دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت نان ندارد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  محمدرضا کلامی با بیان اینکه دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت نان ندارد، گفت: علیرغم افزایش خرید تضمینی گندم که به منظور حمایت از کشاورزان صورت گرفته، افزایش قیمتی برای نان در سال جاری در نظر گرفته نشده و نرخ نان همان قیمت تعیین شده در سال گذشته است.


سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: نان گران نمی‌شود و تا زمانی که یارانه پرداخت می‌شود قیمت نان افزایش نخواهد یافت.

وی تصریح کرد: نرخ خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم با هزینه‌های جانبی در سال ۹۹، دو هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده و این در حالی است که مصرف سالانه گندم در کشور ۱۱ میلیون تن است که ۹.۵ میلیون تن از آن یارانه‌ای است و ۸۰ درصد از ۹.۵ میلیون تن گندم یعنی حدود ۷.۵ تا ۸ میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای و با نرخ هر کیلوگرم ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۰ درصد دیگر از ۹.۵ میلیون تن گندم به صورت یارانه‌ای اما با نرخ هر کیلوگرم ۹۰۰ تومان در اختیار نانوایی‌ها قرار می‌گیرد، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد نانوایی‌ها گندم یارانه‌ای با نرخ ۶۶۵ تومان دریافت می‌کنند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این نانوایی‌ها حدود ۸۵۰ تومان است و ۲۰ درصد الباقی که گندم با نرخ نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومان به آنها تعلق می‌گیرد قیمت تمام شده هر کیلوگرم آرد این دسته از نانوایی‌ها حدود ۱۳۵۰ تا ۱,۴۰۰ تومان است؛ بر این اساس قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلوگرمی برای نانوایی‌هایی که آرد یارانه‌ای (۶۶۵ تومان) می‌گیرند حدود ۳۳ تا ۳۵ هزار تومان است و قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای نانوایی‌هایی که آرد نیمه یارانه‌ای ۹۰۰ تومانی می‌گیرند بر اساس کیفیت و درصد سبوس‌گیری آن بین ۵۲ تا ۵۶ هزار تومان است.

کلامی گفت: دولت در سال ۹۸، ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان یارانه نان پرداخت می‌کرد که بخشی از آن به صورت یارانه پنهان و بخشی از آن هم در قالب یارانه نقدی یعنی هر نفر ۵ هزار تومان در هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شد؛ اما با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم به هر کیلوگرم ۲,۷۰۰ تومان یارانه پنهان نان از ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سال ۹۸ به ۲۲ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافته است.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه به دنبال افزایش قیمت گندم دولت یارانه نان را افزایش داد، تصریح کرد: افزایش قیمت نان تا اطلاع ثانوی به هیچ عنوان پذیرفته نیست و نرخ نان تعیین شده در سال قبل برای امسال نیز لازم‌الاجرا است.

وی تاکید کرد: هر نانوایی که به جای دریافت نرخ مصوب، نرخ‌های بالاتری از مشتریان دریافت کند متخلف است و با آن برخورد می‌شود.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 120383
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا