زمینه‌سازی وزارت میراث برای ورود دوباره گردشگران به ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز: باز شدن درهای موزه‌های اتریش و برخی دیگر از کشورهای اروپایی به روی گردشگران نویدبخش طلوع فصلی نو در صنعت گردشگری و عبور از بحران بوده است. در کشور ما نیز اگرچه چند ماهی هست که خبری از ورود گردشگران خارجی به کشور نبوده اما حالا سیدمحمدکاظم خلدی‌نسب دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر وزارت میراث به «جهان‌ صنعت نیوز» اعلام کرده در حال برنامه‌ریزی برای برقرار شدن امکان ورود گردشگران خارجی به کشور است.  وی همچنین اعلام کرد که خطوط پروازی بین ایران و ترکیه به حالت عادی بازگشته و امکان سفر بین دو کشور فراهم شده است.

در ادامه با مشروح گفت‌وگوی انجام شده با این مقام مسوول که شرحی دقیق از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای احیای صنعت گردشگری کشور را مطرح کرده با ما همراه شوید.

– فعالان حوزه گردشگری گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند و خواستار رسیدگی بیشتر وزارت میراث و دریافت کمک‌ها و تسهیلات بیشتر برای مقابله با تبعات ناشی از کرونا هستند. در حال حاضر وضعیت حوزه گردشگری در مقایسه با دیگر صنایع کشور چگونه است؟

در حوزه‌های تخصصی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تعداد افرادی که به سبب شیوع کرونا متضرر شده‌اند کمتر از برخی دیگر از وزارتخانه‌هاست. مثلا در وزارت صنعت، معدن و تجارت شاید چیزی حدود دو میلیون نفر ضرر دیده‌اند. با این وجود با صحبت‌هایی که مطرح و گزارش‌هایی که ارائه کردیم مشخص کردیم که کسب‌و‌کارهای حوزه گردشگری در این مدت هیچ درآمدی نداشته و بدهکار هستند و باید پاسخگوی بدهی‌ها به بانک‌ها، مالیات و حامل‌های انرژی باشند. واقعیت این است که افراد‌ زیادی به دلیل وضعیت ماه‌های گذشته متضرر شده‌اند و باید اقدامی انجام شود. البته خوشبختانه فعالیت‌های جانبی انجام دادیم و تلاش کردیم فضای مناسبی را ایجاد کنیم و با مذاکراتی که در حوزه بین‌المللی داشتیم قصد داریم زمینه‌سازی لازم را برای ورود گردشگران به ایران داشته باشیم.

– آیا شرایط و دستورالعمل خاصی به هتلداران و سایر فعالان حوزه گردشگری جهت زمینه‌سازی ورود گردشگران خارجی داشته‌اید؟

با جلساتی که با تشکل‌های خصوصی، هتل‌ها و انجمن‌های هتلداران برگزار کردیم زمینه مناسب جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی که در هتل‌ها باید رعایت شود را مطرح کردیم و قرار شد این موارد رعایت شده و در تبلیغات برای طرف‌های مقابل به رعایت شدن پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌های ایران اشاره شود.

به این ترتیب گردشگران خارجی می‌توانند مشاهده کنند که در بحث هتلداری و گردشگری تمام مسائل برای تامین سلامت و امنیت گردشگران در نظر گرفته شده و ایران آمادگی لازم را دارد که تمهیدات بهداشتی لازم را رعایت کند. گزارشی هم در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هتل‌های ایران ارائه دادیم که دبیرکل سازمان جهانی گردشگری از این موضوع تمجید و از زحماتی که ایران برای سلامت گردشگران انجام داده تشکر کرد.

همچنین نامه‌ای که از طرف وزیر گردشگری ترکیه برای تعامل دریافت کردیم زمینه‌ساز بسیار خوبی شد و از آن طریق تعاملاتی انجام دادیم و در نتیجه خطوط پروازی بین دو کشور دوباره برقرار شد. به جریان افتادن دوباره مسیر گردشگری می‌تواند موجب درآمدزایی شود و امیدواریم حداقل بتوانیم با یک برنامه‌ریزی ۹ ماهه خسارات وارده را کمتر کنیم.

– بحث مشوق‌های سفر برای مرکز اقامتی که در اردیبهشت ماه اعلام شده بود به کجا رسید و چه اقداماتی در این خصوص انجام داده‌اید؟

به هر روی ما باید ظرفیت‌ها را در نظر بگیریم تمام دستگاه‌های اجرایی و تمام حوزه‌های تخصصی، همه مشمول و موظف به اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت کرونا هستند. برنامه‌هایی که ما ارائه می‌دهیم و آنچه اخیرا علاوه بر سه پروتکل اصول بهداشت انجام دادیم مربوط به آموزش عمومی سفر بود که این موضوع را به تمام استان‌ها و تشکل‌های گردشگری ابلاغ کردیم و اگر این مساله را رعایت کنند سفر عاملی برای شیوع کرونا نخواهد بود بلکه این رعایت اصول بهداشتی است که متضمن تامین و تضمین سلامت خواهد بود و می‌تواند زمینه‌ساز ورود گردشگران به کشور باشد.

– پیش از این اعلام شده بود که تعطیلاتی زمستانی برای افزایش سفرها در این فصل کم‌مسافر در نظر گرفته خواهد شد. آیا در این خصوص اقدامی انجام شده تا کمکی به حوزه گردشگری کشور صورت گیرد؟

همان‌طور که استحضار دارید کشور ما یک کشور چهار فصل است و در تمام فصول سال ما بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌شود می‌توانیم پذیرای گردشگر باشیم. برنامه کلانی در خصوص بحث تربیت واحدها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم تحرکی برای بحث گردشگری ایجاد کنیم. برنامه‌ای در ۳۱ استان داشتیم و با بخش خصوصی صحبت و استان‌هایی را مشخص کردیم که برای میزبانی گردشگران داخلی و خارجی اعلام آمادگی کنند. با تشکل‌های خصوصی و تشکل‌های بخش تبلیغات نیز صحبت کردیم و همین الان هم در حال زمینه‌سازی این موضوع هستیم.

همان‌طور که در جریان هستید سازمان جهانی گردشگری توصیه‌نامه‌ای را به تمام کشورهای عضو ارسال کرده و در سه حوزه بالغ بر ۳۸ فعالیت را اعلام کرده که با رعایت این موارد فعالیت‌های حوزه گردشگری می‌تواند تداوم داشته باشد. در این حوزه‌ها زمینه‌سازی کردیم و به عنوان مثال پروتکل‌هایی که می‌تواند برای بازدید از موزه‌ها مد نظر قرار گیرد را اعمال کردیم. بر این اساس روند کار را براساس پروتکل‌های کشورهای خارجی و پروتکل‌هایی که در موزه بریتانیا و لوور مورد اجراست بررسی کردیم تا ببینیم روند کار به چه صورت است تا آسیبی به آثار و اشیای باستانی وارد نشود چراکه اگر این آثار با مواد ضدعفونی‌کننده برخورد کنند ممکن است خساراتی ایجاد شود.

بر همین اساس با توجه به پروتکل‌هایی که در نظر گرفتیم پیش‌بینی کردیم تونل‌هایی در موزه‌ها ایجاد کنیم که بازدیدکننده بتواند براساس رعایت فاصله اجتماعی فقط از یک مسیر وارد و از مسیر دیگر خارج شود. این اقدامات را در حوزه‌های مختلف مرتبط با گردشگری انجام دادیم و به حوزه‌های بوم‌گردی نیز صراحتا اعلام کردیم که رعایت نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی را باید مد نظر قرار دهند و نظارت سخت و شدیدی را بر آنها داریم و به محض آنکه ببینیم نکات بهداشتی رعایت نشده رسیدگی کرده و حتی پلمب می‌کنیم. اصل اساسی که در این موضوع مد نظر است در درجه اول سلامت مردم و گردشگران است. در واقع می‌خواهیم شرایطی ایجاد کنیم که مردم بتوانند از مزایای سفر بهره‌مند شوند ولی اصول اولیه انجام سفر هوشمند نیز مد نظر قرار گیرد. قصدمان این است که براساس پروتکل‌های تدوین شده سلامت مردم را تامین و تضمین کنیم.

– در این مدت چه اقداماتی در ستاد هماهنگی خدمات سفر وزارت میراث صورت داده‌اید؟

در وزارت میراث فرهنگی یکی از مباحث اصلی آن بحث ستاد هماهنگی خدمات سفر است که ۲۲ دستگاه عضو این ستاد مرکزی هستند. ما در این ستاد جلسه‌ای را با کمیته اماکن گردشگری و فضاهای ورزشی برگزار کردیم که از سوی وزارت بهداشت نیز افرادی در ستاد حضور داشتند. دستورالعمل‌هایی که به ستاد ابلاغ کردیم در سراسر کشور توزیع شد و حتی برای «راهیان نور» نیز پروتکل‌های مشخص شده را ابلاغ کردیم تا آنها را رعایت کنند.

 با وزارت آموزش‌وپرورش نیز تعامل خوبی داریم و ستاد ملی کرونا در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌هاست. قصد داریم از طریق فرصت‌هایی که برای مردم ایجاد می‌شود در قالب برنامه‌های یک‌روزه تا یک‌هفته‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا مردم بتوانند براساس اطلاع‌رسانی انجام شده از مناطق ناشناخته و کمترشناخته‌شده در دوران سفر خود دیدن کنند.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهخواندنی
شناسه : 123669
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا