در انتخابات روسیه دخالتی که اثبات شده است

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در روسیه طی روزهای ۷ تا ۱۰ ستامبر (روز جمعه و شنبه و یکشنبه هفته آینده) «روز انتخابات واحد» برگزار می‌شود به این صورت که در این سه روز انتخابات دومای روسیه ، استانداران و مجلس‌های محلی قانونگذاری استان‌ها و شهرهای روسیه برگزار خواهد شد.

بر اساس گزارش ایرنا، اطلاعات کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، در سه روز انتخابات واحد، رای‌گیری در همه مناطق روسیه برای انتخاب ۴۵۰ نماینده مجلس دومای روسیه، سران ۱۲ جمهوری و استان و نمایندگان شوراهای استانی و شهری در ۳۹ منطقه این کشور برگزار خواهد کرد.

**انتخابات روسیه؛ مقابله مسکو با مداخله غرب و آمریکا

کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه، سه روز برای برگزاری انتخابات تعیین کرده است تا این رویداد بر وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا در روسیه تاثیری نگذارد و تدابیر پیشگیرانه نیز برای این منظور اتخاذ شده است. مهم‌ترین انتخابات در انتخابات واحد روسیه، انتخاب ۴۵۰ نماینده دومای روسیه (مجلس سفلای پارلمان روسیه) است که بر اساس قوانین انتخاباتی این کشور ۲۲۵ نفر از طریق فهرست حزبی و ۲۲۵ نفر دیگر از بین نامزدهای انفرادی برگزیده می‌شوند.

در این انتخابات ۱۵ حزب نامزد شده بود که ۱۴ حزب به ثبت رسیده و کمیسیون مرکزی انتخابات یک حزب را برای ثبت تایید نکرد.

** تلاش و برنامه‌ریزی آمریکا و متحدانش برای تاثیرگذاری بر انتخابات روسیه

آمریکا از مدت‌ها پیش در تلاش برای مداخله در انتخابات روسیه و تاثیرگذاری بر نتایج آن است تا نامزدهای مورد نظر خود در این انتخابات به پیروزی برسند.

در واقع این طرح آمریکا و متحدانش یک سال پیش با آغاز مبارزات انتخاباتی الکسی ناوالنی منتقد اصلی حکومت روسیه و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری این کشور کلید خورده بود.

ناوالنی در راس سیستمی به نام بنیاد مبارزه با فساد مالی روسیه تلاش‌های گسترده‌ای را برای ضربه زدن به وجهه دولت روسیه و دولتمردان این کشور آغاز کرده بود و سعی داشت تا آنجا که امکان دارد از یک طرف از میزان آرای حزب حاکم روسیه واحد که پوتین رهبری معنوی آن را برعهده دارد بکاهد و ازسوی دیگر شرایط برای ورود افراد خود به دومای روسیه را هموار کند.

سفر ناوالنی در اواخر تابستان سال گذشته به منطقه اومسک در سیبری روسیه نیز که وی در هواپیما دچار بدحالی شده و اخبار در مورد مسمومیت وی در آن منتشر شد به منظور مبارزات انتخاباتی بود.

** دستگیری ناوالنی و انحلال بنیاد مبارزه با فساد مالی

ناوالنی در ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به روسیه بازگشت و در فرودگاه مسکو به جرم تخلفات در شرایط حبس تعلیقی که باید هر بار خود را به اداره پلیس معرفی می‌کرد، دستگیر شد. همزمان با دستگیری وی، شماری از افراد وی از جمله لیوبوف سوبول که نامزد انتخابات دومای روسیه شده بودند بازداشت شدند.

 به درخواست دادستانی روسیه، حکم حبس تعلیقی ناوالنی به حبس واقعی تبدیل شد و وی هم‌اکنون دوره ۵/۲ ساله زندان را در بازداشتگاهی در استان ولادیمیر روسیه می‌گذراند.

به گزارش ریانووستی، ولادیمیر پوتین روز ۱۷ دسامبر سال ۲۰۲۰ (۲۷ آذر ماه سال ۹۹) در مورد مقاله‌هایی که درباره ناوالنی در رسانه‌ها منتشر شده است خاطرنشان کرد: ناوالنی از حمایت سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها برخوردار است.

پوتین گفت: اگر این اطلاعات در رسانه‌ها درست باشد که شکی در آن ندارم، این به آن معنی است که بیمار بیمارستان برلین (ناوالنی)  مورد حمایت سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا قرار دارد.

وی مقاله‌ای را که در آن ادعا شده بود گویا سازمان‌های اطلاعاتی روسیه در مسمومیت ناوالنی و جلوگیری از تحقیقات درباره این حادثه شرکت داشته‌‌اند، گفت: این تلاش برای مشروعیت دادن به اقدامات سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا است.

با حذف ناوالنی و طرفدارانش از عرصه کارزار انتخاباتی روسیه، امکان برای ورود گروه بزرگی از سیاستمداران غرب‌گرا به پارلمان روسیه از بین رفت که ضربه بزرگی به تلاش‌های آمریکا برای روی کار آوردن دولتی طرفدار خود در کاخ کرملین در سال‌های آینده بود.

وزیر خارجه روسیه در مورد وضعیت ناوالنی گفت غرب با طرح اتهامات اثبات نشده در موضوع ناوالنی و دیگر موضوعات علیه روسیه به دنبال متزلزل کردن ثبات سیاست داخلی در کشور در آستانه انتخابات است.

طبق این گزارش لاوروف گفته است: غرب تلاش می‌کند کمربند بی‌ثباتی را در استانه انتخابات ما در اطراف روسیه به‌خصوص از طریق بلاروس و مولداوی ایجاد کند.

آمریکا بارها در مورد دستگیری ناوالنی هشدار داده بود و پس از زندانی شدن وی نیز چند بسته تحریم‌های مالی و اقتصادی جدید در مورد روسیه وضع کرده و شماری از مقام‌های این کشور را در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

*** مقابله روسیه با سیستم رای‌گیری هوشمند

ناوالنی سیستمی را به نام سیستم رای‌گیری هوشمند به‌وجود آورده بود. شیوه کار آن به این صورت بود که به موازات انتخابات دومای روسیه، رای‌گیری به‌طور مستقل انجام می‌شد.

هدف این سیستم مشکوک که از طریق مجازی باید اجرا می‌شد نشان دادن نتایج واقعی انتخابات روسیه بود که به ادعای ناوالنی و طرفدارانش تا چه اندازه با رای‌گیری منصفانه و واقعی تفاوت دارد.

اما روسیه با این سیستم مقابله کرد و ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این رابطه گفت سازمان نظارت بر ارتباطات جمعی روسیه (روس کوم نادزور) به این واقعیت پی برده است که شماری از کاربران با آدرس IP ثبت شده در آمریکا در سیستم «رای‌گیری هوشمند» در روسیه شرکت می‌کردند.

رسانه‌های روسیه در این رابطه اعلام کردند که سیستم رای‌گیری هوشمند را طرفداران الکسی ناوالنی رهبر زندانی مخالفان دولت روسیه راه‌اندازی کرده بودند تا رای‌گیری به موازات انتخابات آتی دومای روسیه صورت گیرد و سازمان روس کوم نادزور دسترسی اینترنتی به این سیستم را به دلیل ارتباط آن با بنیاد مبارزه با فساد مالی متعلق به ناوالنی قطع کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: شواهد انکارناپذیری در مورد مداخله آمریکا در انتخابات روسیه در دست داریم.

** مداخله آمریکا در انتخابات آتی روسیه اثبات شده است

زاخارووا در گفت‌و‌گو با کانال یوتیوب سالاویو-لایو خاطرنشان کرد: مداخله آمریکا در امور داخلی روسیه ازجمله در انتخابات آتی به‌طور مستند اثبات شده است.

وی همچنین در مورد احضار هفته گذشته سفیر آمریکا در مسکو گفت: احضار جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو به وزارت خارجه روسیه در مورد مداخله شرکت‌های آمریکایی در انتخابات روسیه، نتیجه قابل انتظار برای سیاست‌های آمریکا در مورد روسیه ازجمله در عرصه سایبری بود.

سازمان امنیت و همکاری اروپا اواسط مرداد ماه اعلام کرد که به دلیل شرایط محدودسازی شمار ناظران در انتخابات با توجه به اوضاع همه‌گیری کرونا، بر انتخابات دوما نظارت نخواهد کرد.

وزیر امور خارجه روسیه در این رابطه هشدار داد که غرب برای زیر سوال بردن انتخابات دومای روسیه آماده می‌شود.

وی با بیان اینکه برای زیر سوال بردن نتایج انتخابات دومای روسیه از طرف غرب زمینه‌سازی می‌شود، اظهار کرد: ما بر این وضعیت نظارت می‌کنیم و از آن نتیجه‌گیری لازم را به دست می‌آوریم و تدابیر مناسبی به‌کار خواهیم گرفت.

**امیدواری حکومت روسیه برای برگزاری انتخابات در فضای آرام

حکومت روسیه امیدوار است به‌رغم تلاش‌های آمریکا و متحدانش به‌ویژه برخی کشورهای دارای گرایش‌های شدید ضدروسی ازجمله انگلیس، لهستان و کشورهای بالتیک، انتخابات هفته آینده در فضای آرام و بدون هر گونه تنش و حوادث غیرمترقبه برگزار شود.

 الا پامفیلووا رییس کمیسیون مرکزی انتخابات روسیه گفت که امیدوار است میزان حضور مردم در انتخابات واحد در روسیه کمتر از انتخابات سال ۲۰۱۶ نباشد.

به گزارش ریانووستی، پامفیلووا خاطرنشان کرد که در سال ۲۰۱۶ مرکز سراسری نظرسنجی روسیه (وسیوم) پیش‌بینی کرده بود میزان حضور مردم در انتخابات آن سال حدود ۴۵ درصد باشد و در آن زمان ۴۸ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند و هم‌اینک نیز پیش‌بینی می‌شود تا این اندازه مردم حضور داشته باشند.

انتخابات کنونی برای حکومت روسیه و شخص پوتین بسیار مهم و حساس است زیرا وی با توجه به نتایج رای‌گیری و پیروزی احتمالی حزب حاکم روسیه واحد در مورد سرنوشت شرکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ تصمیم‌گیری می‌کند و به همین دلیل سرگئی لاوروف وزیر خارجه و سرگئی شایگو وزیر دفاع دو شخصیت سیاسی دارای محبوبیت بالا در بین روس‌ها، در راس فهرست انتخاباتی این حزب قرار گرفته‌اند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 215449
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا