حق مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی که کفاف مسکن نمایندگان حامی مستضعف را نمی‌دهد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبری که واکنش‌های منفی زیادی در فضای مجازی و واقعی به همراه داشت چرا که در این اوضاع نابسامان اقتصادی که مردم درگیر یک لقمه نان و ودیعه مسکن استیجاری هستند، شنیدن خبر پرداخت ۲۳۱ میلیون تومان به حساب وکلای ملت که ۲۰۰ میلیون تومان آن برای ودیعه مسکن و ۲۰ میلیون تومان هزینه‌های جانبی و ۱۱ میلیون تومان حق نمایندگی است، آنها را شوکه کرده و به واکنش واداشته است.

البته برخی نمایندگان نسبت به این خبر موضع گرفته و برخی دیگر به دنبال ماستمالی خبر منتشر شده هستند. مثلا موسی غضنفرآبادی، روز گذشته در تذکری شفاهی خطاب به قاضی‌زاده هاشمی که ریاست جلسه را برای دقایقی در اختیار داشت، گفت: «اخیرا در فضای مجازی از صحبت‌های یکی از همکاران ما برداشت بدی شده و مجلس را مورد تاخت و تاز قرار داده است. به عده‌ای از همکاران ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن پرداخت شده و عده‌ای فکر می‌کنند هر ماه این مبلغ پرداخت می‌شود در صورتی که ۲۰۰ میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه و برای مدت چهار سال به منظور رهن یا اجاره خانه به نمایندگان داده شده است. امروز برای اجاره ۱۰۰ متر خانه در محله‌های متوسط تهران بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیاز است. لازم است هیات رییسه در این خصوص شفاف‌سازی کند تا جای سوالی در ذهن مردم باقی نماند.»

۲۰۰ میلیون تومان رهن، کفاف مسکن استیجاری نمایندگان را نمی‌دهد!

نکته‌ای که آقای نماینده مدعی شفافیت و انقلابی‌گری مطرح کرد، نکته درستی است. قیمت رهن مسکن ۱۰۰ متری در محله‌های متوسط تهران بیش از ۱۰۰ میلیون تومان است. همین امر باعث نگرانی اقشار آسیب‌پذیر و زیر خط فقری است که چشم امیدشان به شعارهای پوپولیستی حمایت از معیشت مردم و رفع موانع اقتصادی آنها در این شرایط اسفبار اقتصادی است؛ شرایطی که کمر مردم خصوصا مستاجران را زیر بار فشار خم کرده و برخی از آنها را چادرنشین و برخی دیگر را پشت‌بام  ‌خواب کرده است!

موضوعی که به جای اینکه مجلسی‌ها بپذیرند در شرایطی که موکلان‌شان درد و غم نان دارند و در این اوضاع و احوال که قیمت مسکن سر به فلک کشیده و توان اجاره چند متر منزل مسکونی را ندارند که شب سرشان را بر بالین بگذارند و اکثرا حاشیه‌نشین شده‌اند، بحث‌شان این است که دور قبل مجلس، کمک هزینه ودیعه منزل نمایندگان ۲۵۰ میلیون تومان بوده است و این دوره آن را به ۲۰۰ میلیون تومان کاهش داده‌اند.

فارغ از اینکه برخی از آنها نمایندگان ادوار هستند و این رقم را هر دوره دریافت کرده‌اند و برخی هم نمایندگان تهران هستند و قبل از نمایندگی در پایتخت زندگی می‌کرده‌اند ولی رقم ۲۰۰ میلیون تومان کمک‌هزینه ودیعه منزل به آنها تعلق گرفته است!

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی که روز گذشته اداره جلسه علنی را بر‌عهده داشت، در پاسخ به تذکر غضنفرآبادی تذکر او را درست دانست و گفت: «قبلا ودیعه ۲۵۰ میلیون تومانی به صورت قرض‌الحسنه به نماینده‌ها برای رهن یا اجاره خانه داده می‌شد اما امروز این مبلغ کاهش یافته و در این دوره ۲۰۰ میلیون تومان به بعضی از همکاران داده شده که حتی خیلی از همکاران نتوانستند با این مبلغ خانه‌ای در اطراف مجلس که جزو مناطق متوسط تهران است پیدا کنند.» همان نکته‌ای که ابراهیم رضایی، نماینده مردم دشتستان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با «جهان‌ صنعت نیوز» به آن اشاره کرد.

رهن مسکن ۱۰۰ متری در خیابان ایران بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است

ابراهیم رضایی، نماینده دشتستان در مجلس در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «من این شیوه که پول هزینه رهن یا اجاره مسکن را در اختیار نمایندگان قرار دهند را نمی‌پسندم و به آن نقد دارم. معتقدم مجلس باید خودش برای نماینده مسکن تهیه کند تا حاشیه‌ها به متن تبدیل نشوند. ولی نکته‌ای که وجود دارد اینکه اولا این رقم اختصاص داده شده نسبت به مجلس قبل کمتر و به صورت قرض‌الحسنه است و از حقوق ماهانه کم می‌شود. ضمن اینکه قیمت مسکن در تهران بسیار بالاست و در بررسی که داشتم مثلا قیمت رهن مسکن در خیابان ایران که نزدیک‌ترین خیابان به مجلس و در مرکزشهر است، رهن یک مسکن ۱۰۰ متری ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است.»

۲۰۰ میلیون تومان شامل همه نمایندگان اعم از نمایندگان تهران هم می‌شود

نکته‌ای که وجود دارد این است که ۳۰ نماینده تهران قبل از اینکه به عنوان نماینده وارد بهارستان شوند در تهران ساکن بوده، زندگی می‌کرده و مسکنی برای زندگی داشته‌اند. ولی ۲۰۰ میلیون تومان کمک هزینه مسکن به آنها هم تعلق گرفته است. احمد امیرآبادی، عضو هیات رییسه مجلس هم در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «دریافت ۲۰۰ میلیون تومان کمک هزینه مسکن، مشمول همه نمایندگان مجلس می‌شود و فرقی ندارد نماینده تهران یا شهرستان باشند، ولی طبق آنچه شنیده‌ام برخی از نمایندگان هنوز این رقم را دریافت نکرده‌اند و برخی هنوز تصمیم نگرفته‌اند که منازل خود را از شهرستان به تهران منتقل کنند.»

حسین فرهنگی، عضو دیگر هیات رییسه هم در این باره به «جهان ‌صنعت نیوز» گفت: «طبق قانون این رقم به همه نمایندگان تعلق می‌گیرد ولی اگر نماینده تهران متقاضی دریافت ۲۰۰ میلیون تومان کمک هزینه رهن نباشد، دریافت نمی‌کند.»

امیرآبادی، عضو دیگر هیات رییسه مجلس در ادامه اظهارات خود به «جهان ‌صنعت نیوز» درباره رقم ۲۰۰ میلیونی که به نمایندگان پرداخت شده است، گفت: «دور دهم این رقم ۲۵۰ میلیون تومان بود و این دوره به ۲۰۰ میلیون تومان تقلیل یافته است. قطعا نمایندگان هم نمی‌توانند با توجه به افزایش قیمت مسکن با این رقم در تهران منزلی رهن کنند. ولی نکته‌ای که وجود دارد تفاوت نمایندگان با سایر ادارات در موقتی و ۴ ساله بودن حضورشان در مجلس است.»

۷۲ واحد مسکونی سازمانی به زودی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد

این عضو هیات رییسه مجلس در پاسخ به اینکه چرا مجلس در اطراف بهارستان خانه‌های سازمانی در اختیار نمایندگان قرار نمی‌دهد گفت: «دنبال تهیه خانه سازمانی در مجلس هستیم و به زودی ۷۲ واحد مسکونی نمایندگان آماده می‌شود. یکسری نمایندگان رقم ۲۰۰ میلیون ودیعه مسکن مجلس را دریافت نکرده‌اند و منتظرند تا این واحدهای سازمانی آماده شوند و به آن واحدها نقل مکان کنند.»

نمایندگان هم باید مسکنی برای سکونت داشته باشند

امیرآبادی از انتقادات مردم در فضای مجازی نسبت به دریافت ۲۰۰ میلیون تومان حق مسکن نمایندگان برای رهن انتقاد و گلایه کرد و افزود: «بالاخره باید تکلیف ما با فضای مجازی روشن شود که آیا نمایندگان باید مسکنی برای زندگی در تهران داشته باشند یا نداشته باشند؟ یعنی چون ما نمی‌توانیم به همه مردم و مستاجران ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن بدهیم، به نمایندگان مجلس هم ندهیم؟»

امیرآبادی همچنین با طرح سوال دیگری بیان کرد: «مگر همه مردم ایران در تهران زندگی می‌کنند؟ تکلیف نمایندگان باید روشن شود. مگر آنها خودشان به اختیار خودشان به مجلس آمده‌اند؟ مردم به آنها رای داده‌اند و آنها ناگزیرند به تهران بیایند و جایی برای زندگی داشته باشند.»

او درباره نمایندگان تهران هم گفت: «این مبلغ به همه نمایندگان تعلق می‌گیرد و نمایندگان تهران خودشان تصمیم می‌گیرند که از این حق استفاده بکنند یا نکنند.»

به هر حال نمایندگان چه با ۲۰۰ میلیون تومان حق ودیعه بتوانند منازل مسکونی برای اقامت چهار ساله خود تهیه کنند یا نکنند، باید بدانند مردمی هستند که حتی یک چهارم این رقم را هم برای رهن منزل مسکونی خود در اختیار ندارند و با سیاست‌های غلط دولتمردان و مسوولان خود، دارایی آنها هر لحظه کم و کمتر و بی‌ارزش‌تر می‌شود. به نحوی که اگر سال گذشته در شمال تهران ساکن بودند حالا به مرکز شهر و مستاجران مرکز به جنوب شهر و ساکنان جنوب شهر به حاشیه‌ها رانده شده‌اند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 120420
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا