خون آمریکایی در رگ‌های داعش

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که به گفته یکی از فرماندهان داعش در افغانستان، داعشی‌ها در انتظار خروج نظامیان آمریکایی از این کشور برای آغاز گسترده‌تر حملات نظامی خود هستند. افتضاح در بی‌برنامگی و خروج غیرمسوولانه آمریکا از افغانستان تحت دستور بایدن حال نه تنها به خیزش دوباره داعش در این کشور دامن زده، بلکه انتقادات زیادی را چه در عرصه داخلی، چه خارجی متوجه او و دولتش کرده است.

خروج سراسیمه آمریکا و متحدانش از افغانستان پس از دو دهه حضور ناکام در این کشور، سبب شده تا برافراشته شدن دوباره پرچم طالبان حتی در سفارت این کشورها در خاک افغانستان، موجی از انتقادات از جانب مخالفان داخلی و خارجی را برای تمام اعضای آنچه که جو بایدن در مورد آن بیشترین نگرانی را داشت، در افغانستان به وقوع پیوست و به دنبال انفجاری در فرودگاه کابل، ۱۳ نفر از سربازان آمریکایی کشته شدند که در ادامه بایدن متعهد شد تروریست‌ها را مورد پیگرد قرار می‌دهد و عملیات خروج نیرو‌های آمریکایی طی روز‌های آینده ادامه می‌یابد.

 واضح است که خروج نیرو‌های آمریکایی به یک سناریوی فاجعه بار برای بایدن تبدیل شده و رییس‌جمهوری آمریکا با خطرناک‌ترین بحران دوره ریاست خود مواجه شده و در برابر شرایطی غیرمنتظره، دست بسته مانده است و منتقدان بایدن را به شکست در مدیریت عملیات خروج، متهم می‌کنند. برخی دموکرات‌ها در تکیه پنتاگون بر طالبان برای حمایت از فرودگاه بین‌المللی کابل تردید کرده‌اند و برخی جمهوری‌خواهان خواستار استعفای بایدن شده‌‌اند و بر این باورند که جدول زمانی خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان باید تغییر کند.

تحلیلگران حمله اخیر در کابل را به حمله بنغازی در سال ۲۰۱۲ تشبیه می‌کنند که منجر به کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی شد و به اعتبار دولت باراک اوباما آسیب رساند. روزنامه پولیتیکو در مطلبی نوشت لحظات موجود، ویران‌کننده‌ترین لحظات در دوره ریاست نوپای بایدن است. نیوزویک در این باره نوشت: بایدن به دلیل حادثه فرودگاه کابل با واکنش شدیدی روبه‌رو می‌شود و دلیل آن، عقب‌نشینی شکست خورده است. سقوط شهر سایگون در سال ۱۹۷۵ و در هم شکستن هواپیمای دیزرت وان در سال ۱۹۷۹ که ریاست جیمی کارتر را از بین برد، حملات بنغازی در لیبی که به کشته شدن سفیر آمریکا و سه آمریکایی دیگر در سال ۲۰۱۲ انجامید، همگی پیام‌هایی برای پایان بازی فاجعه بار بایدن در افغانستان دارند. اما به طور کلی، پیامد‌های سیاسی بنغازی نمونه کوچکی از واکنش خشنی است که بایدن با آن رو‌به‌رو خواهد شد.

در حالی که واشنگتن به پایان مشارکت نظامی خود در افغانستان نزدیک می‌شود شبه‌نظامیان طالبان پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت بازگشتند، ایالات متحده می‌گوید دو شبه‌نظامی داعشی را که حملاتی در افغانستان بعد از انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه بیرون از فرودگاه برنامه‌ریزی می‌کردند، کشته است.

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد که وضعیت میدانی همچنان به شدت خطرناک است و فرماندهان نظامی به او گفته‌اند که ظرف ۲۴ تا ۳۶ ساعت آینده وقوع یک حمله دیگر کاملا محتمل است.

بعد از انفجارهای انتحاری روز پنجشنبه در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی کابل که جان ده‌ها غیرنظامی افغان و ۱۳ نیروی آمریکایی را گرفت، بایدن قول داد عاملان آن را به چنگ خواهد آورد. او گفت حمله پهپادی روز جمعه در ننگرهار که به کشته شدن یک شبه‌نظامی داعشی منجر شد، آخرین بار نبود. رییس‌جمهوری آمریکا گفت: ما به تعقیب هر شخصی که در این حمله شنیع نقش داشت، ادامه خواهیم داد و وادارشان می‌کنیم بهایش را بپردازند. این حمله تازه شروع کار بود.

انتقاد طالبان از حمله هوایی آمریکا

طالبان حمله پهپادی آمریکا را در ولایت ننگرهار که با پاکستان هم مرز است، محکوم کرد. یک سخنگوی طالبان گفت: آمریکایی‌ها باید پیش از انجام حمله هوایی ما را مطلع می‌کردند. این یک حمله آشکار در اراضی افغانستان بود. به گفته او، دو زن و یک کودک در این حمله زخمی شدند. طالبان همچنین گفته است تعدادی مظنون به مشارکت در انفجار فرودگاه را بازداشت کرده است. همچنین ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که به زودی بعد از خروج نیروهای آمریکایی کنترل فرودگاه کابل را به دست می‌گیرند و ظرف روزهای آینده یک کابینه کامل معرفی می‌کنند.

یک مقام آمریکایی گفت، کمتر از ۴۰۰۰ نیرو در فرودگاه کابل باقی مانده‌اند و این نسبت به ۵۸۰۰ نیرویی که در اوج عملیات تخلیه مستقر بودند، کاهش نشان می‌دهد. جان کربی، سخنگوی پنتاگون بعدا خطاب به خبرنگاران تایید کرد که کاهش نیروها آغاز شده اما از بیان اینکه چه تعداد نیرو باقی مانده‌اند، خودداری کرد.

کاخ سفید گفته است که چند روز آینده احتمالا خطرناک‌ترین روزها در عملیات تخلیه است. براساس بیانیه کاخ سفید، ایالات متحده و متحدانش ظرف دو هفته گذشته حدود ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ تن را از افغانستان خارج کرده‌اند. در حالی که واشنگتن برای پایان دادن به ماموریتش آماده می‌شود، ارتش آمریکا و متحدانش روز شنبه تعداد کمتری را از کابل با پرواز خارج کردند.

فرمانده داعش در افغانستان: منتظر خروج آمریکا هستیم

این در حالی است که یک فرمانده گروه موسوم به داعش خراسان در مصاحبه با سی‌ان‌ان که دو هفته قبل از بمب‌گذاری مرگبار این گروه تروریستی علیه فرودگاه کابل در روز پنجشنبه انجام شد، گفته بود که این گروه در انتظار زمان حمله است.

رهبر این گروه شبه‌نظامی در این مصاحبه که نخستین بار روز جمعه انتشار یافت به کلاریسا وارد، خبرنگار ارشد بخش بین‌الملل سی‌ان‌ان گفت، گروه داعش مشغول جذب عضو به رده‌های خود بوده و منتظر ترک افغانستان از سوی نیروهای آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی خارجی است تا بتواند هر چه بیشتر گسترش یابد.

این فرمانده که خواستار عدم افشای هویتش شد، اظهار کرد: وقتی که خارجی‌ها و مردم دنیا افغانستان را ترک کنند، ما می‌توانیم عملیات‌هایمان را مجددا شروع کنیم. وی گفت که این فرمانده داعش در این گفت‌وگوی انجام شده که چند روز قبل از تحت کنترل گرفتن رسمی شهر کابل انجام شد اظهار کرد که گروه داعش خراسان «خود را نمایان نمی‌کند و منتظر زمان حمله است.»

بر اساس این گزارش این فرمانده به «وارد» گفت که رهبری گروه‌هایی بالغ بر ۶۰۰ نفر از جمله هندی‌ها و پاکستانی‌ها را بر عهده داشته است و اضافه کرد، با وجود این که قبلا برای طالبان جنگیده اما اکنون منتقد این گروه شبه‌نظامی به دلیل میانه‌رو‌تر شدن تحت نفوذ ایده‌های غربی است.

او به «وارد» گفت: ما در میان رده‌های طالبان عملیات انجام می‌دادیم. با این حال این افراد به لحاظ اعتقادی با ما همراستا نبودند، بنابراین ما به داعش پیوستیم. وی افزود: اگر کسی در این خصوص با ما موافق باشد برادر ما است. در غیر این صورت چه او طالب باشد، چه کس دیگری ما علیه او اعلام جنگ می‌کنیم.

این فرمانده همچنین تایید کرد که داعش به اجرای اعدام‌های علنی و بمب‌گذاری‌های انتحاری پرداخته و شبه‌نظامیان این گروه در موقعیت‌های زیادی با نیروهای ویژه آمریکایی رو در رو شده‌اند. وی افزود: ما همچنین با آنها نبرد نزدیک پیدا کردیم.

این فرمانده در پاسخ به این سوال که آیا «نهایتا علاقمند به اجرای حملات بین‌المللی هستند» گفت، تنها می‌تواند درباره عملیات‌ها در داخل افغانستان اظهار نظر کند. این مصاحبه با «وارد» که بعد از آن از کابل فرار کرد و یک روز بعد از آنکه فرودگاه کابل هدف حمله یک بمبگذار انتحاری قرار گرفت، پخش شد.

سرنوشت نامعلوم فرودگاه کابل

پس از خروج نیروهای آمریکایی، در نهایت کدام گروه یا کشور فرودگاه کابل را اداره خواهد کرد؟ این پرسش نه تنها برای حاکمان جدید افغانستان مساله‌ای مهم است حتی برای کشورهای غربی که هنوز امیدوارند بتوانند همه افراد واجد شرایط را از این کشور خارج کنند موضوعی مهم و حیاتی است. از روز اول سپتامبر، فرودگاه بین‌المللی حامد کرازی کابل تحت کنترل اسلام‌گرایان تندرو خواهد بود و هنوز مشخص نیست بعد از آن تاریخ چه سرنوشتی در انتظار افغانستان خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تایید کرده که نیروهای این کشور تا ۳۱ آگوست از افغانستان خارج می‌شوند و بعد از آن دیگران مسوولیت کنترل فرودگاه را بر عهده خواهند داشت. او همچنین با اشاره به اینکه کار اداره فرودگاه ساده نیست، افزود: من فکر می‌کنم این غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم روز اول سپتامبر پروازها به صورت عادی در فرودگاه کابل صورت پذیرد.

شورشیان طالبان که توانستند دولت مرکزی کابل را کنار بزنند، هنوز دولتی جدید تشکیل نداده‌اند و هنوز مشخص نیست سرنوشت فرودگاه کابل چگونه خواهد بود. این ایده که فرودگاه به صورت موقت بسته شود روز چهارشنبه توسط آنتونی بلینکن برای نخستین‌بار مطرح شد.  بلینکن همچنین تاکید کرد سرنوشت فرودگاه کابل برای طالبان بسیار مهم است چرا که آنها نمی‌خواهند خود را در راس یک رژیم وحشی مانند سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نشان دهند.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 212178
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا