جدایی راه از مسکن؟ / موافقان: به سود مسکن است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   یکی از دستور کارهای امروز مجلس، بررسی طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی و ایجاد دو وزارت خانه مستقل راه و ترابری و مسکن و شهرسازی است.


این طرح در جلسه علنی چهارشنبه ۶ مردادماه مجلس شورای اسلامی با اولویت بررسی طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین»، بررسی و اولویت رسیدگی به آن نیز با ۱۲۰ رأی موافق نمایندگان، به تصویب رسید که قرار است امروز در صحن علنی به این طرح رأی داده شود.

نیکزاد: اگر طرح رأی بیاورد، وزارت راه و شهرسازی تفکیک می‌شود

علی نیکزاد نایب رئیس اول مجلس در نطق ابتدایی امروز خود درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی گفت: کمیسیون عمران طرحی را پیشنهاد داد که در صحن هم اعلام وصول شد؛ طبق قانون آئین نامه داخلی مجلس اگر ۵۰ نماینده یک طرحی را که اعلام وصول شده است، امضا کنند مجلس باید همان روز اولویت آن را رأی گیری کند که در چهارشنبه هفته گذشته رأی گیری شد و اولویت آن هم رأی آورد و در روز یکشنبه (امروز) هم دستور دوم مجلس است که اگر مجلس به آن رأی بدهد جدا شدن وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت راه و ترابری بعد از تأیید شورای نگهبان اتفاق می‌افتد.

عضو کمیسیون عمران: ادغام راه و مسکن سبب شد تا از ساخت سالی یک میلیون مسکن عقب بمانیم

پیش از این نیز علیرضا پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگویی که ۲۹ تیر ماه امسال با در خصوص طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی داشت، ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی را اقدامی غلط خواند و گفته بود: وزارت راه و ترابری یکی از وزارتخانه‌های مهم است که می‌تواند در حوزه واردات و صادرات، ارزآوری خوبی را برای کشور داشته باشد اما متأسفانه به دلیل این ادغام اشتباه در حوزه مسکن، حمل و نقل و شهرسازی دچار مشکلات اساسی هستیم.

پاک فطرت اظهار داشت: مشکلات بخش مسکن طی سال‌های گذشته به شدت افزایش یافته و نتوانستیم به اهداف برنامه در ساخت یک میلیون مسکن در سال دست پیدا کنیم و از این اهداف بسیار عقب هستیم.

معاون آخوندی: اجرای دقیق وعده مسکنی حجت الاسلام رئیسی با تفکیک راه و مسکن

سید محسن پور سید آقایی مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن و معاون وزیر سابق راه و شهرسازی نیز با حمایت از تفکیک وزارت راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تفکیک این وزارتخانه، شوکی به بازار مسکن وارد می‌کند؟ گفت: به نظر من این اتفاق نمی‌افتد؛ به خصوص که دولت سیزدهم در اجرای وعده ساخت مسکن جدی است و انتظار دارد وزارت راه و شهرسازی با تمام قوا و امکانات خود به ساخت مسکن منتقل شود.

وی افزود: این در حالی است که وزارت خانه بسیار بزرگی مانند راه و شهرسازی که حدود ۲۰ معاون وزیر دارد، از اجرای آن باز می‌ماند؛ در شورای معاونان این وزارتخانه امکان رسیدگی به طرح‌های همزمان حمل و نقل و مسکن وجود ندارد.

پورسیدآقایی یادآورد شد: تفکیک این وزارتخانه کار عاقلانه ای است و وزارت تازه تأسیس مسکن می‌تواند روی موضوع مسکن که اولویت رئیس دولت سیزدهم است، متمرکز شود؛ وزارت حمل و نقل هم می‌تواند به موضوع حم لو نقل کشور سامان دهد که اتفاقاً آن هم موضوع بسیار مهمی است و ۷ درصد تولید ناخالص داخلی به موضوع حمل و نقل اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در ماه‌های نخست تفکیک، کارهای اداری آن کمی طول بکشد؛ اما در بلند مدت به نفع دولت است که دو وزارت مستقل قوی برای دو موضوع مهم داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 208061
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا