رونق اقتصادی با اهرم توریسم

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سید ابراهیم رییسی در طبس به لزوم فعال‌سازی اقتصاد گردشگری تاکید کرد و در سفر خود به سیستان‌و‌بلوچستان هم بر لزوم رونق گردشگری در سواحل مکران تاکید داشت که بارها در سخنرانی‌های خود به اهمیت گردشگری اشاره کرده است.

بسیاری از کارشناسان گردشگری می‌گویند دلیل این امر آن است که چاره‌ای به جز رونق گردشگری نداریم. اقتصاد ایران تک‌قطبی بوده و بر صادرات نفت متکی شده است، اکنون با توجه به تحریم‌ها، صادرات نفت نیز بسیار مشکل شده است. بنابراین راهکار برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری، توسعه گردشگری است. از سوی دیگر برای جذب توریست‌های خارجی باید تصویر مقصد مناسبی از گردشگری ایران ارائه کنیم و برای این امر باید تبلیغات، برندسازی و ایران را به جهانیان معرفی کنیم. در گردشگری همواره بر این امر تاکید می‌شود که احساس ناامنی از ناامنی، مهم‌تر است. تصویر مقصد ایران، تصویری امن و زیبا نیست و باید تصویری مناسب ارائه کنیم.

فعال‌سازی اقتصاد گردشگری طبس

رییس‌جمهوری در جمع تعدادی از مردم شهر طبس با اشاره به ظرفیت‌های این شهرستان در حوزه گردشگری خصوصا گردشگری مذهبی، گفت: توجه به اقتصاد گردشگری موجب ایجاد اشتغال و رونق وضع موجود می‌شود.

سیدابراهیم رییسی، در جریان سفر به استان خراسان جنوبی در سخنانی در اجتماع مردم طبس اظهار کرد: فعال شدن اقتصاد گردشگری در این شهرستان می‌تواند هم اشتغال ایجاد کند و هم وضع موجود را رونق دهد.

رییسی بیان کرد: توسعه و سازندگی کشور در بخش‌های مختلف با پیگیری دولت و همت مردم و دستان توانمند جوانان کشور انجام می‌شود.

گردشگری دریایی در سواحل مکران

چندی پیش رییس‌جمهوری در اولین گفت‌و‌گوی زنده تلویزیونی خود با مردم از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف از جمله گردشگری دعوت به عمل آورد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به ظرفیت‌های متعدد کشور برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، از سواحل مکران به‌ عنوان یک ظرفیت مهم در این حوزه با هدف توسعه گردشگری در این منطقه نام برد.

رییس‌جمهوری با اشاره به سفر دو روزه خود به سیستان‌وبلوچستان و بازدید از سواحل مکران اظهار کرد: سواحل مکران یکی از بهترین ظرفیت‌ها برای سرمایه‌گذاری است و می‌تواند به فعال شدن گردشگری دریایی کمک کند.

او با دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و ایرانیان مقیم خارج برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، اضافه کرد: حتما زمینه برای سرمایه‌گذاری کاملا فراهم است و دستگاه‌های دولتی نیز آمادگی دارند تا بتوانند جذب سرمایه‌گذاری از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، خصوصا ایرانیان خارج از کشور را انجام دهند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: این موضوع می‌تواند موجب رشد کشور شود. ضمن این که منافع سرمایه‌گذاران نیز تامین می‌شود و در این خصوص نگرانی نداریم و حتما این روند می‌تواند زمینه‌ای برای رشد اقتصادی در کشور باشد.

توجه رییس‌جمهوری امیدوارکننده است

کارشناسان بر این باورند که صحبت‌های رییس‌جمهوری در رابطه با توسعه و توجه به گردشگری امیدوارکننده است. با این همه برای قضاوت عملکرد این دولت در حوزه گردشگری بسیار زود است.

امیرپویان رفیعی‌شاد، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران به «جهان صنعت» گفت: برای قضاوت دولت جدید خیلی زود است اما این صحبت‌ها و سخنان رییس‌جمهوری در رابطه با گردشگری نشانه‌های مثبتی است که امیدواریم تداوم داشته باشد.

او افزود: این امر که رییس‌جمهوری در هر سخنرانی به گردشگری اشاره می‌کند و نگرشی مثبت به این صنعت دارد اتفاق بسیار خوبی است. او وزیری را برای گردشگری تعیین کرده است که از نظر رتبه سیاسی در جایگاه مقبولی قرار دارد و در میان وزرا می‌تواند سهم‌خواهی داشته باشد.

چاره‌ای به جز توسعه گردشگری نداریم

اقتصاد کشورمان تک قطبی و بر اساس صادرات نفت است اما در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌های سنگین، در صادرات نفت نیز مشکلات بسیاری داریم، بنابراین اگر قصد داریم اقتصاد را از شرایط فعلی خارج کنیم، چاره‌ای به جز توسعه گردشگری نداریم.

رفیعی‌شاد در ادامه دلیل تغییر نگرش به گردشگری را ضرورت اقتصادی کشور بیان کرد و گفت: چاره‌ای نداریم جز این که تسلیم گردشگری شویم. این صنعت در درآمدزایی وکاهش نرخ بیکاری صنعتی برتر است، بنابراین باید بیشتر به آن توجه کرد. تا پیش از این اقتصاد نفتی داشتیم و برای برون‌رفت از اقتصاد تک‌قطبی قصد داشتیم گردشگری را توسعه دهیم، اکنون دیگر اقتصاد تک‌قطبی هم نداریم و با این شرایط تحریم‌ها به سختی می‌توانیم به صادرات نفت بپردازیم.

او افزود: چاره‌ای جز توسعه گردشگری نداریم. به همین دلیل باید به توسعه گردشگری پرداخته و محورهای جدید و راهکارهای مناسب برای جذب توریست را یافته و اجرایی کنیم. از سویی دیگر باید گردشگری کشورمان را ایرانیزه کنیم.

دولت سیزدهم اهمیت گردشگری را درک کرده است

فعالان گردشگری بر این باورند که گردشگری یک صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین است و دولت سیزدهم به درستی این امر را متوجه شده است. رییس جامعه تورگردانان برای همکاری با وزیر جدید گردشگری اعلام آمادگی کرده است.

ابراهیم پورفرج، رییس  جامعه تورگردانان به «جهان صنعت» گفت: گردشگری یک صنعت درآمدزا و اشتغال‌آفرین است، بنابراین رشد و توسعه این صنعت می‌تواند هم موجب رونق اقتصادی شود و هم بیکاری را کاهش دهد. اگر آقای رییسی بر توسعه این صنعت تاکید می‌کند به دلیل آن است که نسبت به گردشگری شناخت پیدا کرده است.

گردشگری ایران هرگز تبلیغ نشده است

او افزود: گردشگری در شرایط فعلی به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیار آسیب دیده است. با توجه به اینکه وزیر تعیین شده برای وزارت گردشگری، فردی رسانه‌ای است و به خوبی می‌تواند در حوزه تبلیغات گردشگری فعالیت داشته باشد و ایران را به توریست‌های جهان معرفی کند، او باید از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگ مهمان‌نوازی ایرانیان، جهانیان را آگاه کند و به دنیا نشان دهد که چه کشور زیبا و امنی داریم.

پورفرج با اشاره به اینکه تاکنون هیچ دولتی برای معرفی ایران و تبلیغات مناسب گردشگری اقدامی انجام نداده است، تاکید کرد: ایران امن‌ترین کشور در خاورمیانه است اما توریست‌ها از این امر خبر ندارند. ایران پنجمین کشور از نظر جاذبه‌های طبیعی و دهمین کشور از نظر جاذبه‌های تاریخی است.

او افزود: ایران از نظر جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی برای مردم جهان بسیار دیدنی است، از نظر گردشگری سلامت نیز پزشکان حاذقی داریم و توریست‌های جهانی علاقه‌مند هستند به کشورمان سفر کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 214927
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا