خواسته‌های عربستان و امارات سدّراه آنکارا

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نوشته روزنامه عربی۲۱، عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه اظهار کرد: روابط دو کشور ترکیه و مصر در مسیر عادی شدن است و برگزاری دور دوم مذاکرات دو کشور در آنکارا نشان‌دهنده پیشروی مرحله دیگری است.

چلیک گفت: ما روابط تاریخی و دوستانه داشته و بابت دریای مدیترانه که در آن اشتراک داریم، مسوولیت‌هایی بر عهده ما است.

روزنامه حریت چاپ ترکیه اما با اشاره به اینکه مذاکراتی که از طریق دستگاه‌های اطلاعاتی آغاز شدند، میان وزارت خارجه‌های دو کشور ادامه دارند، نوشت: قاهره بر خواسته‌های خود که عربستان و امارات پشت آنها هستند، پافشاری دارد و دشوار است که آنکارا با آنها موافقت کند.

این روزنامه در ادامه نوشت: یکی از خواسته‌هایی که امارات و عربستان پشت آن قرار دارند و مصر بر آن اصرار می‌کند، خروج نیروهای ترکیه‌ای از لیبی است.

از دیگر خواسته‌های مطرح شده این است که آنکارا تعدادی از اعضای گروه اخوان‌المسلمین را به قاهره تحویل دهد.

حریت در ادامه به صحبت‌های سامح شکری، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ اشاره کرده و به نقل از او نوشت: مشکلات مهمی میان دو کشور وجود دارد که اگر حل شوند، امکان ازسرگیری روابط میان دو کشور تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد.

این روزنامه ترکیه‌ای نوشت: رویکرد آنکارا نسبت به این خواسته‌ها مثبت نیست و محقق‌شدن آنها دشوار است، در واقع مقامات آنکارا تاکید دارند عمل به خواسته‌های مصر، امارات و عربستان که با منافع ملی‌اش تضاد دارند، ممکن نیست اما می‌توان در نتیجه مذاکرات زمینه مشترکی ایجاد کرد.

روزنامه «خبر ترک» نیز فاش کرد: قاهره از آنکارا خواسته ۱۵ عضو گروه اخوان‌المسلمین را که در ترکیه اقامت دارند، تحویل دهد.

خبر ترک در ادامه نوشت: پس از گذشت نزدیک به چهار سال، مصر، عربستان، امارات و بحرین محاصره اعمال شده بر قطر را لغو کردند و پس از آن دوحه پیشنهاد داد برای بهبود روابط میان این کشورها و ترکیه گفت‌وگویی آغاز شود و این گفت‌وگو موجب همگرایی تدریجی میان این کشورها و ترکیه شد اما عادی‌سازی روابط کار آسانی نیست.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 215950
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا