رازهای موفقیت غول خودروسازی کره جنوبی

جهان صنعت نیوز|  شرکت خودروسازی هیوندا یا همان هیوندا موتور به عنوان یکی از برترین خودروسازان لوکس جهان پنجاه و دو سال پیش یعنی در سال ۱۹۶۷ میلادی، تاسیس شد و با بهره گیری از توسعه و رقابت به عنوان عناصر اصلی حرکت خود توانست به جایگاهی دست پیدا کند که در حال حاضر نه تنها در بازارهای جهانی مشتریان پرو پا قرصی دارد بلکه کره‌ای‌ها نیز این روزها خودروهای “هیوندای” را به هر خودروی دیگری در کشورشان ترجیح می‌دهند.

البته ناگفته نماند نام هیوندا ( Hyundai ) اشاره به هلدینگی دارد که در سال ۱۹۴۷ توسط آقای چونگ جو یونگ ( Chung Ju Yung ) بنیان گذاری و تاسیس شد و از تشکیل اولین شرکت ساختمانی در سال ۱۹۴۷ آغاز بکار کرد.  اما در نهایت به بزرگترین گروه صنعتی کره در زمینه خودروسازی تبدیل شد.

جالب است بدانید هیوندا موتور چهار سال پس از ایران‌خودرو تاسیس شد و کار خود را نیز با مونتاژ خودرو و کامیون‌های شرکت آمریکایی «فورد» آغاز کرد که به دنبال آن  اولین خودروی هیوندا اتوموبیلی به نام «کورتینا» یا همان « فورد کورتینا » در سال ۱۹۶۸ تولید شد.

اما این شرکت اگرچه کار خود را سال ها بعد از شکل گیری اولین  شرکت خودروسازی در ایران شروع کرد اما در مدت نسبتا کوتاهی توانست از کار مونتاژ صرف خارج شود و در سال ۱۹۷۵ مدیران آن پروژه‌ی ساخت خودروی اختصاصی خود را آغاز کردند.

استخدام مدیران بریتانیایی  

شرکت هیوندا برای ساخت خودرویی مستقل ، مهندسین و مدیرانی را به استخدام درآورد و از شرکت های خودروسازی مختلف کمک گرفت . به این ترتیب آن‌ها پنج نفر از بهترین طراحان خودروی بریتانیایی را استخدام و در نهایت اولین خودروی ساخت خود به نام «پونی» را روانه‌ی بازار کردند. این خودرو به دلیل قیمت کم و ابعاد کوچک خیلی زود تبدیل به پرفروش‌ترین اتوموبیل در کره‌ی جنوبی شد.

در عرض ۹ ماه نیز پونی وارد بازار کانادا شد و آن‌جا هم در صدر پرفروش‌ترین‌ها قرار گرفت. در واقع کانادایی‌ها خرید هیوندا را با تجربه‌ای بسیار عالی شروع کردند. قیمت هیوندا در بازار ایران نیز باعث شد این شرکت گوی سبقت را از سایر واردکننده ها برباید و به یکی از برترین فروشنده های خودروی خارجی تبدیل شود.

در سال ۱۹۷۷ هیوندا در جمع ۱۳ خودروساز بزرگ دنیا قرار گرفت و در سال ۱۹۸۸ این شرکت با اتکا بر تکنولوژی خود ساخت خودروهای سایز متوسط را با تولید “سوناتا” آغاز کرد.  بر این اساس در سال ۱۹۹۱ اولین خودروی چهار سیلندر بنزینی با گیربکس اختصاصی شرکت هیوندای موتور به تولید رسید و حرکت در مسیر موفقیت آغاز شد.

در همان سال اولین موتور آلفا ۱٫۵ لیتر توسط این شرکت تولید شد و  میزان فروش مخصوصاً در همه بازارهای مهم آمریکا سریعاً افزایش یافت. اگرچه نباید این نکته را فراموش کرد که این رشد اساساً به دلیل قیمت معامله پائین خودروهای هیوندای بود.  چرا که حتی در دهه ۱۹۹۰ اتومبیل‌های هیوندای هنوز برای کیفیت ضعیف ساخت و کم توجهی به جزئیات، انگشت‌نما بودند.

سازماندهی جدید هیوندای

به این ترتیب در سال ۱۹۹۸ شرکت هیوندای موتور عمده فعالیت خود را در ساخت یک خودروی جهانی بنا کرد. در این سال آقای چونگ جو یونگ، مدیریت شرکت هیوندای موتور را به فرزند خود آقای چونگ مونگ کو (Chung Mong Koo)  سپرد و در مارس ۲۰۰۱ یعنی در سن ۸۵ سالگی درگذشت. از این رو امروزه همچنان پسر وی در جایگاه مدیرعامل اجرایی و رییس هیئت مدیره هیوندای موتور، سکان رهبری آن را در دست دارد. چونگ پس از تحویل شرکت، در سال‌های نخست، مدیریت را از نو سازماندهی کرد، کنترل کیفی را ارتقا بخشید و سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق و توسعه را افزایش داد.

از این رو در طول دهه ۲۰۰۰ میلادی، اتومبیل‌های هیوندای بصورت وسیع در کیفیت ساخت، تکنولوژی و حتی ظاهر، توسعه یافتند، که تغییر ظاهر اتومبیل‌ها و طراحی بدنه آنها، توسط مراکز طراحی جدیدی که از سال ۲۰۰۱ به بعد، راه‌اندازی شده بودند، انجام می‌شود. بر این اساس  در سال ۲۰۰۴ شرکت هیوندای موتور مقام دوم کیفیت اولیه را از آن خود کرد و سال ۲۰۰۵ نسل چهارم هیوندای آزرا رونمایی شد. همچنین سال ۲۰۰۵ هیوندای مانند دیگر شرکت‌های خودروسازی آسیایی، در آمریکا کارخانه تاسیس کرد و سال ۲۰۱۰ کیا اقدام مشابهی را در جورجیانا اجرایی کرد.

طراحی جذاب و البته قیمت مناسب

در نهایت پس از  رونمایی نسل سوم هیوندای اکسنت، هیوندای ورکراز یا همان آی ایکس ۵۵ ، هیوندای انتورج، هیوندای آی سی (i30)، هیوندای سانتافه ،  هیوندای الانترا ، هیوندای جنسیس در دو کلاس کوپه و سدان، هیوندای توسان ، هیوندای سوناتا ، هیوندای آزرا و … در سال های اخیر، در سال ۲۰۱۵ نسل ششم هیوندای الانترا و نسل سوم توسان رونمایی شدند و در همین سال هیوندای برند جنسیس را به عنوان یک برند جداگانه و زیر مجموعه‌ی خود اعلام کرد و خودروهای لوکس خود را تحت نام این برند وارد بازار کرد.

روند طراحی و تولید خودروهای جدید در شرکت هیوندای همچنان ادامه دارد  و از سال ۲۰۱۵ تا به امروز (۲۰۱۹) خودروهای هیوندای در نام ها و مدل های مختلفی عرضه می شوند .  قابلیت جدیدی که امروزه در خودروسازی جهان وجود دارد اینست که مشتری قبل از تحویل خودرو می تواند بسیاری از ویژگی های اساسی خودرو را انتخاب کند که امروزه تحت عنوان آپشن شناخته می شود.

مدل‌های متنوع، کیفیت، امکانات، طراحی جذاب و البته قیمت مناسب از جمله ویژگی هایی هستند که این برند کره ای در صدرپرفروش‌ترین برندهای خودروهای وارداتی برخی کشورها از جمله ایران قرار گرفته است. همچنین این نکته را نباید از یاد برد که هیوندا در این سال‌ها سرمایه‌گذاری عظیمی را در تحقیقات، طراحی، کیفیت و تولید خودرو انجام داد و نوآوری تاثیر بسزایی را در افزایش آمار خرید انواع خودرو از آن‌ها داشته است.

 آن‌ها موتور بنزینی و جعبه دنده‌ی اختصاصی خود را ساختند و با یک روش هوشمندانه کاری کردند که باعث شد دل مشتریان آمریکایی را بربایند. همچنین هیوندا برای خودروهای صادراتی خود به آمریکا گارانتی‌های بلندمدت ۱۰ ساله در نظر گرفت و در نتیجه باعث شد مشتریان زیادی خودروهای این شرکت را نسبت به برندهای دیگر ترجیح دهند.

تولید پیکان در سال ۱۳۴۵

در ایران نیز در سال ۱۳۴۱ ایران‌ناسیونال (ایران‌خودرو) تاسیس شد و در سال ۱۳۴۵ اولین خودرو همه‌گیر تولید داخل یعنی پیکان تولید شد. پیکان خودرویی بود که بسیاری به آن عشق می‌ورزیدند و صنعت خودرو ایران را از ورشکستگی نجات داد. ایران‌ناسیونال یا همان ایران‌خودرو که مادر پیکان است روز ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با سرمایه‌ای در حدود ۱۰ میلیون تومان و با هدف مونتاژ و تولید انواع خودرو متولد شد و از ۲۸ اسفندماه ۱۳۴۲ با تولید اتوبوس شروع به کار کرد.

در نهایت در سال  ۱۳۷۲  نیز شاهد این بودیم که در صنعت خودروسازی ایران مدیریت جدیدی پررنگ شد که به دنبال آن به مسئله فناوری اهمیت دادند و اعتقادشان بر توسعه شبکه قطعه سازی بود. اما با توجه به دخالت دولت در صنعت خودرورسازی که در کره جنوبی چنین چالشی وجود نداشت، در سال ۱۳۸۸ رویکرد فناوری کمرنگ شد و فقط در فکر تیراژ بالای تولید بودیم. موضوعی که همچنان ادامه دارد و سیاست های دخالتی حاکمیت نیز هنوز صنعت خودروسازی را از توسعه عقب نگه داشته است.

چرا ایران از کره جنوبی عقب ماند ؟

بر این اساس شاهد این هستیم که هیوندا که حدود ۵۰  سال پیش کار خود را با مونتاژ خودروهای فورد شروع کرده بود، اکنون تبدیل به یکی از بهترین خودروسازان دنیا شده و خودروهای با کیفیت و پیشرفته‌ای تولید می‌کند. اکنون قیمت ماشین هیوندا از بهترین‌ها به حساب می‌آید. راز موفقیت این شرکت کره‌ای را باید در تمرکز مستمر بر پیشرفت و رضایت مشتریان ببینیم. موفقیتی که باعث شده ۵۰۰۰ نماینده‌ در ۱۹۳ کشور دنیا تولیدات این شرکت را بفروشند.

موفقیت چشمگیر این برند کره ای موفق در حالی است که صنعت خودروسازی ایران همچنان درگیر سیاست های متغیر دولتمردانی است که آنچنان توجهی به رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی کشور ندارند و تنها شعار حمایت از خودروسازان را سر می دهند.

به گفته کارشناسان، آنچه باعث شد صنعت خودروسازی ایران از دیگر کشورها عقب بماند این بود که سیاست صنعتی ما مبتنی بر خرید فناوری و نگاه به بازار داخل بود در حالی که نگاه کشور کره به توسعه فناوری و افزایش صادرات بود. نقش حاکمیت مدام در ایران مشاهده می‌شود ولی در کره دخالت نمی‌شود. نگرش مدیران چندان خوب نبود و فقط در مقطع کوتاهی کارهای مفید انجام شد. در حقیقت صنعت خودروسازی نیازمند تغییرات ساختار جدی سیاست گذاری است.

یه عنوان مثال هیوندای و ایران خودرو شرکت‌های خصوصی بودند. هیوندای خودش تصمیم می‌گیرد که با فورد کار کند ولی ایران ناسیونال نمی‌تواند خودش تصمیم بگیرد. بنابراین تولید پیکان ثمره تصمیم شاه است. در سال ۱۳۵۰ هیوندای وارد صنایع سنگین می‌شود. در همان سال دولت کره یک بسته سیاستی جدی می‌دهد و می‌گوید که این مونتاژ به درد من نمی‌خورد و هر کس بتواند یک خودرو کره ای تولید کند که ۹۰ درصد آن تولید داخلی باشد به آن وام، معافیت مالیاتی، بازار داخلی، امکان صادرات و برخی مشوق‌های دیگر را می‌دهم.

دولتی بودن 

این در حالی است که مساله مونتاژ کاری در صنعت خودروسازی ایران به دلیل پول سازتر بودن و همچنین آسان‌تر بودن جایگزین تولیدات نوآورانه شد.  با وقوع انقلاب و ملی شدن صنایع، تاثیر دولت در صنعت خودرو افزایش یافت. این دولتی بودن سبب کاهش رشد صنعت خودرو شد. در آن سال‌ها اعتقاد بر این بود که بهتر است به جای صنعت خودرو به صنایع کشاورزی اهمیت داده شود. جو جامعه نیز سبب شد تولید خودروهای لوکس متوقف شود، حتی دیگر پیکان دو‌لوکس تولید نمی‌شد.

حتی با اتفاقات رخ‌داده در اوایل دهه ۶۰ بسیاری از مهندسان صنعت خودرو در پی آمریکایی نامیده شدن و داشتن تفکرات چپ یا دموکرات اخراج شدند. این روند ادامه داشت تا با کاهش درآمد ارزی ایران در جنگ تحمیلی و کاهش بودجه ارزی صنعت کشور از حدود دو میلیارد دلار به ۲۰۰ میلیون دلار در سال عملاً صنعت خودرو به تعطیلی کشانده شد. بنا به گفته میرخانی‌رشتی مدیر‌عامل ایران‌خودرو ۶۵۰۰ نفر از کارگران ایران‌خودرو در سال ۶۵ بازخرید شدند.

بر این اساس علی رغم اقداماتی که در کره جنوبی برای توسعه بازارهای برند هیوندای انجام شد، در ایران سیاست های تشویقی مناسبی برای حمایت از خودروسازی صورت نگرفت و این صنعت دستخوش تصمیمات مردان سیاسی کشور شد به طوری که می توان گفت در حال حاضر صنعت خودروسازی ایران در جا زده است و ما را در واقع به مونتاژکار تبدیل کرده است.

رقیب سرسخت سانتافه

ناگفته نماند که از مدل ۲۰۲۰ خودروی معروف هیوندای چند ماه پیشرونمایی شده که تغییرات زیادی در فضای داخل و بیرون دارد. بر این اساس هیوندای نسخه تازه‌ای از خانواده هاچ‌بک آیونیک (Ioniq) را با طیف وسیعی از به‌روزرسانی‌های عملکردی، تکنولوژیکی و ظاهر طراحی عرضه کرده است که امکان استارت زدن از راه دور، قفل درها، بررسی وضعیت باتری و کنترل آب‌وهوا را از طریق برنامه مرتبط روی گوشی هوشمند فراهم می‌کند. “ساگا” نیز مدل الکتریکی جدیدی است که هیوندای در نمایشگاه خودرویی سائوپائولوی برزیل از آن رونمایی کرد. در این میان  هیوندای پالیسید ۲۰۲۰  نیز به عنوان رقیب سرسخت سانتافه مطرح می شود که از تیزر رسمی آن نیز رونمایی شده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 28410
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا