خروج سیمان از قیمت‌گذاری دستوری

به گزارش جهان صنعت نیوز: در این راستا ۹ شرکت سیمانی زیرمجموعه شستا به صورت همزمان محصولات خود را به  بورس کالا عرضه کردند. در این خصوص همچنین وزارت صمت نیز با استقبال از عرضه محصولات تمامی شرکت‌ها به بورس کالا،  به صنایع توصیه کرده است که از ظرفیت‌های بورس کالا استفاده کنند. در این راستا معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده است که  هیچ‌گونه مخالفتی را برای عرضه محصولات در این بازار نداریم. همچنین رضوانی‌فر مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نیز با بیان اینکه دیگر شرکت‌های سیمانی تابعه شستا نیز در آینده بسیار نزدیک محصولات خود را وارد بورس کالا می‌کنند، اعلام کرد: با عرضه سیمان به بورس کالا موفق می‌شویم یکی از صنایع استراتژیک کشور را از مخاطراتی که به دلیل قیمت‌گذاری دستوری ایجاد شده بود رهانیده و همچنین زمینه منطقی‌تر شدن فضای مبادلاتی را ایجاد کنیم.

حمایت مسوولان از عرضه‌ها

مسولان دولتی از عرضه مستمر سیمان در بورس استقبال کرده‌اند. به طور مثال معاون وزارت صمت باور دارد در صورتی که انجمن‌های مربوطه با عرضه مستمر سیمان در بورس کالا موافق باشند این مجموعه دولتی نیز از اجرای آن استقبال می‌کند. همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در حساب کاربری خود در توئیتر از عرضه بیش از ۸۳ هزار تن محصولات سیمانی شستا در بورس‌کالا خبر داد و از این مهم ابراز خرسندی کرد.

 از آنجا که سیاست کلی وزارتخانه، موافقت با ورود تولیدات بیشتر به بورس کالاست درنتیجه این خبر مورد استقبال بسیاری از فعالان اقتصادی قرار گرفته است چراکه از طریق عرضه محصولات در فضایی شفاف است که می‌توان شاهد شفافیت در انجام معاملات و کشف نرخ منصفانه کالا‌ها بود.

یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس این است که کالا‌ها بر اساس ایجاد ابزار‌های مالی می‌توانند از فرآیند قیمت‌گذاری مستثنی شوند. این موضوع از جمله مزایایی تلقی می‌شود که همه از طریق آن نفع می‌برند. آنچه فعالان سیمانی را علاقه‌مند به بورس می‌کند مشکلات گسترده توزیع و بازار سیاه در این عرصه است. هرچند برخی دلیل آن را سوءمدیریت دولت و باز نکردن برخی از مسیرها عنوان کرده  و باور دارند که این نهاد عامل اصلی گرانی و بروز مشکل برای سیمان است اما در مقابل عده‌ای دلایل را در پشت پرده و حضور عده‌ای سودجو می‌دانند که از قضا دستی هم در قدرت دارند.

همچنین مطرح می‌شود که تولیدکنندگان سیمان با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و تولید رو‌به‌رو  هستند که این مسله باعث فساد و دلال‌بازی ‌شده و در نهایت به افزایش قیمت تمام‌شده سیمان منجر می‌شود. به این ترتیب چشم تمام سیمانی‌ها به بورس کالاست و ورود در این عرصه را موجب رهایی سیمان از قیمت‌گذاری دستوری و راه‌های دلالی می‌دانند.

واکنش وزارت صمت

در همین رابطه معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: رویکرد کلی وزارت صمت، توصیه به صنایع برای استفاده از ظرفیت‌های بورس کالاست و هیچگونه مخالفتی برای عرضه محصولات در این بازار ندارد. در زمینه محصولاتی که به تازگی راهی بورس می‌شوند، تشخیص کلی برای اجرای آن با نظر تولیدکنندگان و تشکل‌های مربوطه رقم می‌خورد و لذا این روزها شاهد عرضه سیمان در بورس کالا خواهیم بود.

سعید زرندی خاطرشان کرد: سیاست کلی وزارت صمت موافقت با ورود تولیدات  بیشتر به بورس کالاست تا از طریق عرضه محصولات در یک فضای شفاف، بتوانیم شاهد شفافیت در انجام معاملات و کشف نرخ منصفانه کالاها باشیم.

معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: به طور طبیعی نمی‌توان گفت یک بازار هیچ‌گونه ایرادی ندارد و بورس کالا نیز از این قاعده مستثنی نیست، به‌طوری که اصلاح برخی فرآیندها که به بهبود جریان معاملات کمک کند می‌تواند در دستورکار قرار گیرد و به هموارشدن هر چه بیشتر مبادلات کالایی کمک کند؛ البته باید تاکید کرد که موجودیت بورس کالا به عنوان پدیده‌ای مبارک در اقتصاد کشور تلقی می‌شود و باید نهایت استفاده را از آن در خدمت به رشد و توسعه اقتصادی برد.

به اعتقاد وی، عرضه محصولات در بورس کالا به عنوان فرصتی مناسب در کشور تلقی می‌شود که می‌توان شاهد مزایای آن در اقتصاد بود و فرصت‌های مناسبی را برای صنعت و تولید کشور فراهم کند.

منافع ابزارهای مالی به همگان می‌رسد

زرندی با بیان اینکه بورس کالا می‌تواند فضایی شفاف را فراهم کند تا طرفین عرضه و تقاضا بتوانند در یک محیط رقابتی و قانونمند و قابل نظارت‌، محصولات را در آن معامله کنند، گفت: یکی از مزایای عرضه محصولات در بورس کالا این است که محصولات براساس ایجاد ابزارهای مالی می‌توانند از فرآیند قیمت‌گذاری مستثنی شوند، این موضوع از جمله مزایایی تلقی می‌شود که همه از طریق آن منتفع خواهند داشت.

به گفته وی، در مجموع سیاست کلی وزارت صمت استفاده بیشتر از ظرفیت‌های بورس کالا است.

زرندی خاطرنشان کرد: اکنون و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کمک کردیم تا محصولات جدیدی وارد بورس کالا شوند که در این میان بورس هم باید با افزایش ظرفیت‌های خود و در صورت نیاز، اقدام به طراحی و معرفی ابزارهای جدید، تلاش کند تا شاهد افزایش عمق معاملات در بورس کالا و کمک به صنایع باشیم.

مخالفت با هر نوع قیمت‌گذاری دستوری

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: ما مخالف قیمت‌گذاری با هر شکلی هستیم، مگر مواردی که از یارانه‌های مستقیم مانند ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی استفاده می‌کنند.

زرندی گفت‌: هفته گذشته جلسه‌ای با مسوولان سازمان بورس و بورس کالا برگزار شد که در این جلسه هیچ مصداقی برای ورود وزارت صمت  به قیمت‌گذاری دستوری وجود نداشت.

وی ادامه داد: مواردی هم که در گذشته در زمینه قیمت‌گذاری دستوری مطرح و اقدام شده بود توسط وزیر صمت منتفی و مسایل موجود در این زمینه مرتفع شد، لذا اکنون در وزارت صمت هیچ موضوعی برای قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر عرضه محصولات معدنی از جمله سنگ‌آهن در بورس کالا افزود: عرضه سنگ‌آهن در بورس کالا از هفته‌های قبل آغاز شده و به طور حتم این اقدام نیز همچون ورود سیمان به بورس کمک خواهد کرد تا قیمت‌ها منطقی‌تر شوند و انگیزه برای تولید افزایش یابد.

درخواست کارخانه‌های سیمان اصفهان

 بر اساس آنچه نمایندگان مجلس می‌گویند، دلیل اصلی مشکلات توزیع سیمان و بازار سیاه ایجاد شده‌، سوء‌مدیریت دولت است در حالی که حمایت از عرضه محصولات معدنی از جمله سیمان در بورس کالا می‌تواند به مشکلات موجود در حوزه قیمت‌گذاری دستوری پایان دهد. چرا که در شرایط فعلی تمامی استان‌های کشور به خصوص در حوزه سیمان از قیمت‌گذاری دستوری رنج می‌برند.

در این رابطه  معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان گفت: واحدهای تولید سیمان در این استان در پی افزایش هزینه‌های تولید خواهان تجدید نظر در قیمت‌گذاری دستوری برای محصول خود هستند. سیدحسن قاضی‌عسگر در جلسه کارگروه ویژه صنایع استان اصفهان با اشاره به اینکه گروه کاری ویژه صنعتی هر ماه برای  بررسی مشکلات بخش صنعت برگزار می‌شود، اظهار کرد: تولیدکنندگان سیمان از یک طرف با افزایش هزینه‌های ۶۴ درصدی تولید سیمان و ازسوی دیگر با افزایش ۳۰ درصدی  قیمت سیمان مواجه هستند که هزینه‌های تولید بیش از قیمت سیمان شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان سیمان درخواست داشتند، نسبت به نحوه قیمت‌گذاری دستوری، تجدید نظری صورت گیرد.

وی با تاکید به اینکه نرخ سیمان بسته به عرضه و تقاضاست، گفت: کارخانه‌های تولید سیمان در اصفهان، قیمت فله‌ای سیمان را ۲۱۰ هزار تومان برای هر تن و کیسه را ۳۱۰ هزار تومان در هر تن می‌فروشند. این در حالی است که در استان‌های همجوار رقم فروش تا ۸۰۰ هزارتومان در هر تن هم به‌فروش می‌رسد.

افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل

قاضی‌عسگر اضافه کرد: مشکل تولیدکنندگان سیمان در اصفهان افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل است که باعث فساد و دلال‌بازی می‌شود و در نهایت به افزایش قیمت تمام‌شده سیمان منجر می‌شود.

وی بیان داشت: مشکل دیگر کارخانه‌های تولیدی سیمان در اصفهان ترخیص نشدن ۲۵ هزار دستگاه کامیون وارداتی برای تسهیل در حمل‌ونقل و تولید سیمان و کاهش هزینه‌هاست. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان افزود: مشکل افزایش بی‌رویه هزینه حمل‌ونقل کنترل نمی‌شود و همین مساله موجب افزایش قیمت و فشار به صنایع می‌شود.

قاضی‌عسگر همچنین اضافه کرد: هفت کارخانه تولید سیمان در استان اصفهان با تمام ظرفیت صد درصدی خود مشغول تولید سیمان هستند اما به‌تازگی با مشکل برق و نیز گاز مواجه شده‌اند که امید می‌رود مشکل قطع برق این صنایع برطرف شود.

درباره اهمیت عرضه منسجم سیمان به بورس کالا علی بخشنده کارشناس بازار سرمایه نیز گفت: می‌توان امیدوار بود که این محصول از نظام قیمت‌گذاری خارج شود‌، عرضه‌های منسجم سیمان می‌تواند به این صنعت کمک کند. بخشنده افزود: هر محصولی که در بورس کالا عرضه می‌شود، از نظام قیمت‌گذاری مناقصات و مزایدات بیرون می‌آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 193339
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا