حجم روابط اقتصادی ایران و تاجیکستان مطلوب نیست

جهان صنعت نیوز: «رضا اردکانیان» وزیر نیرو در حاشیه آیین گشایش رسمی سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و فنی ایران و تاجیکستان با حضور «عثمانعلی عثمان زاده» وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان که امروز (دوشنبه) در محل وزارت نیرو آغاز بکار کرد در جمع خبرنگاران افزود:اجلاس پیشین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی آبانماه ۹۶ در شهر دوشنبه تاجیکستان برگزارشده بود که پس از دیدارهای رسمی رییسان جمهوری دو کشور در خردادماه امسال و درحاشیه اجلاس سیکا در تاجیکستان، اراده سیاسی بر توسعه روابط قرار گرفت.


وزیر نیرو افزود:برگزاری اجلاس سیزدهم در تهران موردتاکید رییسان جمهوری دو کشور قرار گرفت که این اجلاس امروز با حضور «عثمانعلی عثمان زاده» وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان به مدت دو روز آغاز بکار کرده و هیات بلندپایه ای از بانک مرکزی، وزارت حمل و نقل، انرژی و ذخایر آبی، آموزش و پرورش تاجیکستان برای بررسی مسایل مشترک در این اجلاس حضور یافته اند.

اردکانیان اضافه کرد: قرار است در اجلاس سیزدهم مسایل گذشته و نیز مشکلاتی که در اجرای طرح‌ها در دست اقدام بوده، مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته و تلاش بر برطرف شدن این مشکلات باشد و سپس در باره طرح‌های جدید به ویژه خدمات فنی، مهندسی و حضور بخش خصوصی ایران در طرح های آب و برق تاجیکستان تبادل نظر شود.

رییس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تاجیکستان با بیان اینکه چهار یا پنج کمیته تخصصی موضوع ها را پیگیری خواهند کرد، گفت: پیش بینی دیدارهای مهمی در این سفر برای وزیر انرژی و ذخایر آبی تاجیکستان شده که همگی از بخش‌های مختلف آب و برق کشورمان است.

اردکانیان به برگزاری اجلاس شورای حکام مرکز منطقه ای آب با حضور وزیران پانزده کشور منطقه و ۱۰ سازمان منطقه ای و بین المللی  این هفته در تهران اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: وزیرانرژی و ذخایر آبی تاجیکستان دعوت ایران برای عضویت در این شورا را پذیرفته و در اجلاسیه آن حضور خواهند داشت.

وزیر نیرو با بیان اینکه کشور تاجیکستان از ظرفیت بالایی در بخش تولید برق از منابع آبی برخودار است به گونه ای که ۱۵درصد ذخایر برق آبی جهان را دراختیار دارد و افزود: بنابراین نیاز است سرمایه گذاران ایرانی برای احداث طرح ها بزرگ در این کشور حضور یابند و نیز تاجیکستان بازار خوب محصولات مختلفی است که مردم ایران به آن نیاز دارند و نیز می تواند در بحث کشت فراسرزمینی که نیاز کشورمان است مورد توجه قرار گیردو با توجه به این موضوع ها اکنون سطح روابط اقتصادی دو کشور مطلوب نیست که اجلاس سیزدهم تلاش داردحجم روابط را توسعه دهد.

اردکانیان گفت: علاوه بر تلاش برای توسعه روابط اقتصادی،  توسعه روابط در زمینه گردشگری، بهداشت و درمان و سایر بخش ها مورد نظر قرار خواهد گرفت.

تاکید وزیرانرژی و ذخایرآبی تاجیکستان  برای توسعه روابط با ایران 

«عثمانعلی عثمان زاده» وزیر انرژی و ذخایر آبی هم با بیان اینکه سطح مبادلات تجاری بین ایران و تاجیکستان پایین است، افزود: با توجه به ظرفیت های بالای دو کشور باید افزایش یابد.

این مقام تاجیکی گفت: ایران دو پروژه مهم در تاجیکستان اجرا کرده که یکی  طرح سنگ توده ۲  است که توسط ایران به بهره برداری رسیده و نقش مهمی در تامین برق تاجیکستان بخصوص در زمستان ایفا می کند که مسائل مربوط به خرید برق توسط شرکت برق تاجیکستان از این نیروگاه بررسی خواهد شد .
 عثمان زاده افزود: پروژه بعدی احداث تونل استقلال توسط ایران در تاجیکستان بوده که به سرانجام رسیده و ما در نشست امروز موضوع نظارتی این تونل و  همچنین تکمیل سیستم تهویه آنرا بررسی و تصمیم گیری خواهیم کرد.

وزیر انرژی و ذخایرآبی تاجیکستان گفت: شرکت های  ایرانی  در طرح نیروگاه برقابی راغون تاجیکستان مشارکت خوبی دارند و  از فعالیت انها رضایت داریم  و یک شرکت بزرگ ایرانی در طرح انتقال برق از اسیای مرکزی به اسیای جنوبی مشارکت دارد .

 

اقتصاد کلان
شناسه : 66464
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا