جهان در آستانه ورود به انقلاب صنعتی پنجم

به گزارش جهان صنعت نیوز: به گفته این تحلیلگران از آنجا که نحوه تولید تاثیر مستقیمی در نحوه زندگی، کار و مصرف جوامع دارد، شیوع کرونا تهدیدی سه‌گانه برای عرضه، تقاضا و نیروی کار محسوب می‌شود و انقلاب صنعتی چهارم که توسط فناوری‌های دیجیتالی هدایت می‌شود در حال دگردیسی به سمت عملیات تولید چابک‌تر، تغییرات درازمدت‌تر در الگوی مصرف و گرایش به سمت سفارشی‌سازی انبوه است.

بنا بر گزارشی که سایت رکورد، منتشر کرده است: تولید در زیرمجموعه صنعت ۰/۴ بر اساس فناوری‌های هوش مصنوعی و تحولات دیجیتال صورت می‌گیرد، اما همزمان نیازمند بهره‌گیری از دستگاه‌ها و ماشین‌هایی است که به صورت بالقوه گران‌قیمت، خطرناک و در عین حال وابسته به حضور انسان است که هنوز نمی‌توان جایگزینی برای آنها پیدا کرد.

با این حال می‌توان با دیجیتال کردن و استفاده از هوش مصنوعی و اینترنت‌اشیا کاربرد آنها را در بهبود عملکرد و نیز تغییر کل فرآیند تولید متحول کرد. در همین راستاست که تولید چندمرحله از بلوغ و شکوفایی را تجربه می‌کند؛ یعنی قادر است مشاهده، درک، پیش‌بینی و بهینه‌سازی را در فرآیند تولید دخیل کرده و از این رهگذر آینده جدیدی را برای صنعت رقم بزند.

به عنوان نمونه، شرکت پپسی کولا اکنون با استفاده از سیستم AMH توانسته مواردی همچون خرابی‌های غیرمنتظره، وقفه در تولید و افزایش هزینه‌ها برای جایگزینی قطعات را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. همچنین شرکت کولگت- پالمولیو با ترکیب بینش ماشین و بینش کیفیت توانسته این قابلیت را پیدا کند که پیش‌بینی کند کدام فرمول در دستگاه خاصی بهتر جواب داده و بر توسعه محصول تاثیر بیشتری داشته باشد. از سوی دیگر شرکت Essity به عنوان یکی از بزرگ‌ترین کارخانه‌های نساجی جهان با استفاده از فناوری‌های دیجیتال در سراسر عملیات‌های تولید خود، فرآیندهایی از قبیل تنظیم خودکار، سنسورهای هوشمند، تجزیه و تحلیل داده‌ها، اتوماسیون و بهره‌گیری از روبات‌ها را برای دستیابی به کمترین هزینه و بهترین کیفیت در دستور کار خود قرار داده است.

این همان چیزی است که تحلیلگران معتقدند در آستانه انقلاب صنعتی پنجم نه تنها تمامی فرآیندها را دستخوش دگرگونی می‌کند، بلکه با ارتقای سطح نیروی کار، اقدامات غیرضروری در فرآیند تولید را نیز حذف می‌کند.

بهداشت و درمان مقدمه‌گذار به جهانی جدید

در این رابطه موسسه ملی بهداشت ایالات متحده در مقاله‌ای آورده است: تکامل بشریت تحت سلطه انقلاب‌های صنعتی یکی پس از دیگری چهره دنیای مدرن را تغییر داده و پنجمین انقلاب صنعتی به طرزی غیرقابل پیش‌بینی در حال ظهور و بروز است. در انقلاب صنعتی چهارم هوش مصنوعی (AI)، داده‌های بزرگ (BD)، اینترنت اشیا (IoT)، پلتفرم‌های دیجیتالی، واقعیت مجازی و چاپ سه بعدی، جامعه‌ای فوق هوشمند ایجاد کرده که می‌تواند آخرین پل میان ماشین و انسان باشد.

نگاهی به فرآیند چهار انقلاب صنعتی نشان می‌دهد که اولین انقلاب در سال ۱۷۸۰ با معرفی تاسیسات مکانیکی تولید با استفاده از نیروی بخار و آب آغاز شد. انقلاب دوم ۹۰ سال بعد، تولید انبوه برق و الکتریسیته را به منصه ظهور رساند و در سال ۱۹۷۰ انقلاب سوم بر پایه فناوری اطلاعات و سیستم‌های الکترونیکی شکل گرفت. چهارمین انقلاب نیز همان‌طور که گفته شد بر مبنای پلتفرم‌های دیجیتالی، فضای مجازی رقم خورده که منجر به ایجاد جامعه‌ای هوشمند با محوریت ماشین شده است.

نکته قابل تامل در این فرآیند فاصله زمانی میان انقلاب‌های صنعتی پیشین است. یعنی از انقلاب صنعتی اول تا سوم تقریبا یک قرن زمان نیاز بوده، اما از انقلاب سوم در دهه ۱۹۷۰ تا انقلاب چهارم در سال ۲۰۱۱، تقریبا ۴۰ سال گذشته و از ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ که جهان در آستانه انقلاب پنجم قرار دارد، یک دهه زمان نیاز بوده است. به همین دلیل است که پژوهشگران معقتدند همه‌گیری کرونا که منجر به تحولاتی مهم در عرصه فناوری و ارتباطات اجتماعی شده است، مقدمه‌ای برای انقلاب صنعتی بعدی است؛ چرا که با تغییرات صورت گرفته، امکانات و فناوری‌های کنونی برای پردازش اطلاعات به واسطه تغییر قابل توجه در قدرت محاسبات جوابگوی نیاز امروز بشر نیست.

تنها در بخش بهداشت و درمان اکنون روبات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین قادرند تجهیزات پزشکی، وعده‌های غذایی و دارو را به بیماران مبتلا به کرونا تحویل داده و رمزارزها نیز جایگزین موفقی برای بخش مالی اقتصادهای نوظهور شده‌اند.

به طور مشابه تلفن‌های هوشمند نیاز به پول نقد را برای مشتریان از میان برده و استفاده از هوش مصنوعی و بلاکچین در مراقبت‌های بهداشتی نیز در زمینه‌هایی مانند تجزیه و تحلیل داده‌های سلامت، نظارت از راه دور، آموزش و تحقیقات پزشکی، مدیریت زنجیره تامین دارویی و استفاده از فناوری نانو برای تشخیص، نظارت و تولید انواع واکسن‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

در واقع گام پنجم در تکامل بشر ممکن است در بحبوحه بحران جهانی کرونا آغاز شود. امروزه اکثریت جهان به یک جامعه اطلاعات‌محور وابسته است و جهان در آستانه شکستن جامعه فوق هوشمند پنجم است. به همین دلیل است که ادغام همه‌گیری کرونا با نسل پنجم جامعه هوشمند می‌تواند تاثیر مثبتی را در جهت فرآیندهای توسعه محور آینده داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 206405
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا