خشم بخش خصوصی از مانع تصویب اف‌ای‌تی‌اف

به گزارش جهان صنعت نیوز: وی که برای بار چهارم در انتخابات ریاست‌جمهوری حاضر شده و همچنان رویای تکیه زدن بر مسند ریاست‌جمهوری را در ذهن می‌پروراند، سال‌هاست که یکی از منتقدان سرسخت دولت روحانی به شمار می‌رود و حالا مواردی را به عنوان برنامه‌های اقتصادی خود برای دولت آینده مطرح می‌کند که برای صاحبان اندیشه جای درنگ است و اجرایی شدن آنها را سخت می‌داند.

از جمله این موارد می‌توان به اظهارنظر او در مورد برنامه‌هایش در ارتباط با دنیا، سیاست همسایگی، اف‌ای‌تی‌اف و برجام در جمع فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد که نه تنها باعث شد بخش خصوصی با او بسیار جدی‌تر از نشست مشترکشان با ابراهیم رییسی صحبت کنند بلکه خشم آنها را نیز برانگیخت. در واقع بخش خصوصی ایران در گفت‌وگو با محسن رضایی رودربایستی‌‌های معمول را کنار گذاشته و درباره دو مساله یعنی نوع برخورد او با جهان و همین‌طور مسوولیتی که در قبال اف‌ای‌تی‌اف داشته است، برخورد محکمی با وی کردند، چرا که فعالان بدنه غیردولتی اقتصاد علاوه بر اینکه به نوعی مجمع تشخیص مصلحت نظام را مسبب عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف و چالش‌های بی‌حد و حصر ارتباطات مالی با دنیا می‌دانند، معتقدند محسن رضایی اگر قرار است برای پیوند ایران با جامعه جهانی کاری انجام دهد، در موقعیت فعلی خود نیز می‌توانست این اقدام را عملی کند و ضرورتی ندارد که حتما در نقش رییس‌جمهور کشور ظاهر شود.

در واقع این کاندیدای ریاست‌جمهوری در حالی ادعا می‌کند که قصد از بین بردن چالش‌های اقتصادی اهالی کسب‌وکار در کشور را دارد که به باور صاحب‌نظران اقتصادی، این مجمع تشخیص مصلحت نظام است که جلوی تصویب اف‌ای‌تی‌اف ایستاده و کار فعالان اقتصادی را هر روز سخت‌تر می‌کند. بنابراین آنچه فعالان بخش خصوصی از او درخواست کردند این بود که به جای بیان اینکه بگوید دولت قبل چه‌کار کرده است و این اقدامات را به‌نقد بگذارد، برنامه‌هایی قابل‌‌سنجش، قابل ‌اندازه‌گیری و قابل‌‌لمس برای اقتصاد ارائه دهد که به دور از وعده و شعار بوده و بلافاصله بعد از رییس‌جمهور شدن وی، قابلیت اجرا داشته باشد. این در حالی است که رضایی هیچ‌یک از این گلایه‌ها نسبت به مجمع تشخیص مصلحت نظام را نمی‌پذیرد و اعلام می‌کند که درباره اف‌ای‌تی‌اف کوتاهی از سوی دولت بوده است.

واقعیت این است که ما این روزها با منتقدی روبه‌رو هستیم که بخش زیادی از زمان خود برای تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت آینده را صرف طعنه زدن به دولت فعلی و انتقاد از سیاست‌های او می‌کند و با بیان اینکه تنها کسی است که در ۲۰ سال گذشته برای اقتصاد فریاد می‌زند، قصد دارد خود را در زمره اقتصاددانان و اهالی فن در حوزه تجارت و اقتصاد جای دهد.

در حالی که اظهارنظرهای اقتصادی شخصی که به عنوان اقتصاددان به میدان آمده، برای جمعی از اقتصاددانان شگفت‌انگیز شده است. از جمله این اظهارنظرها می‌توان به وعده او در مورد جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد. وی چندی پیش اعلام کرد ارزش ریال را بعد از دلار و یورو به پرقدرت‌ترین پول منطقه تبدیل می‌کند. این در حالی است که وعده این دکتر اقتصاد برای جماعتی که می‌دانند امروز ارزش یک ریال عمان برابر ۵/۲ دلار و یک دینار کویت برابر با ۵/۳ دلار است، جای تامل دارد و آنها در توصیه‌ای به او عنوان می‌کنند که این نامزد ریاست‌جمهوری باید برای حضور جدی‌تر در انتخابات از مشاوران زبده‌تری کمک بگیرد که دست‌کم باعث ناامیدی گروه اقتصاددانان از وی نشود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 193855
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا