روس‌ها مانع مثبت شدن تراز تجاری ایران

به گزارش جهان صنعت نیوز:  از آبان ۹۸ و همزمان با پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا بنا شد یک برنامه ریزی کلان برای افزایش تجارت مشترک و به طور خاص افزایش صادرات ایران به این منطقه در دستور کار قرار گیرد.


هرچند در حدود ۱۵ ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا، میزان تجارت ایران نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای جهان کاهش یافته اما در مجموع با توجه به تعرفه‌های ترجیحی فعال شده، میزان افت تجارت ایران با اورسیا کمتر از سایر بخش‌ها بوده است.

گزارش جدید اتاق بازرگانی تهران از عملکرد تجاری دو ماهه ایران و اورسیا در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که ایران در این طول این مدت ۱۸۰ میلیون دلار صادرات به اوراسیا داشته و در مقابل حدود ۲۰۱ میلیون دلار نیز از کشورها واردات داشته است. به این ترتیب تراز تجاری ایران در این حوزه همچنان منفی ۲۱ میلیون دلار است که البته نسبت به سال گذشته بهبودی نسبی را نشان می‌دهد.

در میان کشورهای اورسیا اصلی‌ترین شریک تجاری ایران روسیه بوده است. در این مدت ایران از این کشور حدود ۱۸۵ میلیون دلار واردات داشته و در مقابل ۹۶ میلیون دلار نیز صادر کرده است تا تراز تجاری با روسیه منفی باقی بماند.

تراز تجاری با دیگر کشورهای منطقه اما مثبت بوده است. ایران در طول این مدت ۴۱ میلیون دلار صادرات به ارمنستان، ۲۷ میلیون دلار به قزاقستان، ۱۱ میلیون دلار به قرقیزستان و حدود چهار میلیون دلار نیز به بلاروس صادرات داشته است. در مقابل نیز بیشترین واردات ایران از قزاقستان و با ارزش ۱۰ میلیون دلار بود هاست.

در سبد صادراتی ایران به اوراسیا، میوه‌های خوراکی با ارزش ۷۰ میلیون دلار اصلی‌ترین کالا بوده که در میان آن‌ها پسته و سیب اصلی‌ترین اقلام هستند. پس از آن سبزیجات، مواد پلاستیکی، چدن و آهن و فراورده‌های سبزیجات قرار دارند.

در میان کالاهای وارداتی از این منطقه نیز چربی‌ها و روغن‌های نباتی یا حیوانی، غلات، چوب، دیگ‌های بخار آب گرم و محصولات شیمیایی معدنی اصلی ترین اقلام بوده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 198771
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا