ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور امکان‌پذیر است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «ایرج رهبر» درباره امکان ساخت و ساز سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور که قرار است به عنوان طرح مسکنی دولت سیزدهم اجرایی شود، گفت: برای جبران عقب ماندگی در حوزه ساخت و ساز به اراده و مدیریت قوی نیازمندیم.

وی توضیح داد: موضوع «زمین» و «تامین منابع مالی» دو عامل مهم برای اجرای موفقیت آمیز هر طرح مسکن است و اگر این دو تدارک دیده شود، مشکل ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال حل خواهد شد؛ در سه سال گذشته تلاش‌های زیادی برای الحاق زمین به وزارت راه و شهرسازی و استفاده از آنها در طرح مسکن ملی شد، اما مطابق نیازها زمین آزاد نشد. عدم تامین زمین باعت دم توسعه شهری و شهرک سازی می شود و در نهایت روی قیمت نهایی مسکن تاثیر می‌گذارد.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای جذب منابع مالی برای ساخت مسکن وجود دارد، گفت: اگر اعتماد بین بخش خصوصی و دولت افزایش یابد و موضوع مالیات گیری از طرح‌های مسکنی و خلف وعده در قراردادهای بین دولت و بخش خصوصی حل شود، انگیزه انبوه سازان برای مشارکت در ساخت و ساز افزایش خواهد داشت.

وی افزود: عدم اعتماد بین دولت و بخش خصوصی ضربه زیادی به اجرای طرح‌های مسکنی زده است؛ برای مثال درحالی که مسکن مهر با مصوبه دولت نهم و دهم از پرداخت مالیات معاف شده بود اما این مصوبه نیمه کاره اجرایی شد و باعث شد پیمانکاران ضرر آن را پرداخت کنند.

به گفته رهبر اکنون نقدینگی عظیمی در دست بخش خصوصی است که باید بکار گرفته شود اما راه اصلی آن تضمین دهی دولت به بخش خصوصی است که از سرمایه آنها بعد از مشارکت در ساخت مسکن حمایتی، کاسته نشود.

نایب رئیس کانون سراسری انبوه سازان کشور ادامه داد: اکنون مصوبه مجلس برای جهش تولید مسکن و تامین منابع مالی مسکن مصوب شده است که امکان تحقق سالی یک میلیون واحد را فراهم می‌کند، ضمن اینکه ۲۰ درصد از رقم کل تسهیلات کشور باید به بخش مسکن تخصیص یابد که این خود نیز راه را هموار کرده است. اکنون سالی ۷۰۰ هزار واحد از برنامه ساخت مسکن عقب هستیم که به طور مستقیم به عدم همکاری دولت با سازندگان مربوط می‌شود.

رهبر با اشاره به گرانی اخیر قیمت «سیمان» و «فولاد» به عنوان نهاده‌های ساختمانی ادامه داد: گرانی سیمان و فولاد یکی از موانع در امر تولید مسکن است که دولت باید به آن ورود پیدا کند؛ اکنون دولت همه امکانات را در اختیار کارخانه از قبیل انرژی ارزان قیمت گذاشته است اما شاهد هستیم فولاد به جای عرضه به بازار داخلی به خارج از کشور صادر می شود.

 آیت الله سید ابراهیم رییسی از تدوین طرح ویژه مسکن خبر داده و گفته است: در این طرح ساخت ۴ میلیون مسکن با آورده اولیه صفر، زمین رایگان و وام ارزان بدون یک ریال بودجه دولتی پیش بینی شده است. طرح یادشده، طرح ارتقایافته مسکن مهر است؛ به گونه ای که هم مشکلات آن را ندارد و هم کیفیت مسکن را افزایش می دهد و هم فشاری به بودجه دولت وارد نخواهد کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 207764
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا