دست‌های آلوده تزار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این انتخابات از طرفی نیز آزمایشی برای سنجش قدرت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه ، پهناورترین کشور جهان با ۱۱ منطقه زمانی از اقیانوس آرام تا دریای بالتیک است، زیرا به دلیل پایین آمدن استانداردهای زندگی و رفاه در جامعه و نیز وخیم‌تر شدن اختلافات دولت مسکو با غرب، پوتین با مشکل بدبینی عمومی در داخل کشور نیز روبه‌روست.

براساس نظرسنجی‌های دولتی، حزب «روسیه متحد» که از رییس‌جمهور ۶۸ ساله این کشور حمایت می‌کند با کاهش میزان محبوبیت مواجه است، اما همچنان نسبت به رقبای خود در این انتخابات یعنی حزب «کمونیست» و حزب ناسیونالیست «لیبرال دموکرات روسیه» که اغلب از کرملین حمایت می‌کنند، محبوب‌تر است.

حزب حاکم «روسیه متحد» تقریبا سه‌چهارم از ۴۵۰ کرسی مجلس دوما را در اختیار دارد. این تسلط سال گذشته به کرملین کمک کرد تا اصلاحات قانون اساسی را تصویب کند و به پوتین اجازه دهد تا پس از سال ۲۰۲۴ برای دو دوره دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری نامزد شود و به صورت بالقوه تا سال ۲۰۳۶ در راس قدرت بماند.

شاخصه این دور از انتخابات کاهش بی‌سابقه محبوبیت حزب حاکم نزدیک به کرملین با عنوان «روسیه متحد» و تلاش کرملین و کل دستگاه دولتی روسیه برای متوقف‌ساختن این روند و بیرون آوردن نتیجه‌ای مطلوب از صندوق‌هاست.

اواخر سال گذشته میلادی در جلسه محرمانه رهبری حزب متحد روسیه با مقام‌های ارشد کرملین و شماری از نمایندگان مجلس این امید توأم با توهم غالب بود که باز هم دستیابی حزب به دو سوم از ۴۵۰ کرسی مجلس قابل حصول است. بنا بر بخش‌هایی از پروتکل این جلسه که به بیرون درز کرد رییس نهاد ریاست‌جمهوری مقرر می‌کند که همه ۳۴۳ کرسی کنونی حزب محفوظ بماند؛ امری که تحققش ازجمله شراکت بالای ۷۶ درصد صاحبان حق رای در انتخابات است.

همان زمان هم بسیاری از خود فعالان حزبی با توجه به کاهش بی‌سابقه نفوذ و محبوبیت حزب رسیدن به آرای یادشده را بعید می‌دانستند. همین بحث‌های درونی باعث شد که دفتر ریاست‌جمهوری سطح انتظار را پایین‌تر بیاورد و حالا صحبت از این است که دستیابی به ۶۰ درصد کرسی‌ها (۲۷۰ کرسی) هم رقم قابل قبولی است.

میزان پایین آرای حزب حاکم در تازه‌ترین نظرسنجی‌ها در قیاس با نظرسنجی‌ها و آرای پارلمانی این حزب در ۱۸ سال موجودیت آن بی‌سابقه است و به زیر سی‌درصد فروافتاده است. در شهرهای بزرگی مانند مسکو این محبوبیت از ۱۵ درصد هم فراتر نمی‌رود که در قیاس با انتخابات سال ۲۰۱۶ نوعی فروپاشی برای حزب به شمار می‌رود. حزب حاکم با داشتن دوسوم کرسی‌ها در مجلس کنونی ازجمله زمینه‌ساز تغییراتی در قانون اساسی شد که به پوتین اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ هم بتواند در قدرت بماند.

این نخستین‌بار است که «روسیه متحد» در قلمرو شرقی اوکراین انتخابات ملی برگزار می‌کند. انتخابات در این مناطق که توسط جدایی‌طلبان تحت حمایت مسکو برگزار می‌شود، اوکراین را به خشم آورده است. دولت مسکو ۶۰۰ هزار گذرنامه روسی به ساکنان این مناطق داده است.

در پیامی که وبلاگ الکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون روسیه و منتقد اصلی کرملین خطاب به طرفدارانش منتشر کرده، آمده است: اگر حزب «روسیه متحد» در انتخابات مجلس دوما پیروز شود، کشور ما باید انتظار پنج سال دیگر فقر، پنج سال دیگر سرکوب و پنج سال دیگر شکست را داشته باشد.

پس از آنکه جنبش ناوالنی در ژوئن سال‌جاری میلادی به عنوان یک جنبش افراطگرا ممنوع اعلام شد، متحدان ناوالنی از نامزدی در این انتخابات منع شدند. برخی دیگر از چهره‌های اپوزیسیون مدعی هستند که هدف حقه‌های کثیف انتخاباتی قرار گرفته‌اند یا اجازه رقابت به آنها داده نشده است.

این در حالی است که کرملین سرکوب با انگیزه سیاسی را رد کرده و تاکید دارد که افراد به خاطر نقض قانون تحت پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند. کرملین و حزب حاکم «روسیه متحد» داشتن هرگونه نقش در روند ثبت‌نام نامزدهای انتخابات را رد می‌کنند. از زمان آغاز این روند رای‌گیری در روز جمعه، شرکت‌های گوگل و اپل، اپلیکیشن «رای‌گیری هوشمند» ناوالنی را از پلتفرم‌هایشان حذف کرده‌اند. فعالان این دو غول تکنولوژی را به سر خم کردن در برابر فشارها متهم می‌کنند. این آخرین رای‌گیری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. پوتین هنوز اعلام نکرده که قصد نامزدی در این انتخابات را دارد یا خیر.

در مسکو، اپلیکیشن «رای‌گیری هوشمند» ناوالنی به طرفداران خود پیشنهاد داده که به سیاستمدارانی چون میخائیل لوبانوف از حزب کمونیست رای دهند. لوبانوف از این کمپین ناوالنی استقبال کرد و حزب حاکم «روسیه متحد» را به باد انتقاد گرفت. لوبانوف گفت: مردم این نابرابری‌های آشکار را می‌بینند، آنها تاثیرات سیاست اقتصادی و موج سرکوب را حس می‌کنند و در نتیجه با نارضایتی پاسخ می‌دهند.

منتقدان می‌گویند برگزاری انتخابات در عرض سه روز به برگزارکنندگان این امکان را می‌دهد که بهتر و بیشتر بتوانند در انتخابات دستکاری کنند. از روز جمعه که اولین روز برگزاری انتخابات بود، دسترسی به اپ‌های کمکی انتخابات در گوگل و اپل که از الکسی ناوالنی منتقد زندانی پوتین حمایت می‌کنند، مسدود شد. مقامات روسیه شرکت‌های عرضه‌کننده این اپ‌ها را متهم به دخالت در امور داخلی روسیه می‌کنند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو شرکت اپل و گوگل از سوی مسکو تحت فشار شدید قرار دارند. دامنه این فشارها از آزارهای حقوقی تا تهدید به دستگیری همکاران محلی این شرکت‌ها گسترده است.

جا‌به‌جاکردن چهره‌ها

نگرانی از کاهش آرای حزب حاکم سبب نشده که طرح‌ها و برنامه‌های آینده‌‌نگرانه اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی برای جلب رضایت مردم به میان بیاید، بلکه قرار است که با اقداماتی سطحی شکار رای تحقق یابد. در همین راستا، ولادیمیر پوتین که عضو حزب نیست و سعی می‌کرد در ظاهر فاصله خود را با آن حفظ کند به میدان آمد و در کنگره‌ها و اجتماعات اخیر آن از قول و قرارها و وعده‌های تازه به مردم سخن گفت.

او اوایل تابستان با حذف دیمیتری مدودف، رییس‌جمهوری سابق که ازسال ۲۰۱۲ نامزد اصلی حزب برای انتخابات دوما بوده است، نشان داد که نگرانی نسبت به وضعیت حزب در افکار عمومی به دغدغه‌ای جدی برای کرملین بدل شده است. مدودف تا دو سال پیش نخست‌وزیر هم بود، اما بیشتر و بیشتر با اتهاماتی مربوط به فساد و سوءاستفاده از امکانات دولتی روبه‌رو شده است.

حالا به جای مدودف، سرگئی شویگو و سرگئی لاوروف، وزرای دفاع و خارجه روسیه در صدر فهرست نامزدان حزب متحد روسیه قرار گرفته‌اند، دو نامزدی که با توجه به محبوبیت معینی که در میان بخشی از اقشار جامعه دارند و با قول و قرارهای کم‌سابقه سعی در برگرداندن ورق به سود حاکم می‌کنند.

گرچه روسیه اولین کشوری بود که از کشف واکسن ضدکرونا (اسپوتنیک وی) خبر داد و حالا استفاده از آن در شماری از کشورهای جهان به جریان افتاده است، اما رقم رسمی واکسیناسیون در روسیه از ۳۰ درصد بالاتر نرفته است، به شمول بسیاری از برگه‌ها و کارت‌های تقلبی مبنی بر زدن واکسن که در میان مردم می‌چرخد.

علت عمدتا به ضعف روشنگری و سوءظن به اظهارات مقام‌های دولتی نسبت داده می‌شود. این که خود پزشکان روسیه هم در صف اصلی امتناع‌کنندگان از دریافت واکسن هستند هم مزید بر علت است. بی‌برنامگی و عدم مدیریت، فشارهای اقتصادی ناشی از کرونا بر زندگی مردم که دولت برای مقابله با آنها اقدامات چندانی انجام نداده و نیز تفاوت آمار قربانیان واقعی کرونا با آمار رسمی نیز بر اعتبار و حیثیت دولت و حزب حاکم صدمات اساسی وارد آورده است. آمارهای رسمی میزان مرگ‌ومیر را در دوره پس از شیوع کرونا ۶۰۰ هزار نفر بیشتر از سطح انتظار نشان می‌دهد. با این همه در تازه‌ترین آمار مراجع دولتی رقم قربانیان کرونا نزدیک به ۱۹۶ هزار نفر عنوان شده است.

پول‌پاشی

در کنار به کارگیری چهره‌های موجه‌تر برای فهرست انتخاباتی، پای مشوق‌های مالی و پخش‌کردن پول هم برای بالابردن آرای حزب حاکم در میان است.

پوتین در کنگره حزب حاکم در اوایل مرداد از پرداخت مبلغی ۱۵ هزار روبلی (۱۷۰ یورو) به پرسنل پلیس و نهادهای امنیتی و کادر ارتش خبر داد. بازنشستگان و کادر آموزش و پرورش هم امسال مبلغی معادل ۱۰هزار روبل دریافت می‌کنند. این رقم معادل یک ماه حقوق متوسط یک بازنشسته در روسیه است.

علاوه بر همه این اقدامات و تمهیدات، وضع مقررات و محدودیت‌های جدید برای ممانعت از نامزدشدن چهره‌هایی که می‌توانند به خصوص با رای مستقیم مردم و نه‌تنها به عنوان عضو این یا آن فهرست حزبی وارد دوما شود هم در دستور کار دولت بوده است. در نظام انتخاباتی روسیه نیمی از کرسی‌های مجلس به فهرست‌های حزبی تعلق می‌گیرد و نیمی به نامزدها که مستقل یا با حمایت این یا آن حزب با نام خود وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند تعلق می‌گیرد.

در همین راستا ممنوعیت تشکل سیاسی الکسی ناوالنی منتقد سرشناس کرملین که در زندان به سر می‌برد و ممانعت از نامزدشدن هر فردی که به نوعی با این تشکل کار کرده و معرفی نامزدهایی با اسامی مشابه افراد محبوب مخالف حزب کرملین برای انتخابات و تلاش برای اغتشاش در خوانش آرای آنها هم از جمله اقدامات بوده است.

جدل بر سر «رای‌دهی هوشمند»

در این میان توصیه تیم نزدیک به ناوالنی به مردم برای «رای‌دهی هوشمند» و رای‌دادن به افرادی که شانسی برای موفقیت دارند و مانع پیروزی نامزد حزب حاکم در این یا آن حوزه می‌شوند هم در میان اپوزیسیون بحث‌انگیز شده است. بیشترین شمار چنین افرادی نامزدهای حزب کمونیست یا احزاب راست افراطی هستند.

بخشی از مخالفان اما با توصیه تیم ناوالنی میانه خوشی ندارند و احزابی را که از این شیوه سود می‌برند دارای اختلافات اساسی با حزب حاکم نمی‌دانند. به عقیده این مخالفان شیوه ناوالنی به تفرقه در میان اپوزیسیون و مثلا به کاهش بیشتر آرای حزب لیبرال یابلکوف می‌انجامد.

از طرفی سه روزه‌کردن زمان رای‌گیری یا برگزاری برخی دوره‌ها برای چگونگی چینش ناظران انتخاباتی از احزاب غیر از حزب حاکم را هم مخالفان بخشی از تمهیدات دولت برای بازگذاشتن دست خود جهت دستکاری در آرا تلقی می‌کنند.

عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی به بهانه تفاوت ساعت میان مسکو و سیبری و سانسور بخشی از این مناظرات در نسخه‌های یوتیوبی هم تمام و کمال در خدمت افزایش آرای حزب حاکم تلقی می‌شود. سازمان امنیت و همکاری اروپا که در سال‌های گذشته بر انتخابات روسیه نظارت می‌کرد هم، امسال به دلیل بهانه‌های دولت در محدودکردن شمار ناظران این سازمان از اعزام ناظر صرف نظر کرده است.

باوجود همه موارد یادشده، کسب اکثریت کرسی‌ها توسط حزب «روسیه متحد» امر نامحتملی نیست، چرا که با مشارکت احتمالی ۴۰ تا ۵۰درصد صاحبان حق رای که نظرسنجی‌ها پیش‌بینی‌ می‌کنند سهم ۳۰ درصدی آرای حزب حاکم در این نظرسنجی‌‌ها عملا تا ۴۰ درصد بالا خواهد رفت. این که البته این در قیاس با انتخابات پیشین شکستی سخت برای حزب حاکم و زمینه‌ساز قدرت‌گیری احزاب و محافل کمتر نزدیک به حکومت در ۲۰ سال اخیر است، ضربه کمی به وجهه کرملین نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 216684
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا