زنگ خطر کمبود سوخت پس از اروپا و چین  در هند به صدا درآمد

به گزارش جهان صنعت نیوز: در بحبوحه افزایش تقاضای انرژی در سراسر جهان که منجر به کمبود گاز در اروپا شده است، چین هم با بدترین بحران برق خود در یک دهه اخیر روبه‌رو است و این بحران باعث خاموشی در برخی شهرها و تعطیلی کارخانه‌ها شده است و هند، چهارمین مصرف‌کننده بزرگ انرژی در جهان نیز با بحران فلج‌کننده برق روبه‌رو است. نیروگاه‌های زغال‌سنگ هند با ضایعات و کمبودها کار می‌کنند. در انگلیس ده‌ها شرکت خدمات آب و برق منحل شده‌اند و در اسپانیا هم پس از افزایش بیش از یک سوم قبوض آب و برق خانگی در یک سال اخیر، قوانین اضطراری اعلام کرده‌اند و این نگرانی وجود دارد که یک زمستان سخت در ایالات‌متحده می‌تواند گران‌ترین هزینه‌های گرمایشی در سال‌های اخیر را بر آمریکایی‌ها تحمیل کند. در این میان افزایش بهای گونه‌های مختلف انرژی اقتصاد جهان را در وضعیت بحرانی قرار داده است که فرآیند بهبود اقتصادی را در دوره پساکرونا به خطر می‌اندازد.

کمبود انرژی قبل از آغاز یخبندان و سرمای شدید زمستان در نیمکره شمالی جهان را فرا گرفته و مقامات و کارشناسان هشدار می‌دهند که مسائل متعددی در پشت این بحران رسیدن به راه‌حل را دشوارتر می‌کند. چین سعی می‌کند اعتیاد خود به زغال‌سنگ را ترک کند و حتی ادعا می‌کند که روسیه بازار گاز طبیعی را برای منافع سیاسی خود تحت فشار قرار می‌دهد.

به نوشته گاردین، پس از کاهش ابتلا به کرونا و افزایش قیمت زغال‌سنگ، بحران کمبود انرژی در چین آغاز شد که دلیل این افزایش هم بازگشایی کارخانه‌ها و نیاز بیشتر به زغال‌سنگ بود. اما میزان عرضه نسبت به تقاضای بازار کمتر از حد نیاز بوده است. این موضوع باعث شده تا برآوردهای پیشین درباره رشد اقتصادی در چین با تردید روبه‌رو شوند. از سوی دیگر، تحلیلگران هشدار می‌دهند که تعطیلی کارخانه‌ها در چین، بر زنجیره تامین جهانی کالا که پس از همه‌گیری کووید دچار مشکل شده است، تاثیر منفی می‌گذارد زیرا جهان برای تامین بسیاری از کالاهای مصرفی خود به تولیدات در چین وابسته است.

اگرچه قطع برق در استان گوانگدونگ جنوبی گزارش شده است، اما بیشترین مشکل در قطب‌های اقتصادی هیلونگ جیانگ، جیلین و لیائونینگ در شمال‌شرقی چین است. گفته می‌شود مغازه‌داران مجبور شده‌اند در میان خاموشی سه روزه اخیر که باعث اختلال در شبکه‌های تلفن همراه هم شده، محل کار خود را با شمع روشن کنند. تصور می‌شود که ۱۶ استان دیگر هم به دلیل کمبود عرضه، انرژی را سهمیه‌بندی کنند و این تنها راه برای جلوگیری از خاموشی کامل است.

همزمان با افزایش قیمت گاز در بحبوحه کمبود عرضه، دولت جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا، مسکو را به استفاده از گاز طبیعی به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار بر اروپا متهم کرده است.

همزمان با اینکه اقتصادهای جهان روند رو به بهبودی در مقابل خسارت‌های ناشی از پاندمی کرونا را آغاز کرده‌اند، قیمت گاز از ابتدای سال جاری میلادی هشت برابر شده است و برخی انگشت اتهام را به طرف روسیه نشانه گرفته‌اند که ۴۰ درصد از نیاز اروپا به گاز را تامین می‌کند. چون آنها معتقدند روسیه تمایلی به تقویت صادرات گاز فراتر از سطوح قراردادی قبلی ندارد.

انگلیس وابستگی کمی در این خصوص به روسیه دارد چرا که تنها سه درصد از گاز این کشور از روسیه تامین می‌شود. این کشور در عوض بخش اعظم نیاز گاز خود را از منابع گازی در آب‌های قلمرویی انگلیس، نروژ و خاورمیانه تامین می‌کند. با این حال، خانوارهای انگلیسی، و صنایع وابسته به گاز به شدت از این افزایش قیمت جهانی گاز تاثیر گرفته‌اند.

در واکنش به این بحران، مقامات «ژانشی» به‌عنوان بزرگترین منطقه تولیدکننده زغال‌سنگ چین، به ۹۸ معدن زغال‌سنگ خود دستور دادند تا ظرفیت تولید سالانه خود را ۳/۵۵ میلیون تن افزایش دهند. ژانشی همچنین از ۵۱ معدن زغال‌سنگ که با حداکثر ظرفیت تولید می‌کردند، خواستند تا سقف تولید را حفظ کنند.

در مغولستان داخلی که دومین منطقه مهم تولید زغال‌سنگ چین است، به ۷۲ معدن دستور داده شد که با ظرفیت بالاتری کار کنند.

روزنامه مونگولیادیلی گزارش داد: «دولت باید از معدنچیان بخواهد که بدون هیچ‌گونه محدودیتی تولید خود را افزایش دهند و همچنین شرکت‌های تولیدکننده نیز باید تضمین کنند که تقاضای برق و گرمایش زمستانی را برآورده خواهند کرد.» اما به نظر می‌رسد با شرایط فعلی دولت ناچار است همچنان برای اطمینان از توازن بازارهای زغال‌سنگ و تولید برق در طول زمستان، سهمیه‌بندی را اعمال کند.

بحران سوخت به هند رسید

این در حالی است که هند هم مانند اروپا و چین با کمبود انرژی روبه‌رو شده است و گفته می‌شود این کشور نیز با خاموشی‌هایی روبه‌رو خواهد شد.  با کمبود ذخایر تامین برق در چندین ایالت در شرق و جنوب هند، شرکت‌های خدمات شهری به قطع برنامه‌ریزی نشده برق متوسل شده‌اند. نیروگاه‌های زغال‌سنگ هند در پایان ماه سپتامبر به طور متوسط برای چهار روز ذخیره داشتند که کمترین میزان در سال گذشته بود.

بیش از نیمی از نیروگاه‌های هند در معرض خاموشی قرار دارند و دولت این کشور در حال بررسی مجدد در راه‌‌اندازی نیروگاه‌هایی است. در این میان زغال‌سنگ تقریبا ۷۰ درصد از تولید برق هند را تامین می‌کند و حدود سه‌چهارم سوخت فسیلی هم در داخل این کشور استخراج می‌شود.

فدراسیون صنایع معدنی هند به وزارت زغال‌سنگ هند هشدار داد که کمبود زغال‌سنگ یک وضعیت بسیار خطرناک برای مصرف‌کنندگان زغال‌سنگ، عمدتا برای صنعت آلومینیوم و فولاد ایجاد کرده است و این وضعیت می‌تواند باعث تعطیلی کارخانه‌ها شود.

تقاضا برای نیروی صنعتی پس از موج دوم شیوع ویروس کرونا در هند افزایش پیدا کرده و فعالیت اقتصادی بالاتر مصرف زغال‌سنگ را در این کشور که دومین مصرف‌کننده بزرگ زغال‌سنگ در جهان است، افزایش داده است. افزایش اختلاف بین قیمت‌های داخلی پایین‌تر و قیمت‌های جهانی بالاتر، واردات زغال‌سنگ را غیراقتصادی کرده و نیروگاه‌های هندی در شرایطی که سطح ذخایر آنها به رکورد پایینی سقوط کرده، به تقلا افتاده‌اند.

بریتانیا در خط بحران

به نوشته ایندیپندنت، وضعیت انرژی در بریتانیا هم خوب نیست. به مصرف‌کنندگان بریتانیایی هشدار داده شده که ممکن است بهای گاز خانگی از سال آینده به ۲۰۰۰ پوند در سال افزایش یابد. در حالی که قیمت تمام‌شده محصولات مصرفی روزمره نیز با افزایش هزینه‌های تولید، افزایش می‌یابد. حتی گفته می‌شود با کمبود انرژی، ممکن است خاموشی نیز در این کشور رخ دهد.

اگرچه دولت می‌گوید بریتانیا برای تامین تقاضا از منابع انرژی کافی برخوردار است و خاموشی‌های زمستانی رخ نخواهد داد. اما میزان ذخیره این کشور به پایین‌ترین حد خود طی شش سال گذشته رسیده است.

بر اساس برآوردهای سازمان ملل، میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی در سال ۲۰۳۰ نسبت به سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۱۶ درصد بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر، افزایش قیمت انرژی باعث ایجاد تنش در اروپا در رابطه با «گذار سبز» می‌شود، زیرا احتمال دارد کشورهای اتحادیه اروپا در دیدگاه‌های خود نسبت به سیاست‌های تغییر آب و هوا دچار شک و تردید شوند.

کشورهای ثروتمند می‌خواهند فشار خود برای کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را ادامه دهند. اما کشورهای فقیر که نگران هزینه مصرف‌کننده هستند، محتاطانه برخورد می‌کنند.

منابع انرژی، سلاح روسی کرملین

به نوشته روزنامه دیلی‌تلگراف، وزیر دفاع انگلیس در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها نسبت به کنترل روسیه بر تامین گاز اروپا هشدار داد که از انرژی به عنوان یک سلاح استفاده می‌شود.

پس از آنکه دفتر نخست‌وزیری انگلیس نگرانی‌هایی را نسبت به خط لوله گازی جدید روسیه مطرح و تاکید کرد که این اتفاق می‌تواند پیامدهای امنیتی مهمی به دنبال داشته باشد، بن والاس، وزیر دفاع انگلیس اعلام کرد دولت لندن نیاز مقابله با تهدیدات غیرمتعارف از سوی قدرت‌های خارجی را به رسمیت شناخته است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به مسکو نسبت به استفاده از انرژی‌اش برای تحت فشار گذاشتن اروپا هشدار داد. وی گفت: ما مدت‌هاست که نگران استفاده روسیه از انرژی به عنوان وسیله‌ای برای اعمال فشار هستیم. قبلا نیز شاهد این اتفاق بوده‌ایم و ممکن است بار دیگر شاهد آن باشیم. به نظر من روسیه با تلاش برای سوء‌استفاده از انرژی، مرتکب اشتباه بزرگی می‌شود.

بن والاس همچنین گفت: شاهد هستیم که برخی کشورها از انرژی، مهاجرت و جرائم سایبری و سازمان‌یافته به عنوان سلاح استفاده می‌کنند و اصلاحات و ادغام‌ بهبودیافته دولتی ما، همگی برای مقاومت در برابر این تاثیرات طراحی شده‌اند.

بخش اعظم این نگرانی‌ها از خط لوله گازی روسیه موسوم به نورداستریم‌۲ که از عمق دریای بالتیک عبور می‌کند، نشأت گرفته است.   یکی از سخنگویان دفتر نخست‌وزیری انگلیس گفت: لندن بارها نگرانی‌های جدی خود را درباره پروژه نورداستریم‌۲، پیامدهایش برای امنیت انرژی اروپا، استفاده‌اش در یک آینده کربن‌زدایی شده و تاثیرش بر اوکراین ابراز کرده است.

وی افزود: اوکراین در حال حاضر میزبان بزرگ‌ترین شبکه خط لوله گازی روسیه است و مبلغی که در ازای این نقل‌و‌انتقال دریافت می‌کند بخش قابل‌توجهی از میزان تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل داده است. خط لوله گازی نورداستریم ۲ عرضه گاز از طریق اوکراین را تغییر داده که پیامدهای قابل‌توجهی بر اقتصاد این کشور خواهد گذاشت. این اقدام همچنین می‌تواند پیامدهای امنیتی مهمی نیز به همراه داشته باشد.

هفته گذشته، دولت فرانسه هم تهدید کرد که از منابع انرژی به‌عنوان راه «فشار» به انگلیس برای رعایت توافق برگزیت استفاده خواهد کرد. کلمنت بون، وزیر اروپای فرانسه سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو «یوروپ ۱» گفت فرانسه از محدودیت‌های اعمال‌شده بر ناوگان ماهیگیری این کشور خشمگین است و «بریتانیا به منابع انرژی ما وابسته است.» او گفت که اقدام‌های مقتضی در سطح ملی یا اروپا در زمان مناسب به عمل خواهد آمد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 220870
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا