خط و نشان کرملین برای آمریکا و ناتو

به گزارش جهان صنعت نیوز: روسیه دارای بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی  در جهان است که این امر اعضای ناتو را به وحشت می‌اندازد. مسکو در راستای راهبرد امنیتی نوین در پیش‌گرفته شده از سوی این کشور برای مقابله با ناتو ۲۰ واحد نظامی جدید به مرزهای غربی گسیل می‌کند.

وزیر دفاع روسیه با اعلام این خبر یادآور شد: ارتش امسال بیست واحد جدید نظامی به مرزهای غربی اعزام می‌‌کند تا از این طریق با تحرکات و تهدید‌های فزاینده ناتو مقابله کند.

سرگئی شویگو این خبر را در پایان نشستی با مقامات عالی‌‌‌رتبه کشورش اعلام کرد. او سپس به تحرک‌هایی از جانب ناتو که به اعتقاد او کشورش را با تهدید روبه‌رو کرده اشاره کرد و یادآور شد که بمب‌افکن‌های استراتژیک آمریکا چندی است بر شمار پرواز‌های خود در نزدیکی مرز روسیه افزوده‌‌‌اند. وزیر دفاع روسیه در ادامه و در همین راستا به استقرار کشتی‌های جنگی ناتو در منطقه و تمرین‌های نظامی گسترده و مکرر نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو اشاره کرد.

سرگئی شویگو سپس تاکید کرد که چنین اقداماتی نظام امنیتی بین‌المللی را از بین می‌برد و ما را مجبور به انجام اقدامات متقابل می‌کند. این مقام ارشد نظامی در دولت روسیه سپس تصریح کرد که کشورش تا پایان سال جاری میلادی بیست واحد نظامی و تشکیلات مکمل مرتبط با آن را روانه مناطق مرزی در غرب کشور خواهد کرد. وی سپس یادآور شد که نیروهای نظامی مستقر در غرب روسیه حدود دو هزار واحد سلاح و تجهیزات نظامی جدید سفارش داده شده است.

وزیر دفاع روسیه پیش‌تر گفته بود که واشنگتن در روزهای آینده و در آستانه ملاقات روسای‌جمهوری روسیه و ایالات متحده پیام‌های ناخوشایندی از جانب مسکو دریافت خواهد کرد. روسیه در حالی اعلام کرده که قصد دارد برای مقابله با تحرکات ناتو دست به تقویت بنیه نظامی خود در مرزهای غربی کشورش بزند که ولادیمیر پوتین و جو بایدن قرار است ۲۶ خرداد (۱۶ ژوئن) برای نخستین‌بار در ژنو با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

هشدار ناتو نسبت به طرح‌های جدید نظامی روسیه

از سوی دیگر ناتو در واکنش به طرح‌های تازه اعلام‌شده مسکو برای تقویت قوای نظامی این کشور، چنین رویکردی را برای کشورهای همسایه روسیه تهدید‌آمیز عنوان کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در رابطه با هشدار روسیه در واکنش به افزایش حضور و فعالیت‌های نظامی ناتو در مرز‌های غربی این کشور گفت: قبل از همه در خصوص مقامات بلاروس، ما به صورت مداوم در حال ارزیابی تدابیر امنیتی در ناتو هستیم و تصمیم گرفته‌ایم که دسترسی مقامات بلاروس به دفتر‌های مرکزی ناتو را براساس ارزیابی‌های انجام‌شده برای تدابیر امنیتی، محدود کنیم. استولتنبرگ سپس تاکید کرد که روسیه پیش‌‌تر همواره نشان داده که آماده استفاده از نیروی نظامی علیه همسایگانش در گرجستان و اوکراین است.

وی افزود: در خصوص روسیه، چیزی که شاهدش هستیم الگوی رفتاری مسکو است. این کشور در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری سنگینی روی توانمندی‌های نظامی جدید کرده که از تسلیحات متعارف تا هسته‌ای را دربرمی‌گیرد که محدود به این نیز نمی‌شود. همچنین شاهد افزایش حضور روسیه در قطب شمال، در دریای بالتیک و سیاه و همچنین مدیترانه و خاورمیانه هستیم. این یکی از عللی است که ناتو میزان آمادگی خود را افزایش داده و نیرو‌های رزمی خود را در جبهه شرقی این اتحاد مستقر کرده است.

استولتنبرگ ادامه داد: ما همچنین به مسیر دوگانه خود با روسیه ادامه می‌دهیم، به این معنی که به صورتی جدی در برابر این کشور بازدارندگی دفاعی ایجاد می‌کنیم و در عین حال به دنبال گفت‌وگو‌هایی جدی با روسیه هستیم و به گفت‌وگو‌های جدی باور داریم، زیرا حتی در صورتی که نتوانیم روابط خود با این کشور را بهبود بخشیم، می‌توانیم روابط دشوار با این کشور را مدیریت کنیم. از این رو، رویکرد دوگانه خود در قبال روسیه را ادامه می‌دهیم.

دبیر کل ناتو که پیش از نشست دیروز وزرای خارجه و دفاع کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی با خبرنگاران سخن می‌گفت در ادامه ضمن یادآوری این نکته تاکید کرد: این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که ناتو طی سال‌های گذشته اقدام به افزایش آمادگی نیروهای مسلح خود کرده است.

هزاران نیروی نظامی عضو ناتو، چندین کشتی جنگی و ده‌ها هواپیمای متعلق به این نیرو چندی است که به صورت سازمان‌یافته در تمرین‌های نظامی تدارک دیده‌شده در اقیانوس اطلس،‌ مناطقی در خاک اروپا و نیز منطقه دریای سیاه شرکت می‌کنند. ناتو می‌‌گوید روسیه هدف بازی‌های جنگی این سازمان نیست، اما تمرین‌های نظامی در واقع نوعی شبیه‌سازیِ پاسخ از سوی ۳۰ کشور عضو این پیمان نظامی در برابر حمله به یکی از اعضا است.

مسکو: اصلاح راهبرد امنیتی روسیه در جهت نیرومند‌تر شدن

این در حالی است که روسیه اعلام کرده در راهبرد امنیتی خود برای مقابله با تهدید‌های تازه به استفاده از شیوه‌های جدید و روش‌های نیرومند روی آورده است.

آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در این خصوص به نقل از یک مقام ارشد کرملین اعلام کرد که در نسخه اصلاح و بازنگری‌شده راهبرد امنیت ملی روسیه قرار است از روش‌ها و شیوه‌های نیرومندتری برای پاسخگویی به اقدامات خصمانه کشورهای خارجی استفاده شود.

نیکولای پاتروشف دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه با اعلام این مطلب تاکید کرد: در این سند پیش‌بینی شده که مسکو می‌تواند برای خنثی کردن یا جلوگیری از اقدامات غیردوستانه که حاکمیت و تمامیت ارضی فدراسیون روسیه را تهدید می‌کند اقدامات متقارن و نامتقارنی را در پیش گیرد. او در ادامه یادآور شد که این تدابیر می‌تواند عمدتا اقدمات اقتصادی ویژه و یا در صورت لزوم روش‌های قهری و مبتنی بر زور باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه سپس تاکید کرد که نسخه اصلاح‌شده سند راهبرد امنیت ملی این کشور در مقایسه با نسخه قبلی که دسامبر ۲۰۱۵ تدوین شده بود نگاه ویژه‌ای بر امنیت اطلاعات به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی دارد.

روابط مسکو با واشنگتن و متحدانش به دلیل اختلافات متعدد و تنش‌های کم‌‌سابقه طی سال‌های اخیر به خصوص در پی به قدرت رسیدن جو بایدن در پایین‌ترین سطح خود پس از جنگ سرد قرار دارد.

الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، اتهامات مرتبط با دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده، حملات سایبری به زیرساخت‌‌های حساس و نهاد‌های دولتی در آمریکا و کشورهای اروپایی و سایر عوامل تحریک‌کننده که وضعیت حقوق بشر و سرکوب مخالفان کرملین نیز به تازگی به آن اضافه شده از جمله این تنش‌ها عنوان شده است. جو بایدن که قرار است به زودی با همتای روس خود دیدار کند به تازگی بار دیگر نسبت به وضعیت حقوق بشر در روسیه انتقاد کرده و یادآور شده که در گفت‌وگو با پوتین بر این مساله تاکید خواهد کرد.

پیام‌های ناخوشایند روسیه به آمریکا

دو هفته مانده به نخستین دیدار جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با همتای روسی‌اش، ولادیمیر پوتین تنش میان دو ابرقدرت نظامی در حال شدت گرفتن است. سخنگوی کاخ کرملین پیش‌تر ضمن تاکید بر اختلافات عمیق میان مسکو و واشنگتن اعلام کرده بود که نباید انتظار داشت پس از دیدار پوتین و بایدن گشایش قابل توجهی در روابط میان دو کشور حاصل شود.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه  اعلام کرد: مسکو به زودی برای آمریکا پیام‌های ناخوشایندی ارسال خواهد کرد. ریابکوف همچنین گفت آمریکا قصد ندارد در دیدار بایدن و پوتین در مورد همه مسائل مذاکره کند.  جو بایدن و ولادیمیر پوتین قرار است روز ۱۶ ژوئن (۲۶  خرداد) در ژنو دیدار کنند. کاخ سفید قبلا گفته بود در این دیدار تمام مسائل عاجل از جمله درگیری‌های منطقه‌ای، سلاح‌های هسته‌ای و روابط دوجانبه مورد بحث قرار خواهد گرفت، اما رسانه‌های روسیه اکنون نوشتند که واشنگتن تمایل ندارد در مورد همه مسائل گفت‌وگو کند.

قرار است حدود دو هفته دیگر بایدن در نشست کشورهای هفت کشور صنعتی موسوم به «جی ۷» در بریتانیا و نشست ناتو در بروکسل شرکت کند. رییس‌جمهور آمریکا در ماه آوریل به پوتین پیشنهاد کرده بود که آنها برای گفت‌وگو در یک کشور سوم دیدار کنند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که کشورش آماده بحث و گفت‌وگو در مورد هر موضوعی است. از طرفی بایدن اعلام کرده اجازه نقض حقوق بشر را به روسیه نخواهد داد. او تاکید کرد وقتی با پوتین صحبت می‌کند اصرار خواهد کرد که حقوق بشر در روسیه رعایت شود. کشورهای غربی از اقدامات مقامات روسیه علیه آلکسی ناوالنی و طرفدارانش به شدت انتقاد می‌کنند. علاوه بر آن روابط بین آمریکا و روسیه به دلیل ادعای دخالت روسیه در کارزار انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمریکا تیره است.

برخورداری روسیه از بزرگترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای

روسیه دارای بزرگ‌ترین زرادخانه سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی  در جهان است که این امر اعضای ناتو را به وحشت می‌اندازد. مارک اپیسکوپوس، مقاله‌نویس «نشنال اینترست»، به مدرنیزه کردن نیروهای مسلح روسیه توجه نشان داده است. به گفته او، روسیه هم‌اکنون دارای سه تا شش هزار سلاح هسته‌ای تاکتیکی است. منظور وی کلاهک‌های هسته‌ای به ارث رسیده از دوران شوروی و سیستم‌های قوی و نیرومند تسلیحاتی است که در این اواخر ساخته شده‌اند.

وی در ادامه افزود: «این جنبه برنامه‌ریزی دفاعی روسیه بعید است در آینده نزدیک تغییر کند و آن تلاش مسکو برای تکیه بر تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده علیه ناتوست. این دکترین نظامی روسیه درمقابله با ناتو است.

البته این فقط یک عامل بازدانده نیست، بلکه می‌تواند یکی از ابزارهای مفید در دست روسیه باشد تا آن کشور در صورت بروز جنگ  بتواند بر طبق مقررات کلی بازی کند. برای روسیه سودآورتر است که این گونه سلاح را نگهداری کند تا وارد مسابقه تسلیحاتی انواع دیگر شود. شناورهای دفاعی «یاسن-ام» و «آدمیرال گورشکوف» مجهز به این گونه سلاح‌ها هستند.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 193861
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا