دوئل حناچی، قالیباف

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبق بررسی‌ها در سال گذشته چندین بار اعضای شورای شهر به پیروز حناچی تذکر دادند که درباره نحوه واگذاری و کمک‌های مالی به این خیریه شفاف‌سازی کند. آن‌گونه که اعضای شورای شهر گفته‌اند، پرداخت‌ها و کمک‌های مالی میلیاردی به این خیریه اساسا شفافیت نداشته است.

قالیباف در توضیح واگذاری زمین‌ها به خیریه همسرش زهرا مشیر‌استخاره گفته بود: «از همان چند سال گذشته در بنیاد شهید دنبال کردند تا بیمارستانی که مایه افتخار در حوزه مغز و اعصاب باشد را بسازیم. این بیمارستان هم‌اکنون در حال نهایی شدن است تا بزرگ‌ترین مرکز مغز و اعصاب ایجاد شود. این بیمارستان یک هیات امنا دارد که خیریه امام رضا(ع) با ۹ عضو آن را پایه‌گذاری کرده و شخصیت‌های بزرگی نیز از چهره‌های ملی و علما عضو هیات امنا هستند. یک عضو هیات امنای این خیریه نیز همسر بنده است. کل این بیمارستان هم وقف است اما ببینید چه حرف‌هایی می‌زنند.»

گلایه منتقدان با توضیح قالیباف پایان نیافت؛ چراکه دیروز شهردار تهران در گفت‌و‌گو با ایلنا اعلام کرد املاک شهرداری که در اختیار مرتضی طلایی نماینده سابق شورا، قالیباف شهردار اسبق و همسرش بازپس ‌گرفته شده‌ است.

وی گفت: از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود شش هزار متر‌مربع را در محدوده بزرگراه همت- تقاطع امام علی‌(ع) پس گرفتیم. همچنین از خانم مشیر «همسر آقای قالیباف» و آقای طلایی نیز املاک را پس گرفتیم. ممکن است مواردی هم باقی مانده باشد که شرایط آنها متفاوت است. بخشی از املاک نجومی است که سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آنها از عهده ما برنمی‌آمد. سیستم قضایی تعقیب کرد و قیمت واقعی خیلی از آنها را گرفتیم. حدود ۷۰۰ ملک در اختیار شهرداری است که اغلب در حوزه اجتماعی مورد استفاده بوده و در اختیار سرای محله‌ها و فرهنگسراها بوده است. لیست این املاک نیز برای تعیین‌تکلیف کاربری به شورا ارسال شده است.

در واکنش به این اظهارات حناچی مشاور قالیباف گفته هیچ «ملکی» در اختیار زهرا مشیر نبوده و صرفا املاکی با توافق شورای شهر پیشین «جهت امور زنان سرپرست خانوار» در اختیار مجموعه‌ای بوده که همسر قالیباف نیز از اعضای هیات امنای آن است.

پیش از این اعلام شده بود که خیریه «متوسلین امام رضا» که همسر قالیباف از اعضای هیات‌مدیره آن است، املاکی از شهرداری در اختیار دارد. از جمله و براساس فهرست‌های منتشر شده، این خیریه بیش از سه هزار متر زمین در منطقه شش تهران در اختیار دارد.

اکنون مشاور قالیباف، شهردار کنونی تهران را به دلیل اظهاراتش به «بی‌اخلاقی» متهم کرده است.

او در زمینه املاک پس گرفته شده از مرتضی طلایی هم اظهار داشت: وی با عنوان نایب‌رییس شورای شهر تهران، «مدیریت امور شورایاری‌ها» را برعهده داشت و املاکی از شهرداری در اختیار این امور یا مدیریت کارهای ۳۷۰ محله تهران بوده که به تدریج مدیریت جدید تحویل گرفته است.»

پیش‌تر گزارش شد موسسه فرهنگی متعلق به مرتضی طلایی یک ملک شهرداری را در اختیار دارد.

هنوز ساعتی از آنکه پیروز حناچی شهردار تهران ‌اعلام کرد دست‌کم شش هزار متر از املاک این نهاد از نزدیکان محمدباقر قالیباف،‌ شهردار سابق، پس گرفته شده، مشاور قالیباف ملک پس گرفته شده را یک «کانکس در فضای سبز» خواند.

ناصر امانی دیروز درباره ملک خیابان «شهید عراقی» تهران نیز به فارس گفت: این ملک «فضای سبز محصوری بوده که در طول پروژه امام علی و صدر با احداث کانکس موقت جهت برگزاری جلسات، هماهنگی، سرکشی و کنترل این پروژه‌ها مورد استفاده مدیران شهرداری قرار می‌گرفت». این ملک «مدت‌ها قبل بدون درخواست یا الزامی تحویل مدیریت فعلی شهر داده شد».

به گفته مشاور شهردار سابق تهران، در واکنش به اظهارات حناچی، وکیل قالیباف با عنوان «افترا و نشر اکاذیب» شکایتی تنظیم کرده و به زودی آن را در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری می‌کند.

حناچی در بخش دیگری از گفت‌وگویش درباره املاک واگذارشده شهرداری تهران گفت که این املاک به نام افراد سند خورده بود و شهرداری درباره آن نمی‌توانست اقدامی انجام دهد.

با این حال، مشاور قالیباف در این زمینه هم ضمن اشاره به اختیار تعیین‌تکلیف املاک شهرداری از سوی شهردار در هر دوره گفت: «طبیعتا با این منطق باید گفت آقای حناچی همه تهران را از آقای قالیباف پس گرفته است چون همه شهرداری و به تبع آن املاک شهرداری و از جمله املاک در اختیار شهردار تهران، پس از پایان دوره شهرداری تحویل داده شده است.»

حناچی می‌گوید با پیگیری قوه قضاییه قیمت واقعی این املاک پرداخت شده است.

در دوره شهرداری محمدباقر قالیباف تعدادی از املاک شهرداری به افراد واگذار و برخی از خانه‌های شهرداری به مدیران این نهاد، اعضای شورای شهر و برخی از مقامات دیگر نهادها با تخفیف فروخته شد. دادستانی در این ‌باره پرونده‌ای تشکیل داد اما نتیجه این پرونده اعلام نشده است.

در این دوره همچنین برخی از املاک شهرداری برای استفاده در اختیار برخی نهادها و افراد قرار گرفته بود.

پیش از این افشین حبیب‌زاده، عضو شورای شهر تهران، خبر داده بود که فهرست هزار و ۹۰۴ ملک واگذارشده شهرداری تهران آماده شده است. او اشاره کرده بود از میان املاک شناسایی شده، ۸۰۳ ملک در اختیار معاونت اجتماعی شهرداری، ۱۱ ملک در حوزه ستادی شهرداری، ۱۵۳ ملک در اختیار نهادها و ۱۷۶ ملک در حال بهره‌برداری مذهبی بوده و وضعیت ۴۴۳ ملک نیز در حال بررسی قرار دارد و هنوز مشخص نشده است. او گفت: واگذاری املاک شهرداری باید با مصوبه شورای شهر انجام شود اما در واگذاری این املاک این قانون رعایت نشده است.

املاکی از من پس گرفته نشده!

از سوی دیگر مرتضی طلایی نایب رییس سابق شورای شهر تهران در خصوص اظهارات شهردار تهران به «جهان‌صنعت» گفت: بهتر است پس از این از آقای حناچی بپرسید چرا چنین دروغی را بیان کرده است و برای اثبات حرف‌هایش سند و مدرک بیاورد و بگوید کدام ملک را ازمن پس گرفته است. اگر ملکی از من پس گرفته می‌شد قطعا باید اخطاریه‌ای به دست من می‌رسید که تاکنون نرسیده است.

وی افزود: چندی پیش گفتند املاک نجومی را از من گرفتند که آن زمان هم درخواست اسناد کردم اما کسی پاسخگو نبود. امروز هم به صراحت می‌گویم اگر از من سندی وجود دارد که چنین ملک‌های نجومی را دارا هستم منتشر کنند و قطعا بنده هم می‌پذیرم. اما اگر اسنادی منتشر نکردند بنده از حق قانونی خود استفاده می‌کنم و از ایشان شکایت می‌کنم.

تمام اسناد را منتشر می‌کنیم

اما نظر محمدجواد حق‌شناس عضو شورای شهر تهران با طلایی مغایرت داشت. وی در خصوص ساماندهی املاک‌های نجومی و بند ۶ ماده ۵۵ به به «جهان‌صنعت» گفت:  از زمان شروع به کار آقای حناچی و شورای شهر تهران یکی از مطالبه‌های اصلی شورا ساماندهی املاکی بود که در اختیار افراد خاص است. چند روز پیش هم در جلسه مفصلی سه‌گانه فرهنگی، حقوقی و بودجه با مسوولان شهرداری و معاونت فرهنگی و سازمان املاک در این باره صحبت کردیم. لایحه‌ای که شهرداری تهران با تاخیر ارائه کرده بود این ایراد به آن وارد بود که با وجود صراحت و پیگیری اما دیرکرد و کم‌کاری را ما نپذیرفتیم. بنابراین خواهان برخورد جدی‌تری با املاک در اختیار اشخاص شدیم. وی افزود: مجموع املاکی که در اختیار شهرداری تهران بوده است در حال حاضر شامل فرهنگسراها یا زمین‌ها ورزشی است که مصوبه تعیین شده مشمول بخش آن نمی‌شود بلکه به املاک دیگری مربوط می‌شود. مصوبه‌ای که بر اساس قانون اداره شهرداری‌ها اجازه می‌دهد که براساس بند ۶ ماده ۵۵ در اختیار مراکز فرهنگی، اجتماعی و خیریه باشد. در سال گذشته ۴۱۴ ملک تخلیه شده است که برای ساماندهی این املاک قدمی بزرگ برداشته شده است. البته حدود ۷۰۰ ملک دیگر باید تخلیه شود. این املاک در مدت زمان مشخصی با حداکثر سرعت باید از اختیار افراد حقیقی و حقوقی متناسب با صراحت هرچه سریع‌تر تخلیه شود. تمام این املاک تا پایان آذر ساماندهی خواهد شد. هنوز تکلیف ۳۱۹ متر زمین مشخص نشده که واگذاری آن صحیح بوده یا خیر.

حق‌شناس اظهار کرد: حال اگر شهردار تهران اعلام کرده زمین‌هایی از آقای طلایی و بستگان آقای قالیباف گرفته شده قطعا حقیقت دارد و در مدت نه چندان طولانی تمام اسناد و مدارک لازم به صورت جامع در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد. اگر چه گویا آقای طلایی فراموش کردند که به چه مختصاتی ملک دارند و این حق طبیعی همه است که اسناد هرچه زودتر منتشر شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 158311
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا