تولید محصولات باغی به ۲۳ میلیون تن رسید

به گزارش جهان صنعت نیوز به نقل از ایرنا:  «محمدعلی طهماسبی» با بیان اینکه در حال حاضر حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار باغ داریم که از این میزان حدود ۹۰۰ هزار هکتار نیاز به بازسازی دارد افزود: کاشت مخروطی برخی باغات، وجود پایه‌ها و رقم‌های قدیمی و استاندارد نبودن نقشه باغ ها از علل نیاز باغ ها به بازسازی است.


وی اظهارداشت: این درحالیست که هر ۳۰ سال باید نقشه باغ ها تغییر پیدا کند و این چرخه همیشه ادامه‌دار است.

۹۰۰هزار هکتار باغ نیازمند بازسازی است

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ۹۰۰ هزار هکتار باغ نیازمند نهال، پایه و رقم‌های جدید است تصریح کرد: امسال نیز ۱۰ تا  ۲۰ رقم جدید از طریق موسسه تحقیقات باغبانی معرفی شده است، سال گذشته نیز  ۱۴۲ رقم و پایه جدید معرفی شده بود.

وی اضافه کرد: از لحاظ «پیوندک»  مقداری کمبود داریم که این محصول را توانسته ایم از کشور ترکیه تامین و  وارد کنیم.

طهماسبی با بیان اینکه در برخی باغات مادری سرمایه‌گذاری شده است گفت: اکنون ما می‌توانیم نهال لیبل آبی بدهیم، این نهال حاصل زحمات محققین بود که در حال تکثیر است.

تغییر اقلیم را بپذیریم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید براینکه باید تغییر اقلیم را بپذیریم افزود: باید در کاشت نوع پسته دقت کنیم به‌عنوان مثال، نوع احمدآقایی، کله قوچی، ‌ اکبری و… هریک نیاز به شرایط اقلیمی و سرمایشی خاص خود را دارد.

وی با اشاره به اینکه باید به تغذیه باغات توجه داشت و در این بخش کارهای خوبی انجام شده است،  اضافه کرد: توجه به مرحله رویش تا زایش اهمیت دارد و متناسب با آن باید تغذیه‌ مناسب هر مرحله را انجام داد تا با کمترین هزینه بتوان بیشترین برداشت را از باغات داشت.

انتقاد از نبود تشکل در بخش باغبانی

طهماسبی با انتقاد از نبود تشکل‌های توانمند در عرصه باغبانی، گفت: نبود تشکل در این بخش سبب می‌شود تولیدات بخش باغبانی به بهای اندک به فروش برسد، بنابراین نیاز است که ما بازار را خودمان کنترل کنیم و یک تشکل قوی را تشکیل دهیم.

به گفته وی، به طور مثال در محصول زعفران این تشکل به‌وجود آمده و چند هزار نفر عضو دارد که منجر به ورود این محصول در بورس کالا شده و به طور کامل قیمت بازار را کنترل کرده است و ارتباط تنگاتنگی با تولیدکننده و مردم دارد.

وی با بیان اینکه بستر مناسبی برای صادرات از طریق اتحادیه اوراسیا فراهم شده است، ادامه داد: اتحادیه اوراسیا روی تعرفه توجیهی ایران با کشورهای دیگر تمرکز کرده و برای کمک به صادرکنندگان ضوابط قرنطینه‌ای را در کشور مقابل، ثبت و ضبط می‌کند، چنین اقداماتی باید در استان ها با همکاری بخش خصوصی انجام شود.

خط اعتباری ۶۰۰ میلیارد تومانی برای صادرات

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: جهت پرداخت تسهیلات به صادرکنندگان پنج محصول باغی حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در قالب یک خط اعتباری با عاملیت بانک کشاورزی ایجاد شد که تنها پسته‌کاران توانستند از آن بهره مند شوند و بخش‌های دیگر بهره چندانی نبردند.

به گفته وی، این خط با سود ۱۴.۵ درصد تنها برای تجارت و صادرات محصولات باغبانی در نظر گرفته شده و برای اینکه به باغداران ضرری نرسد، نیاز است که یک اتحادیه و تعاونی در هر استان ایجاد شود تا دست واسطه‌ها کوتاه شود.

طهماسبی ادامه داد: در پسته و زعفران این اتحادیه و تعاونی‌ها ایجاد شده‌اند و امیدواریم که در هسته‌داران، سبزی و صیفی نیز به‌وجود بیاید.

مجمع ملی خبرگان، به دنبال کشاورزی قراردادی

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی با بیان اینکه از کشاورزی قراردادی و تشکیل زنجیره‌ها حمایت می‌کنیم، گفت: در این زمینه با سرمایه‌گذاری چند میلیاردی در قالب کشاورزی قراردادی روبرو بودیم و سرمایه‌گذار با دریافت این مبلغ از وزارت جهاد کشاورزی، تعهد داده که با کشاورزان قرارداد داشته و محصولات آنها را جمع‌آوری کند تا تولیدکننده، متضرر نشود.

وی با تاکید بر اهمیت کشاورزی قراردادی و بهره‌گیری آن در تولید محصولات باغی افزود: در این شرایط یک کشاورز پیشرو می‌تواند بیشترین بهره‌برداری را از این فرصت داشته باشد.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 84301
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا