جزییات ثبت‌نام سامانه جامع روابط کار اعلام شد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  پیشنهاد سامانه جامع روابط کار با هدف الکترونیکی ثبت قراردادهای کار و تنظیم روابط کارگر و کارفرما در مرداد ۱۳۹۶ تصویب شد. این سامانه در ابتدا به صورت آزمایشی در استان‌های تهران، سمنان، البرز، قزوین و اردبیل اجرا شد.


«کوروش یزدان» روز شنبه درخصوص راه‌اندازی این سامانه در سراسر کشور گفت: این سامانه ۲۲ بهمن‌ ماه در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود و به جامعه کارگری و کارفرمایی خدمات ارائه می‌کند.

سامانه جامع روابط کار تا ۲۲ بهمن‌ماه در سراسر کشور فعالیت خود را در سراسر کشور آغاز می‌کند و تقریبا تمام خدمات حوزه روابط کار به صورت الکترونیکی و غیرحضوری انجام می‌شود.

وی اظهارداشت: کارگران و کارفرمایان برای استفاده از خدمات این سامانه ابتدا باید به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه و برای دریافت نام کاربری و رمز عبور اقدام کنند و سپس می‌توانند وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی www. prkar.mcls. gov.ir  از شوند.

مدیرکل روابط کار درباره عملکرد سامانه جامع روابط کار گفت: بسیاری از کارگران در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند که قراردادی ندارند و به دلیل اینکه رابطه بیمه‌ای بین آنها و سازمان تامین اجتماعی برقرار نیست، وزارت کار نیز اطلاعاتی از آنها ندارد.

وی اضافه کرد: با تشکیل پرونده احراز هویت کارگران و ثبت اطلاعات در سامانه جامع روابط کار، چنانچه قراردادی بین کارگر و کارفرما منعقد نشود، ثبت اطلاعات کارگر به منزله سرانه اشتغال کارگری است که در حوزه کار و تولید مشغول به کار است.

یزدان بیان کرد: با راه‌اندازی سامانه جامع روابط کار، کارفرمایان به این موضوع پی خواهند برد که حتی اگر قراردادی منعقد نشود، جزئیات فعالیت کارگر مشخص است و کارگر می‌تواند از تمام مزایایی که در قانون کار وجود دارد بهره‌مند شود.

مدیرکل روابط کار وزارت تعاون افزود: در این سامانه، قراردادها مطابق با ماده ۱۰ قانون کار است که کارفرما را ملزم به رعایت موارد تعیین شده در قراردادها همچون تعیین محل کار، تاریخ انعقاد و میزان حقوق و مزایا می‌کند.

وی درباره الزامات اجرایی سامانه جامع روابط کار گفت: در حال حاضر کارگران و کارفرمایان به صورت داوطلبانه اطلاعات خود را وارد می‌کنند و پرونده الکترونیکی تشکیل می‌شود و این امر نه به واسطه صرف شکایات و رسیدگی مراجع حل اختلاف است.

مدیرکل روابط کار وزارت تعاون گفت: در مرحله بعد چنانچه افراد، داوطلبانه اقدام نکنند،‌چنانچه کارگری طرح دعوی و خواسته‌ای داشته باشد یا کارفرمایی بخواهد از حوزه معاونت کار خدماتی را دریافت کند باید از زیرسامانه‌های جامع روابط کار مطالبات خود را پیگیری کند.

وی افزود: پرونده الکترونیکی برای کارگر و کارفرما یک بار تشکیل می‌شود و در حیات جاری شغلی فرد موثر است و قابلیت دسترسی را برای وزارت کار فراهم می‌کند و نیاز نیست که در مراحل بعدی نیز انجام شود.

یزدان تاکید کرد: در ۴۸ زیرسامانه جامع روابط کار تنها طرح دعوا مطرح نیست، بلکه کارفرمایان برای ارائه طرح طبقه‌بندی مشاغل براساس ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار از طریق زیرسامانه می‌تواند استفاده کنند.

وی افزود: همچنین کارگری که بخواهد از ظرفیت‌های قانونی نسبت به تقلیل فعالیت کارگاه، بیمه بیکاری یا جنبه‌های حمایتی قانون کار در پایداری مشاغل استفاده کند، باید پرونده الکترونیکی تشکیل دهد.

مدیرکل روابط کار وزارت کار با بیان اینکه در مرحله آخر بازرسان حوزه کار برابر ماده ۱۰۱ می‌توانند در طول شبانه ‌روز هر زمان که صلاح می‌دانند از هر کارگاهی که تشخیص‌می‌دهند بازرسی کنند، گفت: تبادل نامه و ابلاغیه‌ها در این زمینه باید از طریق سامانه جامع روابط کار باشد که کارفرمایان نیز ملزم به استفاده از این سامانه هستند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 85285
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا