رشد ۹۱ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌ها در دولت تدبیر و امید

 به گزارش جهان صنعت نیوز: گازرسانی را می‌توان یکی از اقدامات موفق دولت تدبیر و امید دانست. گازرسانی در حالی در کشور طی ۷ سال گذشته رشد داشته که وزارت نفت وشرکت ملی گاز ایران برای توسعه آن هیچ بودجه دولتی دریافت نکرده و این فعالیت‌ها تنها با تکیه بر درآمدهای حاصل از صرفه‌جویی در مصرف سوخت مایع به دست آمده است.


ایران در این سال‌ها توانسته تقریبا به تمامی روستاهای بالای۲۰ خانوار گاز برساند و در حال حاضر ۹۵ درصد از جمعیت کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند.

اما توسعه گازرسانی در دولت تدبیر و امید تنها محدود به شهرها و روستاها نبوده است.

تعداد نیروگاه‌های گازرسانی شده در ابتدای دولت تدبیر و امید ۶۵ نیروگاه بوده اما امروز ۸۳ نیروگاه به شبکه گاز متصل هستند و تنها دو نیروگاه چابهار و کنارک باقی مانده که با تکمیل خط لوله ایرانشهر به چابهار، این دو نیروگاه نیز تا پایان سال آینده گازدار خواهند شد.

همچنین در ابتدای دولت توسعه زیادی در گازرسانی انجام شده بود اما چون تولید گاز به آن سرعت رشد نکرده بود مجبور بودیم در فصول سرد سال گاز را به بخش خانگی اختصاص دهیم و نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده کنند. تا آنجا که در سال ۹۲ تقریبا معادل ۶۲ میلیارد لیتر سوخت در نیروگاه‌ها مصرف می‌شد که ۲۸ میلیارد لیتر آن سوخت مایع بود و ۳۴ میلیارد متر مکعب نیز گاز به مصرف می‌رسید.

حتی امسال که هوا سرد بود و مصرف خانگی به دلیل کرونا افزایش داشت، معادل ۸۰ میلیارد لیتر فرآورده در نیروگاه‌ها مصرف کردیم که ۱۵ میلیارد لیتر آن تا سوخت مایع است و مابقی به گاز اختصاص دارد. بنابراین در این سال‌ها هم رشد در تامین گاز داشتیم و هم مصرف سوخت مایع کم شده است.

با وجود افزایش ۹۱ درصدی گازرسانی به نیروگاه‌های کشور، اما در روزهایی از سال ۹۹ که هوا سرد بود، برخی از منتقدان اعلام می‌کردند که نیروگاه‌ها به جای گاز از مازوت استفاده می‌کنند. آمارهای شرکت ملی گاز از ۱۰ روز اول بهمن ماه سال ۹۹ که سردترین روزهای سال نیز به شمار می‌روند، نشان می‌دهد که مصرف سوخت نیروگاه‌ها در سال ۹۹ در مجموع رشدی ۶.۳ درصدی داشته و در این میان گازرسانی به نیروگاه‌ها به تنهایی ۲۵.۵ درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر شده است.

با این حال در تمام این سال‌ها اقدامی برای افزایش راندمان نیروگاه های کشور انجام نشده است تا آنجا که بازدهی تحویل گاز به نیروگاه‌های تولید برق تا زمان رسیدن به دست مصرف‌کننده تنها ۲۸ درصد است و عملا ۷۸۲ درصد از ارزش گاز تحویلی به نیروگاه ها به هدر می‌رود. 

ایران در حال حاضر ۸۳ نیروگاه متصل به شبکه گاز دارد که از این تعداد ۱۷ نیروگاه در دولت تدبیر و امید گازرسانی شده‌اند و این بدان معنا است که نیروگاه‌های گازرسانی شده در طول ۷ سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته‌اند.

گازرسانی به نیروگاه‌ها علاوه بر آنکه هزینه تمام شده تولید برق را به شدت کاهش داده در عین حال از حوادث جاده‌ای نیز کاسته است.

با گازرسانی به ۱۷ نیروگاه یاد شده، سهم سوخت مایع از سبد سوخت نیروگاه‌ها از ۴۲ درصد در سال ۹۲ به حدود ۱۰ درصد در شرایط فعلی رسیده است.

این اقدام باعث شده تا حفاظت از محیط زیست نیز با دقت و جدیت بیشتری انجام شود و انتشار گازهای گلخانه‌ای که به واسطه سوزاندن سوخت مایع در هوا منتشر می‌شد، ‌کاهش داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 179537
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا