سانسور با سرپوش «صیانت»

به گزارش جهان صنعت نیوز: این طرح که به گفته وزیر ارتباطات، احتمال اعمال محدودیت گسترده بر پهنای باند پیام‌رسان‌های اجتماعی و حتی فیلترینگ آنها را به‌شدت افزایش داده است، در صورت اجرا صاحبان تعداد زیادی از کسب‌و‌کارهای اینترنتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی نام این طرح را «حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی» گذاشته‌اند اما بسیاری از کارشناسان تاکید می‌کنند اجرای این طرح نه تنها در راستای حمایت از حقوق بهره‌برداران اینترنت در ایران نیست بلکه باعث اعمال محدودیت و حتی تعطیلی کسب‌وکارها خواهد شد. در شرایط اقتصادی سخت کشور که راه‌اندازی هر شغل صنعتی، حتی در واحدهای کوچک و متوسط میلیون‌ها تومان هزینه دارد شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی را برای اشتغالزایی ایجاد کرده است.

همین چند روز پیش مرکز آمار اعلام کرد که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم خالص ایجاد اشتغال کشور بیشتر از هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده است. این مرکز ادعا کرده است که در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم، خالص اشتغال کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شغل بوده است؛ آماری که اگرچه برای بسیاری از کارشناسان اقتصادی باورپذیر است اما نباید انکار کرد که بخش عمده‌ای از همین آمار در دولت روحانی مدیون توسعه فضای مجازی است. حالا مجلس با تیشه «محدودیت فضای مجازی» به جان بهره‌برداران اینترنت افتاده است؛ محدودیتی که با نام «صیانت» بزک شده است.

این طرح نیازمند سال‌ها تحقیق و پژوهش کارشناسی است

اسماعیل قدیمی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با روزنامه «جهان ‌صنعت» توضیح داد: در همه جای دنیا رسم بر این است که وقتی نمایندگان مردم می‌خواهند یک قانونی را تصویب کنند، باید همه دیدگاه‌ها مطرح شود، همه قسمت‌هایی که دخیل این ماجرا هستند باید به بحث‌های کارشناسی بپردازند. این مساله پیامدهایی دارد که همه اقشار جامعه را درگیر می‌کند به همین خاطر نیازمند سال‌ها تحقیق و پژوهش کارشناسی است. این طرح جنبه‌های سیاسی، آموزشی، فرهنگی دارد و مهم‌تر از آن بحث حقوق مردم و سازمان‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: تا آنجا که من اطلاع دارم، متاسفانه این طرح عجولانه پیگیری می‌شود و شما یقین داشته باشید نه تنها کسب‌وکارهای مجازی بلکه تمام مردم تحت تاثیر این طرح قرار می‌گیرند. حتی نمایندگانی هم که موافق این طرح هستند ضرر می‌کنند و پشیمان می‌شوند.

این طرح یک سیاست انقباضی است

قدیمی ادامه داد: این طرح یک سیاست انقباضی است. مقوله ارتباطات برای مردم امروزه یک نیاز اساسی است. امروزه در دنیا روی بحث ارتباطات تاکید بسیاری می‌شود. تمام نظریه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی تاکید بسیاری در مقوله ارتباطات دارند. این طرح قطعا آثار منفی به همراه دارد. تمام شواهد نشان می‌دهد که این طرح یک سیاست انقباضی است و قطعا باعث محدودیت و مسدودیت شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه درباره سخنان رییس مجلس در خصوص این طرح گفت: آقای قالیباف باید با دلایل و قواعد فنی درباره این طرح صحبت کنند. شما بر اساس کدام قانون و مفاد این را می‌گویید که این طرح باعث محدودیت و مسدود‌سازی شبکه‌های اجتماعی نمی‌شود. صحبت‌های آقای قالیباف در خصوص این طرح قانع‌کننده نیست و ما را از این نگرانی خارج نمی‌کند.

قدیمی در ادامه گفت: موتورهای جست‌و‌جوی ایرانی از لحاظ کمیت و کیفیت با موتورهای جست‌و‌جوی جهانی اصلا قابل قیاس نیست. انبوه اطلاعات مورد نیاز امروز ما در شبکه‌های جهانی وجود دارد. یقین دارم که مسدود شدن ارتباطات ما با شبکه‌های جهانی مشکلات بسیاری را برای ما به وجود می‌آورد و قطعا کار اشتباهی است.

وی در پایان گفت: سرنوشت فضای مجازی با اجرایی شدن این طرح با افول و انحطاط همراه است. ما از ابزار بسیار ارزشمند اطلاعاتی محروم می‌شویم و مردم در تمام جنبه‌ها دچار آسیب می‌شوند. اصلا سرنوشت خوبی را پیش‌بینی نمی‌کنم و آینده روشنی را در این طرح نمی‌بینم.

همچنین سرهنگ محمدمهدی کاکوان رییس سابق پلیس فتا تهران در گفت‌وگو با روزنامه «جهان ‌صنعت» درباره عملی شدن اینترنت ملی به خبرنگار «جهان ‌صنعت» گفت: موضوع اینترنت و موضوع ملی دو بحث جداگانه است. اینترنت ملی یک واژه غلط است. آنچه که خوب است عملی شود شبکه ملی اطلاعات است. شبکه ملی اطلاعات هیچ دشمنی‌ای با اینترنت ندارد و مکمل همدیگر است. شبکه ملی اطلاعات ترافیک را بین آنچه در داخل و خارج است تقسیم می‌کند. شبکه ملی اطلاعات به شرطی امکان‌پذیر است که تسهیلات آن هم ایرانی باشد. نه اینکه شبکه ملی اطلاعات را با تسهیلات کشورهای خارجی راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که تلگرام فیلتر شد ضربه سنگینی به کسب‌وکارهای خانگی زده شد و بسیاری از مردم متضرر شدند. فضای مجازی هیچ دشمنی‌ای با مردم ندارد. اینکه فضای مجازی مدیریت شود و تخلفی در آن شکل نگیرد بحث بسیار خوب و مفیدی است. ولی این به معنای محروم کردن مردم از فضای مجازی نیست. استفاده از فضای مجازی باید به گونه‌ای باشد که همه مردم از این شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند ولی دچار آسیب نشوند.

کاکوان ادامه داد: تفکر آقای مومنی‌نسب که طراح این طرح بودند نسبت به فضای مجازی و مردم، تفکر اشتباه و غلطی است. وقتی بدون در نظر گرفتن نظر مردم و کارشناسان این طرح را اجرایی کنند قطعا بسیاری از مردم ضرر خواهند کرد و خدا می‌داند که چه کسی می‌خواهد این ضرر این را جبران کند. متاسفانه طراحان این طرح به این مساله توجهی ندارند.

فیلترشکن عامل گمراهی نیست

رییس سابق پلیس فتا تهران در ادامه گفت: فیلترشکن عامل گمراهی نیست. تولید‌کنندگان گوشی تلفن همراه وقتی سیستم‌عاملی را می‌نویسند، فیلترشکن را هم روی تلفن همراه نصب می‌کنند. چه قانونی باید نوشته شود که مردم از فیلترشکن استفاده نکنند. ما در این فضا باید فرهنگ‌سازی کنیم. اینکه فیلترشکن عامل فساد است به شدت اشتباه است. خیلی از نخبگان کشور که می‌خواهند در فضای علمی کشور فعالیت کنند به سایت‌هایی نیاز دارند که فیلتر است و با استفاده از فیلترشکن نیاز‌های علمی خود را برطرف می‌کنند. درصد تخلف‌هایی که با استفاده از فیلترشکن انجام می‌شود آنقدر نیست که استفاده از فیلترشکن را برای همه مردم جرم به حساب آوریم و موضوع بحث قرار دهیم.

وی در پایان گفت: در مرحله‌ای که کشور نیاز به کار اقتصادی دارد، مسدودیت و محدودیت ابزارها و امکاناتی که فعالیت‌های اقتصادی را تسهیل می‌کند نه تنها خوبی در حق مردم نیست بلکه ضربه سنگینی را به مردم وارد می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 206162
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا