زورآزمایی قالیباف و رییسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  حواشی مربوطه از عصر چهارشنبه که علیرضا زاکانی به عنوان شهردار تهران معرفی شد، شدت گرفت اما اصل ماجرا خیلی پیش‌تر کلید خورده بود. برای درک مطلب باید توجه داشت که رقابت اصلی بین دو طیف اصولگرا است. یک سو قالیباف که چون لیست مورد حمایت وی در انتخابات شورا برده، انتخاب شهردار را سهم خود می‌داند و گزینه مطلوبش نیز مازیار حسینی است. سوی دیگر اما رییسی و دولت جدید که قصد دارد زاکانی را شهردار پایتخت کند. برای این کار اما دلایل متعددی دارد. اول از همه اینکه با این کار مزد پوشش در جریان مناظرات انتخاباتی را خواهد داد بدون اینکه از وی در دولت استفاده کرده باشد. دوم آنکه این تسویه حساب را از جیب قالیباف انجام داده و کرسی مورد نظر وی را از آن جریان خود خواهد کرد.

رقابت مذکور است در روزهای اخیر شدت گرفته و بسیار هم حاشیه‌ساز شده است. معرفی زاکانی بعد از جلسه آخر هفته که طبق معمول خبرگزاری فارس در رسانه‌ای کردن آن پیشگام بود، در واقع هیزمی بر این آتش بود. آن تکذیبیه چمران و بعد هم فایل صوتی گفت‌وگوی درگوشی او با نرجس سلیمانی از یک سو و فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد و حاکی از باج‌خواهی آقایان شورای شهری بود ، از سوی دیگر ثابت کرد که این قصه سر دراز دارد و شورای ششم به این سادگی‌ها موفق به انتخاب شهردار نخواهد شد.

موانع زاکانی

اینکه باید به شب نخوابیدن و نگرانی چمران بیشتر توجه کرد یا بیانیه خانم سلیمانی مبنی بر رای بدون فشار به زاکانی، بحث دیگری است اما آنچه اکنون مورد توجه است، موانعی است که گزینه مورد نظر دولت جدید برای شهردار شدن پیش رو دارد. آنچه بیش از همه مورد توجه سیاسیون و رسانه‌ها قرار گرفته این است که جناب زاکانی نه تحصیلات مرتبط و نه سابقه‌‌ای در مدیریت شهری دارد و طبق قانون شایسته به عهده گرفتن این مسوولیت نیست. اگرچه گویا حامیان شهردار شدن او فکر اینجا را هم کرده‌اند. شاهد آنکه همین دیروز سایت اصولگرای نامه‌نیوز، در گزارشی مدعی شد که جریانی در دولت به فکر تغییر قانون و رفع موانع پیش روی زاکانی است! راست و دروغ این قضیه با خودشان اما قطعا چنین اقدامی در دولت جدید نه‌تنها از حواشی نکاسته و کار را برای شورای شهر ساده‌تر نمی‌کند، بلکه شائبه‌ها را افزایش خواهد داد.

دومین مانع زاکانی اما چالش‌هایی است که در بهارستان خواهد شد. نخست اینکه او نماینده قم است و اگر با سودای شهردار شدن استعفا بدهد، یک کرسی این شهر را خالی خواهد گذاشت. خاصه اکنون که انتخابات میان‌دوره‌ای هم گذشته است. گذشته از آنکه چنین رویکرد بر خلاف وظایف نمایندگی و مغایر با اصل پیگیری حقوق مردم است، این طور که برخی رسانه‌ها نوشته‌اند این مساله با انتقادات و دلخوری‌هایی نیز از جانب قم همراه بوده و این کار زاکانی را سخت می‌کند.

دومین مشکل زاکانی در مجلس اما مساله رسیدگی به استعفا است. او برای اینکه به «بهشت» برود باید از مجلس استعفا داده باشد. رسیدگی به استعفای وی اما ساده به نظر نمی‌رسد. اولا که مجلس از فردا که کابینه رییسی معرفی خواهد شد، درگیر مساله‌ای مهم یعنی بررسی صلاحیت وزرا است و صرف وقت برای موضوع استعفای زاکانی مصداق سیاسی‌کاری خواهد بود و به وجهه این نهاد مهم ضرر می‌رساند. به اضافه اینکه اگر در نظر داشته باشیم رییس مجلس خود یک قطب رقابت در ماجرای انتخاب شهردار است، تصور اینکه استعفای زاکانی خیلی زود در دستور کار قرار بگیرد و مسیر وی هموار شود، بعید به نظر خواهد رسید. نکته قابل توجه دیگری که جناب زاکانی نباید نادیده بگیرد این است که احتمال دارد قالیبافی‌ها همزمان با رسیدگی به استعفای وی و فراهم کردن مقدمات خروجش از مجلس، لابی‌های بیشتری کرده و زمینه برد در رقابت مربوط به انتخاب شهردار را فراهم کنند و نتیجه آنکه زاکانی نه در «بهارستان» جا داشته باشد و نه در «بهشت».

سومین موضوعی که رسیدن زاکانی به شهرداری تهران را سخت می‌کند این است که شورای شهر باید در این انتخاب تعجیل کند. گذشته از بحث استعفای حناچی که آنقدر تایید و تکذیب شد، نفهمیدیم بالاخره صحت دارد یا خیر؛ این شورا با شهردار اصلاح‌طلب کار نخواهد کرد و به فرض اینکه رقابت تنگاتنگ موجود امکان انتخاب یک گزینه مشخص را ندهد، کار در جلسه فردا یا جلسه بعد از آن به انتخاب سرپرست خواهد رسید و این یعنی دور شدن زاکانی از «بهشت».

پذیرش زاکانی

علی‌رغم همه این مسائل اما برخی کار را تمام‌شده و زاکانی را شهردار تهران می‌دانند. مثلا عزت‌الله یوسفیان‌ملا نماینده ادوار مجلس و از چهره‌های نزدیک به لاریجانی که موضع‌گیری در این رابطه را بی‌فایده می‌خواند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «البته انتظار نیست که یک خط و جریانی که حاکم شده، شهرداری از جریان دیگر انتخاب کند اما انتظار این است که در این مساله امین باشند و شرایط عمومی امانت را رعایت کنند. کسی انتظار ندارد جریان اصولگرا یک شهردار اصلاح‌طلب انتخاب کند، منظور این است که از بین جریان خود افرادی را انتخاب کنند که بر مبنای شایسته‌سالاری و عدالت انتخاب شده باشند. اگر این اصل حاکم شود فرقی ندارد که چه جریانی بر شورا و شهرداری حاکم است اما اگر بر مبنای رابطه و منافع فردی عمل شود حتما خسارت‌زا است.»

وی افزود: «افرادی که اکنون نامزد شهرداری هستند همه از یک جریان بوده و رقابتی خارج از جریان وجود ندارد. این یا آن چندان تفاوتی برای شهرداری تهران در شرایط فعلی ندارند مگر آنکه واقعا از جریان و گروه خود فاصله گرفته و سراغ افرادی می‌رفتند که واقعا شایسته و توانا برای مدیریت شهر تهران هستند. البته این ویژگی اصولگرایان نیست و هیچ وقت هیچ جریانی چنین نکرده است.»

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا اعمال فشار بر اعضای شورا که با فایل صوتی و فیلم‌هایی اثبات شده است، قابل پذیرش است؟ گفت: «قطعا پذیرفته نیست. زیرا واقعا خیلی افراد قدرتری که هم سالم‌ باشند و هم قدرت اجرایی بیش از نامزدهای موجود داشته باشند، هستند ولی متاسفانه بنا بر این نیست که نیرویی خارج از گردونه خودشان استفاده شود. حتی در دولت این همه سایت و سامانه راه انداختند و گفتند که مدیر و وزیر معرفی کنید اما مگر یک نفر را از این طریق انتخاب کردند؟! همان‌هایی که قرار بود بیایند، آمده‌اند حالا در این سمت یا آن سمت. یعنی این حرف‌ها فایده‌ای ندارد.»

یوسفیان‌مولا با تاکید بر اینکه «مساله شهردار شدن آقای زاکانی تمام شده است» گفت: «هر اتفاقی هم که افتاده باشد قضیه تمام شده است و فایده‌ای ندارد که ما و شما خودمان را درگیر این مساله کنیم. اگر فضا یک فضای بی‌طرفانه و برای خدمت به شهر تهران بود، قطعا همه ما با قدرت اظهار نظر می‌کردیم اما چون مساله تمام شده است، عقل سلیم اجازه نمی‌دهد که در مقابل مساله تمام شده موضع‌گیری کنیم.»

استقبال از زاکانی

پذیرش شهردار شدن زاکانی و تن دادن به این رقابت خارج از شورا که قاعدتا مصداق سیاسی‌کاری و نشانه دور شدن از اولویت‌هایی چون مدیریت شهری کارآمد است، تنها واکنش به این قضایا نیست و برخی نیز علی‌رغم علم به نامناسب بودن انتخاب زاکانی از شهردار شدن وی استقبال می‌کنند!

 استدلال این گروه همان است که برخی در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری داشتند و می‌گفتند که کار به جریان اصولگرا واگذار شود تا بعد از هشت سال انتقاد ثابت کنند چند مرده حلاج هستند.

حسین انصاری‌راد نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب اما از جمله کسانی است که به نحوی از شهردار شدن زاکانی استقبال هم می‌کند. او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» گفت: «الان سه قوه در اختیار اصولگرایان است. گذشته از انتصاب آقای اژه‌ای، هر دو قوه دیگر یک انتخاب عادی نداشت و رقیب اصلی یعنی حداقل اصلاح‌طلبان معتدل که همه از فرزندان جمهوری اسلامی ایران هستند، پشت فیلتر شورای نگهبان ماندند و یک مسابقه یک طرفه بین یک جناح برگزار شد. حالا شهردار تهران هم آقای زاکانی بشود تا ببینیم که با آن رجزخوانی و معرکه‌گیری‌ها‌، آقایان بالاخره چه کار می‌کنند و چطور با مسائل کشور برخورد خواهند کرد.»

وی با اشاره با مشکلات در حوزه‌های مختلف سیاست خارجی و داخلی، اقتصاد، فرهنگ، فساد اداری و… گفت: «بد نیست که این جماعت اصولگرایان امتحان شوند ببینیم اینها که معضلات فعلی کشور در بخش‌های مختلف محصول سیاست‌های آنهاست، چطور عمل خواهند کرد.»

انصاری‌راد ادامه داد: «الان که همه قوا را در اختیار دارند، بگذارید شهرداری را هم به آقای زاکانی بدهند تا ببینیم این رجزهایی که می‌خواندند و می‌خوانند به کجا می‌کشد، آیا می‌توانند معضلات کشور را حل کنند؟ آیا می‌توانند مردم را راضی و اعتماد مردم را نگه دارند؟ آیا می‌توانند یک زندگی راحت و آسوده که در معرض ناامنی‌های مختلف نباشد برای مردم درست کنند؟ حالا که همه چیز دست آقایان است، ببینیم چه می‌کنند مخصوصا آقای زاکانی که آن همه شعار می‌داد.»

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه اعمال فشارهایی که گفته می‌شود از بیرون شورا به اعضا وارد می‌شود، چقدر جای امید به عملکرد به دور از سیاسی‌کاری شورای ششم باقی می‌گذارد؟ گفت: «بالاخره دخالت گروه‌ها و احزاب همیشه وجود دارد. در بهترین دولت که دموکرات هم باشد احزاب و گروه‌ها می‌توانند موثر باشند و صرف این مساله عیب نیست. مساله این است که واقعا انتخابی در کار باشد.»

اصل ماجرا

این‌طور که معلوم است اغلب سیاسیون شهردار شدن زاکانی را تمام شده می‌دانند. حالا یا مثل یوسفیان ملا به آن تن داده و حوصله موضع‌گیری در چنین شرایطی را ندارند یا مثل انصاری‌راد ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند و منتظر اثبات ناکارآمدی وی و حامیانش. تنها مخالفان واقعی با شهردار شدن او، قالیبافی‌ها هستند که از این بابت منفعت خواهند داشت. به این ترتیب در اصل ماجرا فرقی ندارد. دعوا یک دعوای درون‌گروهی است و آنچه ابدا مورد توجه قرار ندارد مدیریت شهری و تامین رفاه شهروندان تهران به دور از سیاسی‌کاری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 207950
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا