین را «انتخاباتی» دانسته و تاکید می‌کند دولت روحانی می‌خواهد به هر شکل ممکن در آستانه انتخابات به یک توافق بد در وین برسد.

** ادامه مذاکرات و اختلافات برجامی

مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا و کشورهای ۱+۴ تاکنون پنج دور مذاکرات غیرمستقیم برجامی در وین برگزار کرده‌اند تا زمینه احیای توافق هسته‌ای را فراهم کنند. مذاکراتی که از فروردین ۱۴۰۰ در وین پایتخت اتریش آغاز شد و تاکنون با افت و خیز و کش و قوس فراوان همراه بوده است و البته همچنان ادامه دارد.

عراقچی در دور پنجم مذاکرات با وجودی که احتمال داده بود دور پایانی مذاکرات باشد، حالا از وجود «اختلافات بارز» در مذاکرات سخن می‌گوید. در عین حال رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گزارشی از روند فعالیت هسته‌ای ایران ارائه داده که نگران‌کننده است و برخی کارشناسان آن گزارش را با وجود تمدید مهلت یک ماهه توافق میان ایران و آژانس و همکاری و حسن‌نیت از سوی ایرانی‌ها، دلیل قفل روند مذاکرات در وین دانسته‌اند.

به گزارش رویترز، رافائل گروسی روز دوشنبه در گزارش فصلی خود به کشورهای عضو برجام اعلام کرده که ایران نتوانسته است در خصوص ذرات اورانیوم یافت شده در چندین سایت اعلام نشده توضیحی ارائه دهد.

البته گروسی نسبت به پیشرفت در مذاکرات پیش از جلسه هفته آینده شورای حکام ابراز امیدواری کرده است. ناگفته نماند که خبرگزاری‌ ای‌اف‌پی در توئیتی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی در گزارش اخیر خود همچنین گفته است: «فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت‌تاثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است.»

** خوش‌بینی برجامی روس‌ها

نماینده روسیه در وین، در پیامی توئیتری به انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران واکنش نشان داده است. میخائیل اولیانوف پس از گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران در صفحه توئیترش نوشت: «متاسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با این وجود، قدردان این هستیم سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.» این مقام روس همچنین در توئیتی دیگر خبر داد: «با انریکه مورا و همکاران دیگر در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در مورد مذاکرات وین برای احیای برجام دیدار کردم.»

اگر چه طرف روسی درباره ادامه مذاکرات وین اظهار خوش‌بینی کرده و اختلافات پیش آمده میان ایران و آژانس بین‌المللی را موقت و گذرا دانسته است، اما به نظر می‌رسد طرف‌های آمریکایی این‌طور فکر نمی‌کنند و بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که «آمادگی ایران برای بازگشت به تعهداتش روشن نیست.»

گفتنی است، مذاکرات وین در حالی انجام می‌شود که نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران فضای این مذاکرات را تحت‌تاثیر قرار داده است. در عین حال به گفته کارشناسان، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی هم روند مذاکرات را کند کرده است و بعید نیست که طرف‌های غربی بخواهند صبر کنند تا نتیجه انتخابات ۲۸ خرداد مشخص شود و بر اساس نتیجه انتخابات ایران، موضوع برجام را از سرگرفته یا به نحو دیگری مورد مواجهه قرار دهند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 193854
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا