حذف همتی یا تطهیر او

به گزارش جهان صنعت نیوز:  او در ماه‌های گذشته به صورت گاه و بی‌گاه در مقام منتقد دولت قرار گرفته و صراحتا یا تلویحا انتقاداتی را مطرح کرده بود اما حالا و در آستانه انتخابات ، نیاز بیشتری به خودنمایی در این زمینه دارد. او می‌داند که عملکرد هشت ساله دولت قابل دفاع نبوده و نارضایتی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است. همچنین می‌داند که در قامت یک نامزد ریاست‌جمهوری باید منتقد باشد لذا عدم حضور در جلسات دولت و حتی عزل وی با این همه سر و صدا نه تنها ناراحتش نمی‌کند، بلکه دستمایه‌ای می‌شود برای آنکه وقتی پایش به کلاب‌هاوس می‌رسد، بر دولت بتازد و ریشه همه مشکلات و ناهماهنگی‌های اقتصادی را اقتصاددان نبودن رییس‌جمهور بداند.


بازی سیاسی

حنای همتی اما برای سیاسیون رنگ ندارد. شاهد آنکه امیررضا واعظ‌آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: «به نظر من برکناری همتی تصمیم دولت و یک سویه نبوده است. بلکه این یک تعامل دوطرفه و بازی برای تطهیر همتی است.»

وی با اشاره به اینکه همتی و اسحاق جهانگیری معاون اول دولت هر دو از حزب کارگزاران آمده‌اند، می‌گوید: «این‌ها با این اقدام نانی به هم قرض داده‌اند تا به نحوی آقای همتی را از عملکرد دولت تطهیر کند. تصورشان این است که به این طریق او با یک چهره سفید به انتخابات ورود خواهد کرد اما این‌طور نیست.»

این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه مردم آگاه و فهیم هستند، گفت: «جامعه آقای همتی و هر فرد دیگری را بر اساس عملکرد او قضاوت و ارزیابی می‌کند. شما نگاه کنید که وقتی آقای همتی رییس بانک مرکزی شد دلار چند بود و در این مدت چه نوساناتی را به همراه داشت. او دلار را با ۱۲ هزار تومان تحویل گرفت، نرخ دلار در زمان او به ۳۰ هزار تومان رسید و الان هم بیشتر از ۲۰ هزار تومان است. اکنون هم اتفاق جدیدی در نرخ ارز نیفتاده و قیمت کالاها نیز روز به روز بیشتر شده است لذا می‌توان گفت که او عملکرد قابل دفاعی نداشته است.»

واعظ‌آشتیانی افزود: «کارنامه او مشخص است و اقتصاددانان نیز انتقادات بسیاری به وی دارند. نوع انتقاداتی که به همتی می‌شود البته با انتقاداتی که به آقای سیف وارد می‌شد، متفاوت است اما به نظر من عملکرد همتی به مراتب مخرب‌تر از سیف بوده است.»

وی ماجراهای اخیر را در موقعیت همتی به عنوان یک نامزد ریاست‌جمهوری بی‌اثر می‌داند. همچنین گمانه‌هایی که درباره حمایت کارگزاران و طیفی از اصلاح‌طلبان از همتی مطرح می‌شود را جدی نمی‌گیرد و می‌گوید: «کارگزاران حزب متمولی است و پشتوانه مردمی هم ندارد لذا بعید نیست که از همتی حمایت کند اما این هم برای او فایده ندارد زیرا مورد اقبال سایر طیف‌ها و همچنین عموم مردم قرار نمی‌گیرد.»

شرح ماجرا

قضیه برکناری همتی از آنجایی شروع شد که برخی رسانه‌ها از بروز اختلاف بین او و روحانی گزارش داده و احتمال برکناری وی را طرح کردند.  به نقل از برخی افراد نزدیک به دولت، گفته می‌شد که رییس‌جمهور اعتقاد دارد حضور همتی در عرصه انتخابات با مسوولیت‌های حرفه‌ای او تضاد منافع دارد و به همین دلیل این دو مسوولیت قابل جمع نیست. از همین رو یک دو راهی پیش‌روی همتی قرار داده است؛ انصراف از نامزدی یا استعفا (برکناری) از رییس کلی. همتی انصراف از نامزدی را قبول نکرده و کار به برکناری رسید.

بگذریم از اینکه ضرورت کناره‌گیری همتی از مسوولیت فعلی فقط حرف روحانی نبود و بعد از اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر دارای صلاحیت بودن او، برخی از کارشناسان نیز به خاطر احتمال تاثیرگذاری تصمیماتش روی سیاست‌های پولی در دوره نامزدی انتخابات، خواسته بودند که چنین کند. گوش همتی اما بدهکار نبود و شاید هم عامدانه در این زمینه تعلل کرد تا نمایشی از تقابل او با دولت روحانی مشاهده شود.

در همین حال برخی از رسانه‌ها نیز در تشریح پشت پرده این اختلافات همان چیزی را گفتند که احتمالا بیشتر به نفع همتی است. مثلا اصلاحات‌نیوز نوشت: «اخبار رسیده به  اصلاحات‌نیوز حاکی از تشدید فشارهای روحانی به بانک مرکزی برای تسعیر ارز به میزان ۳۷۵ هزار میلیارد تومان به منظور تراز کردن بودجه دولت و تزریق ارز به میزان دو میلیارد دلار برای کاهش تصنعی نرخ ارز در آستانه انتخابات است. این فشارها در شش ماه گذشته با مقاومت همتی ناکام مانده اما با توجه به نزدیک شدن به پایان دولت این فشارها افزایش یافته است و روحانی تلاش دارد به هر نحو ممکن بانک مرکزی را مجبور به این کار کند.»

همتی که با طرح این موضوع در رسانه‌ها بهره‌برداری سیاسی لازم از این امر را کرده بود، در گفت‌وگویی کلاب‌هاوسی به تکذیب آن پرداخت و با تاکید براینکه رییس‌جمهور درخواستی برای ارزپاشی از من نداشته‌ است، گفت: «رییس‌جمهور به من گفتند که اگر در رقابت‌ها بخواهید بمانید باید استعفا بدهید، من گفتم به نظرم مشکلی ندارد اما اگر شما نظرتان بر این است قبول می‌کنم. ایشان صاحب اختیار هستند و حتما تشخیصشان درست است.»

او همچنین عزل خود را تلویحا تاکید کرد و گفت که مدتی است در بانک مرکزی نیست و قائم مقام او کارها را به دست گرفته است. منظورش از قائم مقام البته اکبر کمیجانی است که هم دیروز به جای او در جلسه ستاد دولت حاضر بود و هم سومین اسمی که در گمانه‌ها پیرامون جانشینی همتی به گوش رسید.

مساله جانشینی

با وجود همه این ماجراها  تا عصر دیروز خبر رسمی درباره برکناری همتی نرسیده و صرفا شایعات درباره جانشینی او ادامه داشت. بعد از آن اما همتی در جمع خبرنگاران گفت: قائم‌مقام بانک مرکزی را خودم مشخص کردم و طبق قانون بانک مرکزی در مواقع غیبت و معذوریت رییس کل، قائم‌مقام می‌تواند تمام اختیارات رییس کل را داشته باشد. همچنین حکم قائم‌مقام هم با رییس‌جمهور است.

او افزود:  در دوران رقابت‌های انتخاباتی به دلیل اینکه فرصت کمتری دارم که به مسائل بانکی برسم، اختیارات خود را به جناب آقای دکتر کمیجانی تفویض کردم.

درباره جانشینی همتی اما آن‌طور که در رسانه‌ها آمده بود، روحانی یک نفر را  از میان محمد نهاوندیان معاون اقتصادی خود، حمید پورمحمدی، معاون سازمان برنامه‌وبودجه و اکبر کمیجانی قائم‌مقام فعلی بانک مرکزی برخواهد گزید.

نام پورمحمدی را البته شاید بتوان از این فهرست خط زد زیرا او روز گذشته خبر منتشر شده درباره انتصاب خود را تکذیب کرد. اگرچه آنطور که ایسنا نوشته بود، او برای تصدی این سمت پیشنهاداتی گرفته اما به دلایلی نپذیرفته است.

ناگفته نماند که طبق شنیده‌ها روحانی بیشترین تمایل را به بهره‌گیری از نهاوندیان در این جایگاه دارد اما او خودش علاقه‌ای به این کار ندارد و ترجیح می‌دهد که در پس پرده فعال باشد.

به این ترتیب جدی‌ترین گزینه اکبر کمیجانی است که دیروز هم در جلسه ستاد اقتصادی دولت شرکت کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 193356
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا