حذف مصوبه تعهد ارزی از صادرات فرش دستباف

به گزارش جهان صنعت نیوز: عبداله بهرامی  با تاکید بر رفع موانع پیش روی قالیبافان در دولت سیزدهم اظهار کرد: در حال حاضر یکی از دغدغه های اصلی ما در حوزه فرش دستباف، مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی است که از دولت آقای رئیسی و وزرای مربوطه می خواهیم در جهت حمایت از تولید و صادرات فرش دستباف نسبت به حذف این مصوبه اقدام کنند.


 وی ادامه داد: صرف‌نظر از تحریم‌های خارجی، فرش دستباف بیشتر از تحریم های داخلی لطمه دیده؛ لذا انتظار داریم دولت جدید مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی را از فرش دستباف بردارد. متاسفانه با این مصوبه دو سال است که ۹۰ درصد صادرات فرش دستباف ایران کاهش پیدا کرده است؛ در حالی که در سال های گذشته کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار در سال صادرات نداشتیم این رقم اکنون به ۵۰ میلیون دلار طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه که بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ از تصویب گذراند، صادرکنندگان فرش مکلف شدند ارز حاصل از فروش فرش را حداکثر ظرف مهلت چهار ماه به حساب نیمایی واریز کنند، در حالی که این مصوبه باعث شده صادرات فرش به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و هیچ صادرکننده ای جرأت صادرات فرش دستباف را نداشته باشد.

بهرامی تاکید کرد: به جای آنکه دولتمردان فرش دستباف را به عنوان یک کالای استراتژیک تلقی کنند که قابلیت ارزآوری و درآمدزایی برای کشور دارد و صادرات آن را تسهیل کنند، مصوبه تعهد ارزی را گذراندند که موجب شد صادرکنندگان در سال ۱۳۹۹ دیگر تمایلی به صادرات فرش نشان ندهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف افزود: بر اساس مصوبه مذکور هر صادرکننده باید مبلغ دلار را ظرف چهار ماه به حساب بانک مرکزی واریز و ریال دریافت کند در حالی که چنین چیزی امکان ندارد، چون فرش هایی که از ایران صادر می شود عمدتا به شکل امانی است و این طور نیست که در آن طرف مشتری دست به نقد آماده باشد و همان لحظه فرش ما را بخرد، بلکه باید کشور به کشور منتقل و جابجا شود و پس از حدود یک سال به مرور مبالغ پرداخت شود.

وی با بیان اینکه کاهش صادرات فرش دستباف در تولید داخلی نیز اثرگذار بوده است، اظهار کرد: وقتی صادرات فرش به شدت کاهش یابد بر بدنه تولید هم تاثیر می گذارد. متاسفانه فروش داخلی فرش نه تنها تحت تاثیر کرونا قرار گرفت، بلکه به دلیل افزایش قیمت‌های سنگین مواد اولیه دچار مشکل شد در نتیجه به دنبال بالا رفتن قیمت تولیدات، نبود خریدار و مقرون به صرفه نبودن تولید، قالیبافان یکی پس از دیگری از این بخش خارج می شوند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در پایان با بیان اینکه ۸۵ درصد فرش دستباف ایران صادر می‌شود، گفت: جلوگیری از صادرات فرش باعث شده که کارگاه‌های فرش تعطیل و از تعداد خریداران کاسته شود؛ لذا درخواست ما از دولت جدید این است که در حمایت از تولید داخلی و صنعت فرش دستباف جلوی تحریم های داخلی را که به زیان قالیبافان تمام شده، بگیرند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 198667
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا