رئیس جمهور وارد چابهار شد

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا: حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی بلافاصله پس از ورود به فرودگاه کنارک ، عازم مناطق سیل زده شد تا ضمن بازدید از این مناطق از نزدیک در جریان روند امداد رسانی و اقدامات انجام شده در این زمینه قرار گیرد.

دکتر روحانی در سفر یک روزه خود به استان سیستان و بلوچستان علاوه بر بازدید از مناطق سیل زده، در جلسه ستاد مدیریت بحران استان نیز شرکت می کند.

رییس دفتر رییس جمهوری و وزرای کشور، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سرپرست وزارت جهاد کشاورزی، رییس جمهوری را در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان همراهی می کنند.

در آیین استقبال از رییس جمهوری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و شماری از مدیران استان و بزرگان طوایف و اقشار مختلف مردم شیعه و سنی نیز حضور داشتند.

بارش باران سیل‌آسا که از شامگاه ۱۹ دی ماه در جنوب و جنوب شرق ایران آغاز شد، سه استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان را تحت تاثیر قرار داد اما در سیستان بلوچستان نه تنها سبب جاری شدن سیل و تخریب زیرساخت‌های استان شد بلکه به دلیل پراکندگی جمعیت، ساکنان ۱۴ شهرستان و ۸۵۰ روستا را تحت تاثیر قرار دارد و راه ارتباطی اغلب روستاها را قطع کرد.

با فروکش کردن آب از اواسط هفته گذشته (۲۳ دی) کار امدادرسانی به سیل‌زدگان قوت گرفت و به تدریج راه های روستایی در حال بازگشایی هست اما هنوز راه دسترسی ۲۰۰ روستا قطع است.

بر اساس برآوردهای اولیه ۲۰ هزار واحد مسکونی تحت تاثیر سیل بوده و خسارت وارده به زیرساخت های استان حدود سه هزار میلیارد تومان برآورد شده که به جاده ها، تاسیسات آب و برق، بخش کشاورزی، منازل مسکونی و … آسیب زده است؛ افزون بر هفت هزار راس  دام در مناطق سیل زده تلف شده‌اند.

مشکل اصلی اینجاست که معبر این روستاها اغلب بستر رودخانه های فصلی است و به همین دلیل تا وقتی که آب فروکش نکرده امکان امدادرسانی به صورت زمینی وجود ندارد. روستاهای باقیمانده اغلب در شهرستان های چابهار، کنارک، قصرقند، نیکشهر، فنوج و سرباز بویژه مناطق عورکی، تلنگ، کاجو، توتان، محمدان، پیرسهراب، گرگان و سفیدکوه قرار دارند.

هم‌اکنون در استان سیستان و بلوچستان هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه‌ای درحال بهره‌برداری است که سدهای پیشین، زیردان، خیرآباد، شی‌کلک، ماشکید و چاه نیمه‌ها از مهم‌ترین آنهاست. می‌توان در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب آب را در هفت سد مخزنی و ۲۳ سد تغذیه ای این استان ذخیره سازی کرد؛ در بارش اخیر اکنون حدود یک و نیم میلیارد مترمکعب آب در این استان ذخیره سازی شده که هم برای کشاورزی و هم برای شرب و صنعت استفاده خواهد شد.

 

اخبار برگزیده
شناسه : 83335
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا