زمزمه بازگشت محدودیت‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  هرچند طی روزهای گذشته مسوولان وزارت بهداشت و متخصصان بارها درباره رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک هشدار داده‌اند اما بازگشایی ناگهانی اماکن عمومی پرتردد آن هم بدون هیچ‌گونه نظارتی باعث شد این تصور در اذهان عمومی ایجاد شود که کرونا تمام شده و می‌توان بدون رعایت کردن پروتکل‌ها در محل کار یا اماکن شلوغ حاضر شد.

نگرانی از شیوع بیماری کرونا تنها به هشدارهای وزارت بهداشتی‌ها ختم نشد و چند روز قبل محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران نیز طی اظهاراتی با ابراز نگرانی درباره وضعیت شیوع بیماری کرونا در شهر تهران گفت: «روز دوشنبه ۷۰ نفر در شهر تهران به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ اتفاق تلخی که منشأ آن را می‌توان در بازگشایی هیجانی اماکن عمومی و رعایت نکردن نکات بهداشتی توسط مردم جست‌وجو کرد.» همچنین دیروز فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از برگزاری جلسه اضطراری خبر داد. در پی گذشتن شمار جان‌باختگان از مرز ۱۲ هزار تن سرانجام جولان کووید۱۹ در کشور را از سخنگویی وزارت بهداشت پرسیدیم.

سیماسادات لاری دندانپزشک و عضو هیات علمی بخش رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان است. وی پیش از این سمت معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی همدان را بر‌عهده داشت. لاری اولین دندانپزشکی است که طی ادوار جاری به سمت معاون در وزارت بهداشت منصوب شده است.

وزیر بهداشت سال گذشته سیماسادات لاری را به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت منصوب کرد. وی جانشین محمدرضا فراهانی شده بود. حال یک ماهی می‌شود که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی سیماسادات لاری را با حفظ سمت و پست سازمانی به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت منصوب کرد؛ انتصابی که به نوعی حکم عزل جهانپور، سخنگوی نام‌آشنای وزارت بهداشت در ایام کرونا را در پی داشت.

متن گفت‌و‌گوی «جهان‌ صنعت نیوز» با سخنگوی وزارت بهداشت را در زیر می‌خوانید.

– با توجه به اینکه شمار جان‌باختگان کرونا در کشور از ۱۲ هزار تن گذشته به نظر شما عمده علت افزایش آمار فوتی‌ها چیست؟

افزایش آمار کرونا در کشور دلایل گسترده‌ای دارد. وزارت بهداشت وظیفه پیشگیری و درمان را بر‌عهده دارد و در این زمینه از ابتدا فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف انجام شده و همچنان با قوت ادامه دارد. رعایت بهداشت فردی و عمومی، استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند در کاهش ابتلا به ویروس کرونا کمک کند. مردم در ماه‌های ابتدایی بسیاری از این موارد را رعایت کرده و در نتیجه شاهد روند کاهشی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد بودیم. کاهش آمار و بازگشایی‌ها به خاطر شرایط اقتصادی که در اکثر کشورها اتفاق افتاد باعث شد مردم فکر کنند شرایط عادی شده و بیماری را جدی نگیرند و برخی اصناف نیز پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکردند. در حال حاضر اگر مردم موضوع اجباری شدن استفاده از ماسک در همه سن‌ها و در اماکن عمومی و سرپوشیده را جدی بگیرند و اصناف نیز بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظارت داشته باشند، می‌توانیم شاهد کاهش آمارها باشیم. همچنین مردم نیز می‌توانند در رعایت پروتکل‌ها نظارت داشته باشند و عدم رعایت پروتکل‌ها را از طریق سامانه ۱۹۰ گزارش دهند. ضمانت اجرایی برای رعایت پروتکل‌ها در مشاغل نیز برخورد وزارت بهداشت با همکاری قوه قضاییه خواهد بود.

– چرا با وخیم شدن اوضاع مجددا محدودیت‌ها اعمال نمی‌شود؟

در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، کل کشور و همه مشاغل با محدودیت مواجه می‌شد اما به مرور و با تغییر شرایط به این نتیجه رسیدیم که می‌توان یک شهر یا فقط مشاغل مشخصی را با محدودیت مواجه کرد. از خود این مشاغل نیز محل‌هایی که قادر به اجرای پروتکل‌های بهداشتی یا فاصله‌گذاری نیستند، با محدودیت فعالیت مواجه می‌شوند. در حال حاضر مشاغل ۳ و ۴ در مناطق قرمز کشور به مدت دو هفته تعطیل می‌شوند و در خصوص اعمال محدودیت‌های لازم در این مناطق وزارت بهداشت جدی است. این مشاغل عمدتا شامل تالارها، اماکن ورزشی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، اماکن فرهنگی و مذهبی است.

البته با توجه به افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی به علت ویروس کرونا در استان‌های تهران و البرز، وزارت بهداشت موضوع لغو طرح ترافیک را بارها مطرح کرده است. وزارت بهداشت همچنان اصرار دارد که طرح ترافیک لغو شود تا مردم بیشتر از خودروهای شخصی استفاده کنند و تراکم زیادی در وسایل نقلیه عمومی ایجاد نشود. نظر وزیر بهداشت نیز همچنان بر لغو طرح ترافیک است. اصرار داریم که تجدید نظری در زمینه اجرای طرح ترافیک در ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شود.

– خب بر اساس این صحبت یعنی برنامه‌ای برای قرنطینه کردن استان‌های قرمز ندارید؟

فعلا خیر. فقط قرار بر این شد که مشاغل گروه‌های سه و چهار در مناطق قرمز با محدودیت فعالیت مواجه شوند.

استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار قرار دارند. مردم جدا از سفرهای غیرضروری و به ویژه سفر به استان‌های خراسان‌رضوی و مازندران خودداری کنند.

– به گفته برخی پزشکان متخصص ویروس کرونا بارها جهش ژنتیکی داشته. اگر همچنان جهش داشته باشد چه کاری باید انجام داد؟

میزان نادانسته‌های ما نسبت به دانسته‌ها در مورد ویروس کرونا بسیار کم است. این موضوع در همه جهان وجود دارد و هر ماه یا هر هفته یا هر روز موضوع جدیدی در مورد این ویروس شناسایی شده و در قالب مقاله‌ها به جهان عرضه می‌شود. به طور مرتب این موضوع‌ها در کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا بررسی شده و در صورت نیاز واکنش لازم اتخاذ شده و در پروتکل‌های درمانی قید می‌شود.

– طبق آمارهای رسمی وزارت بهداشت تاکنون ۱۸ میلیون نفر مبتلا شدند، با توجه به عادی‌سازی شرایط از سوی دولت این روند به کجا می‌رسد؟

آمار ابتلا و فوتی بر اثر کرونا در ایران به صورت روزانه و کشوری از طرف وزارت بهداشت اعلام می‌شود و تا تاریخ هفدهم تیر ماه، ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان‌باختگان کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسیده است. این آمار مربوط به موارد قطعی و بر اساس نمونه‌های آزمایشگاهی است و اعداد و ارقام دیگر مورد تایید وزارت بهداشت نیست. البته ۱۶۰ هزار نفر روزانه در جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند که بیش از ۶۰ درصد این آمار ابتلا مربوط به یک ماه اخیر است.

– آخرین راهکار مقابله با کرونا کدام است؟

مهم‌ترین راهکار مقابله با کرونا رعایت بهداشت است. در یک کلام می‌توان گفت که تا زمان تولید واکسن یا داروی مشخص بیماری کووید ۱۹، هیچ راهی به جز رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری وجود ندارد. بر اساس آنچه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده نیز شناسایی بیمار از طریق تست، شناسایی افراد در تماس نزدیک با بیمار، رعایت فاصله‌گذاری، استفاده از ماسک، قرنطینه کردن افراد مبتلا، آموزش پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند همراه با هم و در قالب یک رویکرد جامع جواب بدهد. در واقع برای مقابله با کرونا هیچ وقت دیر نیست.

توصیه‌های جدیدی از سوی وزارت بهداشت مطرح شده است؟

اهمیت استفاده از ماسک برای همه افراد می‌تواند بهترین و موثرترین راه پیشگیری و محدود کردن زنجیره انتقال بیماری باشد. همچنین اینکه مردم در کنار کادر بهداشت و درمان باشند و در مراسم عزا و عروسی شرکت نکنند و بیشتر از همیشه مراقب خود و اطرافیان و اقوام خود باشند.

– اخیرا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده ویروس کووید۱۹ در هوا منتشر می‌شود و باقی می‌ماند، چقدر این موضوع را بررسی کردید؟

بر اساس یافته‌ها، ویروس کرونا در هوا معلق نمی‌ماند. اگر کسی عطسه یا سرفه کرده و از ماسک استفاده نکرده باشد و فردی دقیقا در همان لحظه یا کمی قبل، از آن منطقه رد شود، به علت عدم رعایت فاصله‌گذاری و استفاده نکردن از ماسک، ویروس معلق در هوا که در واقع با قطرات تنفسی فرد مبتلا برای چند لحظه در هوا معلق شده، ممکن است به مسیر تنفسی فرد سالم وارد شده و فرد دوم را مبتلا کند. البته این ویروس می‌تواند روی سطوح هم باقی بماند که باید سطوح را ضدعفونی کرده و دست‌های خود را به صورت مرتب شست‌وشو دهیم.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 120405
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا