دولت سهم خود را در حمل و نقل عمومی پرداخت کند

جهان صنعت نیوز: سید آرش حسینی میلانی ‌ روز شنبه اظهار داشت:‌ دولت در توسعه حمل و نقل عمومی تهران سهم دارد و باید مساعدت جدی در تامین منابع مالی این حوزه داشته باشد.وی با بیان اینکه شهرداری تهران ۶ هزار میلیارد تومان از بودجه ۱۸ هزار میلیارد تومانی خود را در حوزه حمل و نقل عمومی صرف می کند، گفت:‌ این رقم معادل یک سوم بوجه شهر است که در حمل و نقل و ترافیک صرف می شود.


وی با بیان اینکه هیچ کمبود بودجه در چهار چوب بودجه شهرداری تهران برای حمل ونقل نداریم، ‌گفت:‌ صرف ۶ هزار میلیارد تومان در حمل و نقل عمومی مبلغ کمی نیست اما باید یارانه بلیت برای توسعه مترو که مبلغ مشخصی است، پرداخت شود.

میلانی افزود:‌ کاهش آلودگی هوای پایتخت و حل مساله آلودگی هوا عزم جدی دستگاه های مختلف و همکاری بین بخشی می خواهد و واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشیم این مشکل طی یک یا دو سال آینده رفع شود.  

از دولت انتقاد جدی داریم
عضو کمیسیون سلامت، ‌محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر، یک شورای اصلاح طلب است، ‌گفت:‌ به این نقطه ای رسیدیم که انتقادات جدی به دولت داریم.  

وی افزود: تامین منابع مالی حمل و نقل عمومی و توسعه آن نیازمند این است که بخشی از افزایش قیمت سوخت در شرایط فعلی به تامین ناوگان حمل و نقل عمومی کلان شهرها اختصاص یابد.

میلانی گفت:‌ بسیاری از ساکنان حاشیه‌ها و حومه تهران، برای کار به تهران می آیند و افزایش قیمت بنزین ضرورت استفاده از حمل و نقل عمومی برای این افراد را بیشتر نشان می دهد.

وی ادامه داد:‌ تعارف که نداریم اما منابع استفاده از حمل و نقل عمومی را چه کسی باید تامین کند، آیا باید هزینه ها را از مردم بگیریم و یا اینکه دولت به تعهدات خود در حوزه حمل و نقل عمل کند.

عضو شورای تهران تاکید کرد:‌ باید در تخصیص‌ها و اولویت بندی ها تامین حمل و نقل عمومی را جدی بگیریم.

وی افزود:‌ انتقاد جدی که به دوت وجود دارد این است که برغم سیگنال های مثبت و سبزی که نشان می دهند در عمل لوکوموتیوی روی ریل قرار نمی دهد.  

نامه کمیسیون حمل و نقل به دولت ارسال شد 
میلانی با اشاره به ارسال نامه کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تهران به معاون اول ریاست جمهوری اظهار داشت: این نامه به دولت ارسال شده و از دولت خواسته شده که بخشی از افزایش سوخت به توسعه حمل و نقل عمومی پایتخت اختصاص یابد.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیش از این در جمع خبرنگاران گفته بود،  خوشبختانه دو مصوبه در سال ۹۷ و ۹۶ از دولت اخذ کردیم و در شورای اقتصاد تصویب شده است.

وی گفت:‌ بر اساس مصوبه‌ای که در سال ۹۶ از دولت گرفتیم هزار واگن قطار مترو باید برای پایتخت خریداری شود که البته به دلیل مشکلات تحریمی و فاینانسی این موضوع صورت نگرفته است.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۷ نیز شورای اقتصاد باید برای تامین ۱۹ هزار اتوبوس برای ناوگان حمل و نقل عمومی کلانشهرها اقدام کند که ۵ هزار مورد آن مربوط به تهران است و شهرداری به شدت پیگیر آن است.

کیفیت هوای پایتخت امروز شنبه در هشتمین روز متوالی در آذر با افزایش غلظت آلاینده‌های ذرات معلق با قطر کمتر از ۲.۵ میکرون و قرار گرفتن روی شاخص لحظه‌ای ۱۴۵ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.

شاخص کیفیت هوا (Air Quality Index = AQI) معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامتی افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط سالم (زرد و حدمجاز استاندارد یا حد سلامت)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک (ارغوانی) تعیین شده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 65668
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا