روزمرگی ساختار مهندسی

به گزارش جهان صنعت نیوز: طرح ملی تولید دانش فنی طراحی و اجرای ساختمان‌های ماژولار در قالب کارخانه صنعتی‌سازی ساختمان با حضور رییس مجلس شورای اسلامی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و جمعی از مقامات لشکری و کشوری افتتاح شد.

طبق اطلاعات به دست آمده این اتفاق از شهریور سال گذشته تاکنون صورت گرفته است.مجری طرح این پروژه در خصوص جزئیات طرح مذکور اظهار کرد: عملا با دستیابی به این دانش، بدون اینکه آن را از جای دیگری آورده باشیم، زمینه تولید و بهره‌وری و افزایش کارایی را برای نسخه‌های بعدی می‌توانیم در اختیار داشته باشیم.

حسینی افزود: چون این دانش دیگر بومی است، عملا می‎توان گفت این حوزه از دانش که در مجموعه صنایع دفاعی کشور مورد اعتماد واقع شده بود، اکنون وارد صنعت ساختمان شده و می‌توان گفت که صنعت ساختمان نقطه‌عطفی خواهد داشت.

گفته می‌شود بر اساس این فناوری ساختمان‌های دوازده طبقه تنها در شش ماه و با عمر مفید ۱۰۰ساله در ایران ساخته خواهند شد. این ساختمان‌ها همچنین در برابر زلزله‌های شدید و آتش‌سوزی مقاوم بوده و عایق حرارتی و صوتی بالایی دارند.

سازه‌های ماژولار

به طور خلاصه، ساخت‌و‌ساز پیش‌ساخته به یک دسته گسترده از فرآیندهای ساخت‌و‌ساز اشاره دارد که در آن برخی عناصر ساختمان در خارج از محل اصلی قرار‌گیری ساختمان ساخته می‌شوند و بعد از اتمام، برای نصب به محل اصلی انتقال داده می‌شوند. در این روش تلاش می‌شود تا به میزان قابل‌توجهی راندمان کار بالا برود و در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

برای ساخت ساختمان‌های پیش‌ساخته تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که اغلب این روش و تکنیک‌ها از زیر شاخه‌های ساخت‌و‌ساز پیش ساخته محسوب می‌شوند. دو زیر شاخه رایج ساخت‌و‌ساز پیش ساخته، پانل‌سازی و روش ماژولار است.

پانل‌سازی یک روش ساخت‌و‌سازی است که در آن اجزای سازه‌ای ساختمان مثل دیوارها، سقف‌ها و سیستم کف، در خارج از سایت و داخل کارخانه ساخته شده و سپس به سایت تحویل داده می‌شوند تا در ساختمان نصب شوند. ساختمان‌هایی که به روش پانلیزه ساخته می‌شوند، نیاز به کار زیادی در سایت اصلی دارند. زیرا بسیاری از زیرساخت‌ها مثل وسایل لوله‌کشی، زیرساخت‌های برقی و… از پیش (در کارخانه) نصب نمی‌شوند و باید در سایت نصب شوند. این تکنیک برای ساختمان‌هایی که فضای باز گسترده و سقف بلندی دارند توصیه می‌شود.

روش ماژولار هم یک روش ساخت‌و‌سازی پیش‌ساخته است اما خلاف پانل‌سازی، تمام زیرساخت‌های ساختمان مثل لوله‌کشی یا زیرساخت‌های برقی در کارخانه نصب می‌شوند. ساختمان‌های ماژولار سازه‌های پیش‌ساخته بسیار کامل و متنوعی هستند و برای مقاصد مختلفی می‌توانند به کار بروند. به عنوان مثال این روش ساخت‌و‌سازی می‌تواند برای ساخت هتل‌ها، آپارتمان‌ها، خانه‌های دانشجویی و… مورد استفاده قرار گیرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنمسکن
شناسه : 206398
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا